Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
sjukt irriterande att den kombinationen inte finns att köpa i Sverige. Hade varit ett givet val för mig.
Användarvisningsbild
av grillchips
Hur uppstår en sån här bil med denna lina i Sverige egentligen? Det går ju inte att bygga en officiellt tänker jag, så är det kanske någon höjdare på Volvo som själv velat ha just den specen och fått till det? Testvagn såhär sent i livet känns väl inte direkt sannolikt.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
grillchips skrev:Hur uppstår en sån här bil med denna lina i Sverige egentligen? Det går ju inte att bygga en officiellt tänker jag, så är det kanske någon höjdare på Volvo som själv velat ha just den specen och fått till det? Testvagn såhär sent i livet känns väl inte direkt sannolikt.
Fast en liten test för VEA AWD vore väl inte otroligt? Men det är intressant.
Användarvisningsbild
av grillchips
XC90: Ja vi får väl se med nya XC60, det verkar inte lovande enligt artiklar på nätet..

WAPE: Förvisso! Att det var VEA hade jag inte en tanke på förrän ni diskuterade det i tråden här, men inte ens det tog jag i beaktande när jag skrev förra inlägget.

Om man backtrackar T5 AWD lite i Volvos historik, när försvann den i Sverige egentligen? Oavsett modell. Tidiga V50 kom väl med T5 AWD men som sedermera försvann.
av grålle1
Håller med flera tidigare... varför inte i Sverige????
Hade varit mitt förstahandsval också!!
Användarvisningsbild
av V9097
grillchips skrev:Om man backtrackar T5 AWD lite i Volvos historik, när försvann den i Sverige egentligen? Oavsett modell. Tidiga V50 kom väl med T5 AWD men som sedermera försvann.
V40CC finns ju som T5 AWD och har gjort flera år. Först med 5-cyl och numera med VEA.

Jag tror det var ett "glapp" på ett par år från det att V50 T5 AWD försvann till dess att V40CC T5 AWD blev tillgänglig.
Användarvisningsbild
av grillchips
Hur resonerade man i detta glapp egentligen?
Och även fast internet säger annorlunda, tror vi att att nya XC60 T5 får AWD även i Sverige med tanke på att en liten fjutt som V40CC hade den optionen?
Användarvisningsbild
av V9097
grillchips skrev:Hur resonerade man i detta glapp egentligen?
Och även fast internet säger annorlunda, tror vi att att nya XC60 T5 får AWD även i Sverige med tanke på att en liten fjutt som V40CC hade den optionen?
Jag bad en säljare att försöka offerera en V60CC T5 AWD åt mig, men jag fick tvärt nej. Men kanske för Volvoanställda?

Jag tror Volvo resonerar som så att top of the line i 60 och 90-serierna är T6 AWD (och T8 TE). Top of the line i 40-serien är T5 AWD, och man vill erbjuda toppversionen i alla modellserier i Sverige.
Glappet har nog mest att göra med att den då utgående V50 Classic sålde väldigt bra som D2, D3 och 2.0F på grund av alla kampanjer. Köpare som var sugna på en häftigare bil hänvisades till V60 som ju tillverkades parallellt (dock inte med T5 AWD).
Ändå tycker jag logiken haltar. Det är synd att världens tredje största volvomarknad inte får ta del av alla modeller.

Nu gör man ju ett försök att sälja V90CC T5 AWD i Sverige. Lyckas detta bra kanske T5 AWD dyker upp i fler modeller?
Användarvisningsbild
av grillchips
Ja, vi tänker nog likadant, du och jag.
Jag blev mäkta besviken över att V90 inte fick T5 AWD, folk verkar å andra sidan ha nöjt sig med det för enligt forumet är det förvånansvärt många som tog en T5 denna gång tycker jag. Vore skönt med ett litet uppsving dels för den motorn men även att intresset för AWD hos den lyfts hos Volvo. Hoppas innerligt att nya XC60 levereras med T5 AWD men jag tvivlar starkt...

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]