Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KrilleW skrev:På mina VW-bilar jag haft har det aldrig varit ett problem med låg batterispänning trots att jag ofta förvärmer runt 30 min innan avfärd. Till mitt jobb är det ca. 5 km så inga större möjligheter för bilen att ladda upp igen.

Vad är det egentligen som gör skillnaden, har Volvo sämre kapacitet på batteriet eller drar värmaren mer ström?
Osäker - Men är det inte så att VW har ett eget batteri för värmaren?
KrilleW skrev:På mina VW-bilar jag haft har det aldrig varit ett problem med låg batterispänning trots att jag ofta förvärmer runt 30 min innan avfärd. Till mitt jobb är det ca. 5 km så inga större möjligheter för bilen att ladda upp igen.

Vad är det egentligen som gör skillnaden, har Volvo sämre kapacitet på batteriet eller drar värmaren mer ström?
Eller lägre effekt på generatorn eller kräver en del motorer mer ström vid start..?
En del svar är inte så lätta.

Undrar när en bränsledriven värmare kommer som kan ladda batteriet samtidigt, borde väl inte vara så svårt att konstruera?
Så vitt jag vet skiljer sig inte värmarna på marknaden (där Webasto och Eberspächer är de stora märkena) särskilt mycket ifråga om strömförbrukning. Batteristorlek avgör man ju själv inom vissa gränder och jag tror inte VW bestyckar sina bilar annorlunda i det avseendet än andra. Markanta skillnader ifråga om generatordimensionering eller startförbrukning verkar också osannolika. Kör man regelmässigt värmaren en halvtimme före varje start och sedan lika regelmässigt bara kör 5 km på säg halva tiden tror jag man får räkna med problem i längden oavsett vilken bil man har. Varför inte KrilleW upplevt sådana förstår jag inte riktigt.

Inte svårt att konstruera en bränsledriven värmare som genererar ström? Tja det går förstås att utrusta bilen med en liten bränsledriven generator som går igång samtidigt med värmaren. Säkert inte svårkonstruerat. Däremot skulle ett sådant system säkert kosta en vacker slant och dessutom skapa en hel del servicebehov. Ytterligare en motor att serva med allt vad som därtill hör.
Momentum skrev:VW har nog en annat strategi, ett eget batteri för värmaren
det bakre batteriet är ett förbrukningsbatteri för just parkeringsvärmare och annan utrustning som går när bilen står still och är avstängd.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... armare-348

Men allt det här kommer att lösa sig då vi alla ska köra elbil - eller?
Dubbla batterier försvann 2012, och den var bara Passat som hade det. Min Golf Alltrack har bara ett, men har aldrig haft problem ändå. Eftersom de slutat med dubbla batterier så har de förmodligen kommit på någon fiffig lösning för att spara in på ett.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]