Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
volvobrasse skrev: Jo fast det är försvarbart med tanke på att värdeminskningen på en bil är gigantisk i jämförelse med ett husBild

Är liiiiite skillnad på dom två investeringsmässigt, som i sin tur förklarar fenomenet rent logisktBild
Jag förstår hur du tänker, men att köpa ett hus för x antal miljoner är ju inte helt riskfritt heller, framförallt inte i dagens läge.
Så visst var min jämförelse inte helt rättvis. :D
När jag läser startinlägget får jag en känsla av att Gunnar vill vara lite förmer. Detta baserar jag på de ord han använder där han framhäver sig själv samt nedvärderar sin vän.
Men tyvärr Gunnar. Det finns inget med din bil som är lyx. Finns heller inget med din bil som visar att du är framgångsrik.
Jag vet inte vad du gav för din bil. Men jag vet att jag som är sjukskriven sedan 2009 med en sambo som arbetar som undersköterska hade råd att köpa en V60 D5 BE Pro som är Polestaroptimerad.
Så har vi råd med denna bil så är det inte en lyxbil utan en förbannat bekväm bil som alla med bilprioriteringar kan ha råd med.
av kakan20
Provocative77 skrev:När jag läser startinlägget får jag en känsla av att Gunnar vill vara lite förmer. Detta baserar jag på de ord han använder där han framhäver sig själv samt nedvärderar sin vän.
Men tyvärr Gunnar. Det finns inget med din bil som är lyx. Finns heller inget med din bil som visar att du är framgångsrik.
Jag vet inte vad du gav för din bil. Men jag vet att jag som är sjukskriven sedan 2009 med en sambo som arbetar som undersköterska hade råd att köpa en V60 D5 BE Pro som är Polestaroptimerad.
Så har vi råd med denna bil så är det inte en lyxbil utan en förbannat bekväm bil som alla med bilprioriteringar kan ha råd med.
Så bara för att du/ni har råd med en V60 så är en XC60 inte en lyxbil? Konstigaste jag läst på länge... Som det skrevs längre upp i tråden är allt relativt vad som är lyx och inte.
av Lövet
Om jag vänder på huvudet åt lite olika håll så ser jag 3st XC60 som mina grannar har. I övrigt finns 2st Audi A4 Allroad, en Passat 4M 170, en 520d, min 530xd samt en V70 D4. Det är med andra ord gatans vanligaste bil...
av Göte
Håller med om att allt är relativt, en fullutrustad XC60 är säkert en lyxbil för många, och det fins gator där Porsche anses vara Svensson. Frågan är därmed omöjlig att besvara.
av Schmoyoho
En Volvo är inte i sig en lyxbil men har man, säg, inscription-inredning med ventilation, en bra drivlina t.ex T6 och lite annat lull-lull så anser jag det vara en ganska lyxig bil. T4-T5 är bra drivlinor men kan man unna sig en T6, T8 eller förr om åren en V8 så är det lyxigt (för det är ju sällan man faktiskt behöver 300+ hk). HP är en bra stereo men man kan unna sig PS om man är noga med ljudkvaliteten. Så jag säger ja, en fullutrustad XC60 T5 är ganska lyxig.

Det som verkar ingå i gängse definitionen av lyx är sånt jag ofta tycker är överflödigt eller bara för lyxens skull, t.ex kylskåpen i executive-bilarna eller RSE, eller avsaknaden av mittplatsen i baksätet på gamla S80 executive till förmån för en mittkonsoll. Lite sånt som jag tycker ofta syns i många tyska lyxbilar, lyx för lyxens skull.

En porsche skulle jag säga alltid är en lyxbil, även om basmodellerna brukar kunna vara väldigt snikiga till utrustning. Dels för att det är lite av ett statusmärke (fler höjer ju på ögonbrynen om man har en porsche än en volvo) dvs man betalar för märket litegrann, och dels för att det sett till att många av modellerna (inte cayenne m.fl) är bilar för ett smalare användningsområde än en "vanlig" bil, lite att man "unnar" sig det där också.
av titanum
Gunnar, varför den lätt nedvärderande tonen över din vän dessutom i kombination med hur du försöker framhäva dig själv i inledningen? Känns rätt så onödigt. Som svar iallafall på din fråga så tycker jag inte alls att XC60 är en lyxbil, men med vissa tillval kan den bli en rätt lyxigt utrustad bil.
kakan20 skrev:
Provocative77 skrev:När jag läser startinlägget får jag en känsla av att Gunnar vill vara lite förmer. Detta baserar jag på de ord han använder där han framhäver sig själv samt nedvärderar sin vän.
Så bara för att du/ni har råd med en V60 så är en XC60 inte en lyxbil? Konstigaste jag läst på länge... Som det skrevs längre upp i tråden är allt relativt vad som är lyx och inte.
Och skillnaden är? Ja en XC är högre samt har några få detaljer som skiljer. Nej det är ingen lyxbil utan en Svenssonbil.
av KrilleW
titanum skrev:Gunnar, varför den lätt nedvärderande tonen över din vän dessutom i kombination med hur du försöker framhäva dig själv i inledningen? Känns rätt så onödigt. Som svar iallafall på din fråga så tycker jag inte alls att XC60 är en lyxbil, men med vissa tillval kan den bli en rätt lyxigt utrustad bil.
Nu när jag läser inlägget igen så håller jag med dig fullt ut. Lite grandios självbild ;)

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]