Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av x74
Perra83 skrev:
x74 skrev:
V40CC skrev:Diesel 5an har trevligt ljud också men de nya bensinarna låter ganska speciellt måste jag säga. På ett positivt sätt =)
Sen har ju bensinaren ett betydligare trevligare register. :-)-)
T5/T6 har lite ork men de "små" vet ja inte om det är något som lockar.
Nu har jag inte provat en t5. Men har testat t3 och tycker det är rätt stor skillnad mellan t3 t4
av Göte
Volvos VEA bensinare är riktigt imponerande bra, både snåla och starka som attan samt riktigt trevliga att köra. VEA motorn är så stark på väldigt låga varv och den fina automatlådan håller hela tiden perfekt växel för att ligga på rätt varvtal där förbrukningen är som lägst.

När man gasar på lite så växlar lådan blixtsnabbt och extremt mjuk ner, och då har man plötsligt grymt mycket effekt att tillgå. Jag gillar verkligen dynamiken i motorn och lådans snabbhet som gör att man blixtsnabbt kan växla mellan snål körning och att ha full effekt.

Förbruknings skillnaden mellan min XC60 T5 mot min kompis D4 awd är minimal då jämfört efter att vi åkt samma sträcka till jobbet. Körde 20 mil med familjen och den drog 0,72l/mil fulltankad med dubbdäck vilket jag tycker är imponerande bra.

V60 som både är lättare och har mindre luftmotstånd än XC60 går nog riktigt fint med T3 och T4 motorn.

Motorn går såpass tyst att jag inte tänkt på hur den låter, men får testa en solig dag att veva ner rutorna och gasa på lite. Vem vet den kanske låter som en symaskin från utsidan, i allafall bättre än diesel traktor ljud, men sämre än en äkta V8:a.
x74 skrev:
Perra83 skrev:
x74 skrev: Sen har ju bensinaren ett betydligare trevligare register. :-)-)
T5/T6 har lite ork men de "små" vet ja inte om det är något som lockar.
Nu har jag inte provat en t5. Men har testat t3 och tycker det är rätt stor skillnad mellan t3 t4
T3 och T4 är exakt samma motor fast med olika mjukvarorBild ingen skillnad alls förutom i väldigt höga varv. Har själv en T3 med Polestar (blir en T4). Noll skillnad upplever jag.
På VEA är det 50nm mer i T4 och det borde kännas. På 1.6L är det samma vrid på T3/T4 men mer hk över 4000varv.

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av x74
[/quote]
T3 och T4 är exakt samma motor fast med olika mjukvaror ingen skillnad alls förutom i väldigt höga varv. Har själv en T3 med Polestar (blir en T4). Noll skillnad upplever jag.[/quote]

inressant vart har du hittat polestar mjukvara till t3 vea? och inte märker skillnad? har du ens jämfört vea t3, t4, Du snackar väl om ford motorn? och då förstår jag att det inte blir mycket till skillnad då den snurran är rena fjaskot, jämfört med vea, olika ligor!
t3 =8,7
t4=7,3
t5=6,4
upp till hundra ifall du inte förstår det, det är störst skillnad mellan t3, t4 jag tyckte det var en markant skillnad.

och skulle inte 1,4 upp till hundra märkas ?:-/

vea t4 är tillochmed rappar upp till hundra mot "fords volvo t5" på 240hk 320nm 7,5sek mot 7,3sek t4 vea trots på pappret högre effekt för ford motorn. :-(O)

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]

Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]