Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BennyL
Med ECO på en motorvägsavfart kan man ibland rulla upp mot en kilometer i samband med att man ändå skall sänka farten, men det kräver planering och respekt för andra i trafiken
Har haft vår V60 T5 2017 sedan i juli och har snittat på 0,808l/mil mätt på samtliga tankningar sedan att bilen var ny, dvs inte enligt bilens förbrukning. Bor i stan, kör därmed alltid lite stad men sedan ligger milen på landsväg/motorväg. Bilen har rullat strax över 600mil och jag tycker det är kul med lite motor :wink:
Bilen går mycket tyst och växellådan är betydligt mer rätt än den äldre sexstegade som jag också kört en hel del på andra bilar. Kör man rätt avseende förbrukning så kan man få ner förbrukningen en del, vissa sträckor har varit nere under 0,7 men med mer motor så är det inte kul att jaga låg förbrukning...
Jämfört med en diesel så blir bilen varm på nolltid, vilket är trevligt vintertid.
Hade möjligheten att köpa en T5 AWD funnits i Sverige så hade jag nog funderat över det, men, sällan jag behöver AWD. Men hade jag gått upp till en T6:a så hade jag nog även varit lite extra glad över AWD..
av Göte
Det första jag tänkte på när jag provkörde en XC60 T5 var hur tyst den var, och då hade den inte akustikrutor heller. Tyckte 8 stegs lådan jobbade fint också.
av daevo
God kväll!
Jag har precis blivit medlem i den här klubben och även detta forum!
Jag är stolt ägare till en V60 T5 -15 Polestar optimerad automat.

Jag har tvåtusen frågor då jag precis bytt upp mig från en V70 -99 som rullat 37000mil.

Men som mitt allra första forums inlägg tänkte jag ta det vackert ändå!

Bilen har automatisk start/stopp funktion och den hoppar in så fort jag står stilla.(Den går att stänga av det vet jag) Sliter inte detta på turbon om den körts lite extra hårt ett tag o bilen plötsligt stannar? den behöver såvitt jag vet få kylas o köra på lägre varv ett tag? Är detta gammalt tänk eller har bilen skyddsfunktioner även för detta?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Jo om du kört på hårt så visst då är det bra vad jag vet med lite extra kylning, men ej vid normalkörning

Välkommen :-)

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ett sätt att minimera riskerna för damm […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]