Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Perra83 skrev:Grattis till nya åket!!

När jag har draget med mig i bilen ligger det i vänstra nätfickan i bagaget (V60). Har hundbur och har svårt att lyfta på lastgolvet.
Det där med att se vilken belysning bilen har hade varit bra. På C30 -12 med DRL tändes en liten grön lampa vid ljusvredet när halvljusen var igång. Släckt när DRL lös.
Tack!
Precis, en sån liten indikering vore toppen ( måste kolla så jag inte missat att det ÄR det i XC'n också :mrgreen: !?)
Angående draget, skall inte vara besserwisser, men du borde fästa det med en rem i buren eller nåt.. inget man vill ha i nacken vid en krock :idea:

(P.S. Såg bild på din V60 i annan tråd... grymt snygg! :-)-) )
Grattis! Väldigt fin bil. :) Den gör sig riktigt bra i vitt.

Fick du också dra av ett skynke när du hämtade den? Som jag sett bilder på att en del andra här har fått.
pelleplutt skrev:Grattis! Väldigt fin bil. :) Den gör sig riktigt bra i vitt.

Fick du också dra av ett skynke när du hämtade den? Som jag sett bilder på att en del andra här har fått.
Tack, haha.. nej inget skynke. Väldigt liten återförsäljare så den stod inne i visningshallen tillsammans med en vit S60cc (Vrålsnygg), en grå V90 och två-tre bilar till... minns inte riktigt vad. Skön känsla att komma in genom dörren och mötas av den maffiga grillen på sin nya bil... som man äääntligen fick se hur den blev IRL :P
grålle1 skrev:Måste dela med mig av mina första erfarenheter då jag äntligen efter 14 veckors väntan fick nya bilen förra veckan. :-)-)

Första intrycken är övervägande positiva, grymt nöjd med mina utrustningsval...
-Färg och utrustning gällande paket hade jag ju sett innan, så ingen överraskning där... lika nöjd som jag förväntat mig
-Pianosvarta panelerna blev supersnygg kontrast till det blanka runt reglage, cd-fack, ram m.m.
-18" Grå Leda Vinterhjul blev väldigt snyggt till min vita bil... det gråa kommer snyggt igen i front och bak. Och kul att ha olika sommar/vinter såklart (jag skall ha original mörka Leda på sommar).
-Rattpaddlarna som inte bara var snygga, jag använder dem flitigt, särskilt för att motorbromsa.
-Elfällbara nackstöd, totalt meningslöst... men jag hade stört mig på att ha en "tom knapp" när alla andra knappar har funktion :roll:
-Sportpedalerna höjer ju trivselfaktorn såklart... men mer till sommaren när tygmattorna kommer in också.
-Progressiv servostyrning gjorde den skillnad jag hoppades... de XC60 jag provkört har varit "för tungstyrda" i min smak, men inte med detta.

Negativt då:
-Hittat en verklig "defekt": lås/låsupp knappen i förardörren är "död".. lyser inte och funkar inte :(
-Hittat en sak jag "saknar".. som faktiskt min Kia Sportage hade (nåt skulle den väl vara bättre på :wink: ) .. symbol som visar om halvljus är tänt eller bara DRL! Jag vill helt enkelt veta vad jag har för lyse på!
-Rattvärme och Stolsvärme är liksom flera andra erfarit (finns ju egen tråd om det) INTE i närheten så varmt som på de XC60 jag provat tidigare... fast jag vet inte om jag ens tycker det är negativt... normalt brukar jag stänga av både stol och rattvärme efter bara nån minut, gillar inte att ha det fööör varmt... men nu tycker jag det är lagom varmt och skönt i ratten med värmen på... lite mer än ljummen. Stolsvärmen måste jag utvärdera mer..
-Bakluckan är ju ganska "tjock" och vinklad, vilket gör att jag var tvungen att programera ner den ca en decimeter för att inte slå i garagetaket.... men det är ju inte bilens fel... :wink:
-Inget allvarligt, men saknar ett "bra fack" till delbara draget...

Annars är det allmänna intrycket bara såååå nöjd, underbar bil och såklart perfekt att hämta ut med en dm snö på vägarna!
Mesta positiva överraskningen står aktiva helljuset för.... kör mörk viltrik landsväg med ganska mycket trafik dagligen... och nu ser man ju väggrenen konstant... oj, va bra det funkar! Att slippa ställa om stol/speglar/servostyrning/instrument varje gång jag och hustrun byts om att köra är såklart också superskönt..... Och till sist undrar jag om det någonsin kommer gå att vänja sig av med Keyless, Driver Support, VOC och alla andra hjälpsamma features igen...... man blir snabbt bortskämd...
Grattis till nya och snygga bilen.

Ser snarlik lik min nya xc60 förutom pianolacket :( (fick inte för min fru) tur att man kan installera det i efterhand :twisted:

Ang stolsvärmen, så finns det möjlighet att låta "verkstan" gå in i bilens system och höja värmen den vägen,,tyvärr så märkte min fru att hennes baksäte värmde mindre då, men ni kanske inte använder det lika ofta som vi (två ungar i familjen) kanske inte till mycket hjälp men nu vet du det iaf!

Ang progressiva styrningen, hade själv glömt bort den, kom på det förra veckan, på lägsta inställning så känns bilen som en go-cart riktigt kul :D
AdrianH skrev:
Grattis till nya och snygga bilen.

Ser snarlik lik min nya xc60 förutom pianolacket :( (fick inte för min fru) tur att man kan installera det i efterhand :twisted:

Ang stolsvärmen, så finns det möjlighet att låta "verkstan" gå in i bilens system och höja värmen den vägen,,tyvärr så märkte min fru att hennes baksäte värmde mindre då, men ni kanske inte använder det lika ofta som vi (två ungar i familjen) kanske inte till mycket hjälp men nu vet du det iaf!

Ang progressiva styrningen, hade själv glömt bort den, kom på det förra veckan, på lägsta inställning så känns bilen som en go-cart riktigt kul :D
Tackar!
Att montera pianolacken i efterhand lät både jobbigt och dyrt :wink: finns nog inte så många begagnade och riva hela mittpanelen och alla fyra dörrarna... men allt går ju med lite vilja :P Och riktigt nöjd med det är jag.
Tack för tipset med värmen, jo jag visste att det gick att ändra temp på verkstan.. men erfarenhetsmässigt från tidigare Volvo jag ägt (855/V70N/S40/V60) samt alla tidigare Volvo jag provat (kompisars och hyrbilar m.m.) så "brukar" värmen default vara betydligt högre.... men som sagt, jag vill inte ha "fööör" varmt så tycker nog det är bra nu när jag funderat ett tag!? :roll:
Progressiva styrningen hade jag på låg i början, men har nu ändrat till medium.... är stor skillnad ändå mot bil utan som jag tycker är för tungstyrd. Upptäckte dock att den inställningen INTE följer med nyckelminnet (som stolar och backspeglar gör) Har för mig att jag läst att det skulle göra det... men-men, hustrun tyckte det funka bra oberoende av vilket (lätt/medel) så hon får ha samma som jag helt enkelt :-)-)
Jag sneglade på pianolackat innan jag köpte bilen med. Det är snyggt!

MEN....

Det blir repigt och fult väldigt snabbt. Det blir flottigt och äckligt, och det känns som det blir alldeles för svart i bilen med svart inredning, svarta stolar och mörkt tak. R-design har snygg panel tycker jag.
KrilleW skrev:Jag sneglade på pianolackat innan jag köpte bilen med. Det är snyggt!

MEN....

Det blir repigt och fult väldigt snabbt. Det blir flottigt och äckligt, och det känns som det blir alldeles för svart i bilen med svart inredning, svarta stolar och mörkt tak. R-design har snygg panel tycker jag.
Ja inte skall man hålla på och kladda på panelerna inte, det syns direkt och det är nog som du säger med att de är repkänsliga... fast jag sitter inte och fingrar på dem så jag har gott hopp att de klarar sig bra.
Sen är det ju såklart en smaksak, har också svart inredning, stolar och tak och tycker det blev kanon. Jag tyckte kromringar och ramar på aluminium-panel blev kaka på kaka, snyggare kontrast med svart... samt att Aluminium har liksom funnits så länge nu, ville ha nåt annat... Håller med om att R-panelen är snygg, även OR! Och den dan jag tröttnat på mina svarta, eller om de är för repiga... då lackar jag väl om dem till samma vita som bilen :idea: :P
AdrianH skrev:Man kan byta i efterhand hos tex bilia, kostar beroende på vilken dekor mellan 3000-6000kr :D

Sen är ju frågan om ens pianolacket blir fint med mitt gråa innertak,
Mmmm och lite drygt en tusenlapp vid nybeställning... så kanske lite dyrt som sagt :wink:
Ah, trodde du tog mörkt tak också!?
Hursomhelst, snyggt eller inte är ju enbart upp till betraktaren :-)-)
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]