Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ak84
esonesson skrev:Jag vill nästan slänga på sommarhjulen bara för att testa och se om det är någon skillnad innan jag bara betalar för att bli av med bilen...
Vad har du för några däck vinter respektive sommar?
av semmelman
Har du känt med handen över däcket som är mer slitet om det går i typ vågor på innersta spåren? (kanske det som menas med taggiga?) Fick det på en Passat bak och det bullrade i lite olika hastigheter. Det korrigerades med bakhjulsinställning och byte av däcken, därför jag tänkte förut att en framhjulsinställning kanske är på sin plats, men känna är ju gratis. Och är ett däck mera slitet på nån sida så kan det väl låta lite mer om det kan tänka.

Annars så har ju alla däck olika ljud och buller för sig på olika underlag, mer eller mera, åka på E4 norr om Stockholm bullrar i alla bilar jag kört, går knappt att prata med nån, och också olika beroende på slitage, nya däck låter ju mera än de gamla man tar bort ofta tycker jag. Och Goodyear skulle jag aldrig köpa själv. Gjorde det ändå på förra bilen då handlaren hade ett bra pris på testvinnare men de bullrade tyvärr en hel del. Köper hellre Conti, men jobbilen har Hakkapeliitta nu och de är helt okej fast det är dubb, så det skulle jag kunna köpa om Conti inte fanns. Vad jag har just nu på min egen nya vet jag inte faktiskt, men de är sådär.
av esonesson
ak84 skrev:
esonesson skrev:Jag vill nästan slänga på sommarhjulen bara för att testa och se om det är någon skillnad innan jag bara betalar för att bli av med bilen...
Vad har du för några däck vinter respektive sommar?
Har 16" Hakka r2 suv som är nya sen 3 veckor när jag hämtade ut bilen, gått strax över 300 mil nu. Sommar har jag igen aning vad det är för däck, 19" Volvo original, slängde in i förrådet direkt.

Det lustiga med däcken är att på min förra BMW blev Hakka r2 tystare än Conti Contact 5, bägge på 18". Kan det vara tvärt om på V60n?

Sent from my iPhone using Tapatalk
av LillMyran
Tack för stor respons, och intressant att en hel del också upplever bilen bullrig. Själv märkte jag inte så mycket av det när jag provkörde, och det var ett ganska stort antal olika varianter av både vanliga och CC:n. Det mest därför, och just för att det är ett ganska tydligt resonansliknande ljud som jag inte upplevt tidigare, som jag misstänker att det är något som inte är helt hundra som det ska. Att det dessutom i princip enbart verkar komma från framvagnen/framhjulen stärker den tesen. Bra tips om att mäta ljudet! Ska testas, även om det naturligtvis varierar kraftigt beroende på aktuell vägsträcka.

Nu ska bilen ändå in på service, så jag ska be dem ta en tur och se om de kan kolla om det eventuellt kan vara ett hjullager som är på väg att ge sig. Annars kan nog också en framvagnsinställning vara på sin plats.
av esonesson
Intressant att se om du får någon respons från Volvo om dem provkör den.

Jag funderar på om det är någon idé att ge sig på att isolera bilen själv och om det kommer ge något. Annars köper jag nog öronproppar snart, 2-3h motorväg/dag 5 dagar i veckan blir det för mycket buller för. Alternativt sälja den, synd när jag inte ens haft den i 4 veckor bara.
av Lövet
Byt däck. Det är inget fel på din bil, jag lovar.
av esonesson
Lövet skrev:Byt däck. Det är inget fel på din bil, jag lovar.
Köpte nya vinterdäck precis, surt att köpa nya såklart. Skulle vilja testa andra däck på den innan jag lägger pengar på det bara, alt. slänga på sommardäcken och nöta lite motorväg när det blir plusgrader.
av Lövet
Precis, det vore det allra bästa. Tyvärr ger vissa däck och bil kombinationer resonanser i en del hastigheter.
av LillMyran
Lite uppdatering efter en till tur idag.

Har mätt ljudnivån i kupén vid 3 tillfällen a 30 sek. Ingen fläkt igång, jämn hastighet men dock lite övriga trafikanter. Snittet på mätningarna var 67,4 dB och snitthastigheten ca 85 km/t på mätarn. Mätningarna gjorda på E4/Essingeleden och strax norr om Fredhäll i södergående riktning. Kanske inte säger så mycket för alla, men det är väl inte världens bästa asfalt. Mätningarna är dessutom inte med något officiellt instrument, en helt vanlig iPhone 6 med arbetsmiljöverkets app :)

Kollade även däcken, som inte var så snedslitna som jag hade för mig. Kan inte se nån skillnad på höger och vänster fram iaf. Inga synliga "fjäll" heller. Har tidigare testat med olika lufttryck också, utan någon förbättring (ökade från 2,4 bar till 2,8 för nån månad sen)

Som sagt, ska bli kul att se vad de säger på verkstaden. Gissningsvis ingenting, men man vet ju aldrig. Kan säkerligen vara så att det är en typ av däck som tyvärr ger resonansljud i dessa hastigheter...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej, Jag har en v70 MY2011. En högtalare ve[…]

Har du provat att sänka bränsletrycket?

Ja det beror ju lite på vad man har för[…]

Hivade upp Teslan på domkraft idag i nå[…]