Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Har tjänstepulkor både XC60 och V60 på jobbet med sportstolar som passerat 10k mil utan några nötningar på skinnet så att det skulle vara ett vanligt fenomen tror jag inte, sedan så kommer det väl förr el senare men 10k utan skav är ok för mig , så länge lär jag inte ha bilen iaf.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Sharkbait skrev:Hej,

Har skaffat en XC60 via en bilfirma. Har haft den knappt 1 månad. Upptäckte detta idag. Förarstolen och det är R-design stolar. Bilen har gått ca 6000 mil. Klädseln ser förövrigt ut som ny.

Vad skall man göra åt detta?
Är detta skinn väldigt känsligt? Borde inte skinnet hålla bättre än så här? Hur skall stolen se ut när bilen har rullat 10k mil, 15k mil eller 20k mil?

Har haft en XC70 tidigare som har rullat 20k+ och det enda som har hänt med skinnet i den var att det har veckat sig, ingen tendens till detta skav.
Om inte Volvo hjälper dig, så kolla med http://www.colorglo.se

.
av Sharkbait
StefanN skrev:Volvos R-design har ju ingen höjdarkvalitet på skinn direkt, går ju lacka om men det är vanskligt med vita sömnaden så man inte missfärgat den.
Så lacka om detta för att reparera skadan? Men vad är receptet för att skydda stolen för samma skada?

KrilleW skrev:Jag valde sportstolarna - därför att jag tycker att dom är betydligt skönare att sitta i.

Jag ska ha bilen i tre år och Max 4500 mil. Hur stolarna ser ut efter det är inte mitt problem :)
Sportstolarna är väldigt sköna! Din sista mening belyser problemet och Volvo tar tillfället i akt och säljer sämre skinn till premium pris för folk skiter i hur kvalitén är eftersom förmåns/tjänstebilar byts ut efter 3 år och beg marknaden får ta hela smällen.

Rudolfs skrev:

Har skaffat en XC60 via en bilfirma. Har haft den knappt 1 månad. Upptäckte detta idag. Förarstolen och det är R-design stolar. Bilen har gått ca 6000 mil. Klädseln ser förövrigt ut som ny.
Är bilen yngre än två år? Åberopa nybilsgaranti.
-14. Så det beror väl på vad bilfirman är villiga att göra.

ThomasT skrev:

Om inte Volvo hjälper dig, så kolla med http://www.colorglo.se
De verkar kunna göra mirakel men ändå så är det helt sjukt att en bil för 400-500k inte skall tåla 6000 mil utan att få skav märken i skinnet.
av KrilleW
Att lädret är nött efter 6000 mil är snarare tecken på att föraren haft på sig byxor av något slag som skaver på stolen. Blixtlås på bakfickorna t.ex.

Sportstolarna kan se dåliga ut efter några år, men då är det mer att lädret blir lite slappt och ådrigt. Har aldrig sett någon som ser ut som din tidigare.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
För att det ska se ut så måste någon ha haft nitar eller något vasst på byxorna. Har själv (tidigare) haft en XC60 Black-R. Körde 4000 mil under 1,5 år och stolarna såg ut som nya under hela ägandet. Rätt lädervård några gånger om året är det som krävs. :)

Vissa tror att man ska kunna behandla sätena hur som helst och att de ändå ska kunna se ut som nya...
Användarvisningsbild
av iigloo
andersuw skrev:Skadan är på sittytan och där är det definitivt skinn. Där det är skinnimitation blir det heller inte den här typen av slitageskador enligt min erfarenhet.
Har haft oäkta skinn som sett ut så. "Plastytan" släpper från fibrerna under. Typiskt exempel är de populära skaisofforna från 90-talet.

Svårt att se skadan på bilderna. Behövs klämmas och kännas för ett mer exakt svar.
av andersuw
OK. Men min erfarenhet av just Volvos skinnimitation är att det inte ser ut så. Dessutom är som sagt skadan på sittytan där det alltid är riktigt skinn.
av andersuw
XC90_Executive skrev:För att det ska se ut så måste någon ha haft nitar eller något vasst på byxorna. Har själv (tidigare) haft en XC60 Black-R. Körde 4000 mil under 1,5 år och stolarna såg ut som nya under hela ägandet. Rätt lädervård några gånger om året är det som krävs. :)

Vissa tror att man ska kunna behandla sätena hur som helst och att de ändå ska kunna se ut som nya...
I vissa fall behövs det inga vassa kläder eller dylikt för att den här typen av skador skall uppstå utan bara en mindre väl vald stolskonstruktion i kombination med måttligt slitstark ytbeläggning på lädret. Titta exempelvis på hur "hornet" längst ned i ytterkant på förarstolens ryggstöd ser ut (och såg ut redan i ett tidigt skede) på de allra flesta 850 med läderklädsel. Det var helt enkelt väldigt svårt att sätta sig i de bilarna utan att med rätt stor kraft dra ryggen längs med "hornet" och resultatet lät inte vänta på sig. Men i just det här fallet tror jag liksom du att det kan ha med förarens val av byxor att göra.
av andersuw
Ja det brukar funka rätt bra enligt min erfarenhet. Dock får man räkna med att förnya behandlingen då och då. ;-)
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]