Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
pelleplutt skrev:Hur kommer T6 AWD in i ekvationen? Är det bensin som av någon anledning avskräcker eller den hutlösa prisskillnaden mellan dem?
Största problemet är att det knappt finns några att köpa
av pelleplutt
Lövet skrev:
pelleplutt skrev:Hur kommer T6 AWD in i ekvationen? Är det bensin som av någon anledning avskräcker eller den hutlösa prisskillnaden mellan dem?
Största problemet är att det knappt finns några att köpa
Jag tolkade det som att TS beställt en ny bil, är T6 AWD svår att få tag på även vid nybeställning?
av Persvante
rojo8515 skrev:Vem vill köpa en begagnad SUV utan AWD?

Tänk på att det nu går att få VEA T6 med AWD, kan ju vara något när fler städer vill förbjuda dieselbilar i framtiden...
Jag kan tänka mig det, skulle lätt välja en FWD före en AWD, särskilt som att motorn är mycket modernare än den gamla.
Tvekade lite på vilken bil jag skulle välja vid mitt sista byte, kollade på en XC60 med VEA-motorn, men det enda extra på den var metallic och 8-växlade automaten, annars var den helt standard, så jag valde V60 med en hel del utrustning, har inte ångrat mig än.
av valln
Problemet med tröskverk är väl om man väljer d4 awd med automat, manuell och d4 awd går väl riktigt bra ändå.
av linnnet
Jag resonerade som så: AWD eller inte så lär inte dieselmotorn vara framtidens lösning oavsett utsläpp om 120g eller 149g.
Det lär ligga långt fram innan dessa bilar blir förbjudna i städer och så långt fram är det en omöjlig uppgift att spekulera om andrahandspriser.
av Matzz
Det är ju bara provköra båda och ta den du gillar bäst , jag har haft min d4 awd aut -17 i en månad nu och är super nöjd både motor och låda , lådan känns riktigt bra tycker jag , jag köpte en V70 2010 då valde jag bort automat ,tyckte den växla konstigt.
av havalovic
KrilleW skrev:Jag tror att anvdrahandsvärdet kan påverkas om man inte väljer AWD, men att skillnaden är så marginell att det inte svider speciellt mycket. XC60 säljer bra utan AWD också och det visar att det ändå finns en rätt bra marknad för det.
Det som jag tror påverkar mest är att välja manuell vs. automat. VÄljer man manuell kan jag t.om. tänka mig att man kan få förhållandevis svårt att bli av med bilen.

För mig var det svårt att välja. VEA är ju en mycket modernare motor, vilken sitter ihop med en modern växellåda dessutom. Dock är ju som du säger den gamla 5:an välbeprövad och är bevisligen en riktigt bra motor. Vad jag läst mig till så skiljer inte speciellt mycket i förbrukning mellan dessa två motorer i XC60 heller. Mitt val föll till slut på AWD eftersom jag hav behov av det några gånger per år. Dessutom känns bilen oerhört mycket stabilare när det är snömodd/dåligt väglag, vilket är ganska ofta då det inte finns någon fungerande snöröjning här. På det så får man dessutom ett väldigt mycket trevligare motorljud än från VEA :)

Vad gäller effekten så är det som du säger 190 hk i bägge två. Du får dock 20 hk mer i gamla motorn med Polestar. (220hk vs. 200 hk)
Tack för ett bra svar! Visst finns det aspekter i AWD som lockar :)
av havalovic
Matzz skrev:Det är ju bara provköra båda och ta den du gillar bäst , jag har haft min d4 awd aut -17 i en månad nu och är super nöjd både motor och låda , lådan känns riktigt bra tycker jag , jag köpte en V70 2010 då valde jag bort automat ,tyckte den växla konstigt.
Tack för bra info! Då har du en 6 stegad automatlåda vilket i sig är ju tillräckligt!
av havalovic
Perra83 skrev:De problem jag känner till med VEA är något med EGR som Volvo byter på garanti.

Om nu skatten höjs rejält så klarar sig en VEA bättre. D4 AWD automat har höga utsläpp. Behöver du ingen AWD så köp inte det.
Kan det röra sig om EGR-ventil som krånglar? Vet man vad man får vid bytet? Om man får samma komponent, i nytt skick, återmonterat är det ju en tidsfråga innan samma problem återkommer?! Har de en permanent lösning på det?
Användarvisningsbild
av joel80
linnnet skrev:Jag resonerade som så: AWD eller inte så lär inte dieselmotorn vara framtidens lösning oavsett utsläpp om 120g eller 149g.
Det lär ligga långt fram innan dessa bilar blir förbjudna i städer och så långt fram är det en omöjlig uppgift att spekulera om andrahandspriser.
Beror på hur länge man tänkt behålla bilen. Flera städer verkar hinta om förbud för dieselbilar från 2025.. Köper man en bil nu och ska ha den 6-10år kan det absolut komma att påverka andrahandspriset. Klokast om man köper ny bil och ska ha länge är kanske att skippa både diesel och bensin och köpa en hybrid eller t.o.m en ren elbil. Det börjar hända saker både prismässigt och räckviddsmässigt nu. :D

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]