Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

intruder1400 skrev:
sony skrev:XC90 D4 AWD polestar inscription. Valet var mellan D4 och T5. Var suhen på en T5 men säljaren övertalade mig att D4 är ett säkrare köp.
Nyfiken på hans förklaring på den !
Blir lättare att sälja D4 senare. Han sålde ca 30 st XC90 och inte en enda T5. Efterfrågan är liten. Nu pratar vi XC90. Mindre bränsleförbrukning. Båda bilar har för och nackdelar. Hade jag tagit T5 skulle jag inte ångra mig heller men jag lysnar oftast på min säljare.
Jag sålde min XC60 efter 3 dagar.
Det är många som säger att msn inte ska tänka på detta utan att man köper den bilen man känner för men jag vill alltid ha en bil som är lätt att sälja.jag trötnar oftast efter 2 år
Jag säger inte att T5 inte komer gå att sälja men D4 AWD kommer sälja säkert när det är dags.
sony skrev:
intruder1400 skrev:
sony skrev:XC90 D4 AWD polestar inscription. Valet var mellan D4 och T5. Var suhen på en T5 men säljaren övertalade mig att D4 är ett säkrare köp.
Nyfiken på hans förklaring på den !
Blir lättare att sälja D4 senare. Han sålde ca 30 st XC90 och inte en enda T5. Efterfrågan är liten. Nu pratar vi XC90. Mindre bränsleförbrukning. Båda bilar har för och nackdelar. Hade jag tagit T5 skulle jag inte ångra mig heller men jag lysnar oftast på min säljare.
Jag sålde min XC60 efter 3 dagar.
Det är många som säger att msn inte ska tänka på detta utan att man köper den bilen man känner för men jag vill alltid ha en bil som är lätt att sälja.jag trötnar oftast efter 2 år
Jag säger inte att T5 inte komer gå att sälja men D4 AWD kommer sälja säkert när det är dags.
Så enkelt är det inte. Det är inte samma klientel som köper nytt och som köper bilen om tre år. Mycket kan dessutom hända med regler/bestraffning kring diesel som förändrats om tre år. Nu behöver det ju inte vara så, men det är något som skall tas i beaktning. Samtidigt är urvalet av D4/D5 betydligt större om tre år, vilket inte behöver vara positivt.

Jag har provkört D4 och D5 i en XC90 och skulle aldrig någonsin efter det köpa en D4. Den upplevdes oerhört malplacerad i den bilen.
Jag provkörde D4 innan och var jätte nöjd med den. Skulle inte tacka nej till en T8 men kan inte hålla med att D4 är malplaserad. Tar man i åtanken att prisskillnaden är 30 000 mellan D4 och D5 så borde det finnas en viss skillnad mellan dessa två motoralternativ.inget konstingt med detta. För mig handlar inte allt om prestanda annars skulle jag köpa en s90 T6 för samma pengar. Jag ville ha komfort och det bästa prestanda jag kunde få som min ekonomi tillåter.
Att dislar säljer bättre är fakta och tröts att det finns nästan bara dislar på försäljnings sajter sålde jag min D4 på 3 dagar.
Det jag syftar på att det är olika klientel som köper bilarna nya och som andra ägare är att majoriteten av nybilsägarna är företagsleasing. De som sedan köper dessa bilar är privatpersoner. Företag är mer benägna av flera orsaker att köpa diesel. Bensinmotorer har ökat i popularitet, speciellt hos privatpersoner och det finns ingenting som säger att det intresset kommer sjunka - snarare tvärtom. Således kanske efterfrågan på T5 inte är så stor i nyköparkrets, men desto större hos andrahandsköpare.

Självklart ska du köpa den bilen du gillar bäst och vad din plånbok kan hantera, det var inte så jag menade. Syftade mer till säljarens argument när du ändå var sugen på en T5.
KrilleW skrev:Det jag syftar på att det är olika klientel som köper bilarna nya och som andra ägare är att majoriteten av nybilsägarna är företagsleasing. De som sedan köper dessa bilar är privatpersoner. Företag är mer benägna av flera orsaker att köpa diesel. Bensinmotorer har ökat i popularitet, speciellt hos privatpersoner och det finns ingenting som säger att det intresset kommer sjunka - snarare tvärtom. Således kanske efterfrågan på T5 inte är så stor i nyköparkrets, men desto större hos andrahandsköpare.

Självklart ska du köpa den bilen du gillar bäst och vad din plånbok kan hantera, det var inte så jag menade. Syftade mer till säljarens argument när du ändå var sugen på en T5.
Jag tror att det finns köpare för allt. Som jag skrev innan hade jag beställt T5 skulle jag inte ångra mig heller. Nu ska jag inte starta någon diskution men när jag testade D4 Awd Xc90 och T5 V90 FVD var jag faktiskt mer inponerad av D4 Awd. Jämnare gång och balaserat motor. T5 var snabb men det var lite kechup efekten. Jag testade T5 bara en gång....kanske har fel sen T5 XC90r Awd
intruder1400 skrev:Ja jag var bara nyfiken somsagt !
Jag köpte min XC beg !
När jag prata med olika handlare så var deras tips AWD bra köp om de gällde SUW !
Bensin eller diesel kvitta enligt dessa herrar pga de som ville ha stora SUW sökte bra drag bilar
o FWD var kalla enligt säljarna
Jag brukar säga alltid "allt går att sälja" min XC60 sålde jag tack vare dragkroken. Hade jag inte haft den skulle inte jag sälja så snabbt som jag skrev. Den har jag använt 4 ggr på 2.2 år. Är det värt eller inte kan diskuteras. Jag kollar oftast bad som kan vara aktuellt och köper det om ekonomi tillåter.
Som sades tidigare i tråden så säljs dom flesta nya bilarna till företag med speciella miljökrav, inte säkert att efterfrågan är den samma när bilen är fem år och privatpersoner skall köpa den. Kolla bara vad som säljs lättast av en äldre V70 diesel med ca6000kr i skatt mot samma bensinare med mindre än hälften skatt, inte många barn familjer som vill ha gamla dieslar idag.

Min XC60 T5 är ett privatköp och jag har tänkt behålla den i ca 5år och då tror jag bensinaren är,lättare att sälja. Är ruskigt nöjd med T5 motorn och automatlådan, som natt o dag mot D4 AWD otroligt rolig att köra och den är stark som attan även på låga varv. Den går dessutom väldigt snålt och tyst vid normal körning. Rekomenderar alla som gör privatköp ska testköra en T5a några dagar innan ni bestämmer er.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]