- ons 15 feb 2017, 22:58
#1149970
Ame 44:
Jag var med som nyfiken åskådare en gång under servicen på min bil En V70 -08. Den första åtgärden när bilen rullade in i verkstaden var att man anslöt en batteriladdare. Den satt inkopplad ända tills bilen rullade ut igen. Du kanske inte hade koll på din bil när den stog på verkstaden? I teorin kan man ju tänka sig att en "stressad" och kanske mindre erfaren mekaniker kan ha glömt detta.
Det är så här med bilbatterier, att dom kan hänga med så länge dom orkar. Men när man går över gränsen, brytpunkten så lägger dom av tvärt. Det är inte så att dom är fulladdade varje dag i flera år och sedan "oförklarligt" dör. Om man har tid och intresse så finns det instrument och möjligheter att mäta kontinuerligt på batteriet. Antingen genom en permanent inkopplad laddare. Dom brukar visa batteriets status med lysdioder, Eller så kan man koppla in ett instrument. Man kan även läsa av batteriet via OBD2-uttaget, men det krävs utrustning för det.
Någon frågade här om du har en diesel- eller bensinmotor? Dieselmotorer har ofta (alltid?) en extravärmare som drar ström ur batteriet. Någon beskrev också hur du laddar tillbaka den ström som värmaren har tagit. Man får inget gratis, man måste betala för det i form av batteriladdning.
Är det en bensinmotor så kan den också dra extra mycket ström. T.ex nu på vintern med stolsvärme, värme i bakrutan, AC-anläggning, extraljus, radio och handsfree mobiltelefon etc. etc. Det är samma där inget är gratis. Det måste betalas tillbaka i batteriet i form av laddning. Man kanske dessutom kör många och korta småkörningar med kallstarter. Sådant tar på batteriet.
Ett batteri som sällan är fulladdat far illa och tar direkt skada av djupa urladdningar. Man förkortar livslängden på batteriet. Det går att ha ihjäl ett fabriksnytt batteri på ett ½-år genom slarv och vanvård. Ett batteri som är välskött och vårdat har en teoretisk livslängd på 8 - 10 år. Det finns batterier som lever mycket längre, men ta det som ett genomsnitt.
Så jag är tveksam till dina hypoteser om att verkstaden skulle ha kopplat något fel eller på annat sätt havererat ditt batteri. Det är lite svårt att göra något sådant fel vid en service. Dom kan (i teorin) ha missat att ansluta en laddare, men om batteriet "var på väg i nerförsbacke" så var det egentligen dåligt redan innan ditt verkstadsbesök. Sådant här får man veta bäst genom täta kontrollmätningar.
Jag var med som nyfiken åskådare en gång under servicen på min bil En V70 -08. Den första åtgärden när bilen rullade in i verkstaden var att man anslöt en batteriladdare. Den satt inkopplad ända tills bilen rullade ut igen. Du kanske inte hade koll på din bil när den stog på verkstaden? I teorin kan man ju tänka sig att en "stressad" och kanske mindre erfaren mekaniker kan ha glömt detta.
Det är så här med bilbatterier, att dom kan hänga med så länge dom orkar. Men när man går över gränsen, brytpunkten så lägger dom av tvärt. Det är inte så att dom är fulladdade varje dag i flera år och sedan "oförklarligt" dör. Om man har tid och intresse så finns det instrument och möjligheter att mäta kontinuerligt på batteriet. Antingen genom en permanent inkopplad laddare. Dom brukar visa batteriets status med lysdioder, Eller så kan man koppla in ett instrument. Man kan även läsa av batteriet via OBD2-uttaget, men det krävs utrustning för det.
Någon frågade här om du har en diesel- eller bensinmotor? Dieselmotorer har ofta (alltid?) en extravärmare som drar ström ur batteriet. Någon beskrev också hur du laddar tillbaka den ström som värmaren har tagit. Man får inget gratis, man måste betala för det i form av batteriladdning.
Är det en bensinmotor så kan den också dra extra mycket ström. T.ex nu på vintern med stolsvärme, värme i bakrutan, AC-anläggning, extraljus, radio och handsfree mobiltelefon etc. etc. Det är samma där inget är gratis. Det måste betalas tillbaka i batteriet i form av laddning. Man kanske dessutom kör många och korta småkörningar med kallstarter. Sådant tar på batteriet.
Ett batteri som sällan är fulladdat far illa och tar direkt skada av djupa urladdningar. Man förkortar livslängden på batteriet. Det går att ha ihjäl ett fabriksnytt batteri på ett ½-år genom slarv och vanvård. Ett batteri som är välskött och vårdat har en teoretisk livslängd på 8 - 10 år. Det finns batterier som lever mycket längre, men ta det som ett genomsnitt.
Så jag är tveksam till dina hypoteser om att verkstaden skulle ha kopplat något fel eller på annat sätt havererat ditt batteri. Det är lite svårt att göra något sådant fel vid en service. Dom kan (i teorin) ha missat att ansluta en laddare, men om batteriet "var på väg i nerförsbacke" så var det egentligen dåligt redan innan ditt verkstadsbesök. Sådant här får man veta bäst genom täta kontrollmätningar.