Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har kört min XC60 T5 till jobbet några dagar och den drar mellan 0,81 och 0,88 då ca 80% motorväg. En lite längre körning med ca 95% motorväg och med farthållare på så blev förbrukningen 0,74. Bus-körde lite på hemvägen och landade på 0,88. Så jag är sjukt nöjd då det är klart mycket bättre än vad jag förväntat mig, men med tung högerfot så kan man nog nå 1.2 lätt då motorn är extremt stark och varvvillig.
Har man en snittförbrukning på 1,2 liter milen i en D4 så kör man oerhört illa, eller så är det något fel på bilen.
Jag har senaste veckan kört 15 mil uteslutande stadstrafik och mitt snitt är uppe i 0,88. Förra tankningen då jag körde mycket blandad körning så var snittet vid pumpen 0,74.
Om man bara kör 1km åt gången så går det säkert. Annars får man jobba lite. Sen är ju också det som en del kallar "stadstrafik" inte vad jag skulle påstå är det. Snittfarter konstant under 30 km/h är för mig 'stadstrafik'. För vissa är det tre rödljus och en rondell.
kör som sagt mycket småturer under en dag, avverkar runt 5mil och har ca 10stopp per dag, så det är inga problem att få den att dra 1,2. ska väl tillåggas att bränslevärmare används flitigt dagligen ända till temperaturen säger ifrån.

Kollegan tog ut sin en vecka före och han kör dagligen 90-110kmph raka spåret till hans arbetsplats och sedan hemm, 14mil tur och retur och den snittar 0,88 på 3200mil.

Så 1,2 är absolut inget problem, har värre turer.
Schmoyoho skrev:Jag plågade en XC60 D4 5-cyl i somras. Körde ett tiotal mil blandad körning med en del sportläge och 150-170 km/h på motorvägen och landade på 0,9 när eskapaden var över. Så 1,2 är bra jobbat för en D4, det är vad min S80 V8 snittat sen jag köpte den.

TS: T5 FWD i en... 90-serie? Någon särskild anledning till att du byter förresten? Ser bara lovord i trådstarten :) Bland V70 m.fl är ju 6-cyl-motorerna ganska eftertraktade och inget folk verkar vilja släppa i första taget.
Leasar bilen genom mitt företag och nu har det gått 3 år. Vill ej ha diesel, så då finns det bara T5 och T6 att välja på. Gillar utrustning och tekniska prylar så alla moderniteter i V90 lockar. Skulle jag ta T6:an skulle den gå på ca 700 tusen(brutto) och det är lite blodigt tycker jag.
När det gäller 90-serien skulle jag också välja T5 för T6 numera i och med att båda ändå är 4-cylindriga.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]