- ons 04 jan 2017, 08:57
Helt ärligt är det inte många dagar per år som AWD är en påtaglig fördel. Nu valde jag AWD när jag köpte en ny XC60 mest för att jag tycker det hör till en SUV att det ska vara 4-hjulsdrift. Visst har man bättre grepp och stabilitet i vissa väglag men jag kan faktiskt inte komma på en enda gång då jag verkligen har BEHÖVT AWD och då är jag född och uppvuxen i det mörkaste Lappland.
Jag har alltså kört mycket bil i de mest skiftande vinterväder och det med bilar som är allt annat än optimala vinterbilar. Hade först en BMW 2002, bakhjulsdrift och nästan ingen vikt på bakhjulen. Åkte många turer i fjällvärlden med den utan att köra fast eller parkera i någon driva. Samma sak med den efterföljande Volvo 240´n.
Kör idag en hel del med släp och sjösätter och drar upp båten (ca 1000 kg) och det gick utmärkt med min förra 2-hjulsdrivna V70 även om det känns stabilare med den 4-hjulsdrivna XC60´n. Snösträngar är också skönare med 4-hjulsdrift men som jag skrev tidigare är det sällan man BEHÖVER det.
Tidigare Volvo: XC60 D4 AWD MY16, V70 2,4d Summum MY08, 242 GT -79