Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Göte
Håller med om att rdesign känns lite omordernare med runda avgasrör, och varför betala så mycket extra för det och samtidigt bli av med skinnklädsel, keyless och elstol som ingår i summon. Bättre att ta en summon lägga till sportpedaler, integrerade fotsteg eller sport chassi om man gillar det. Så det valet var lätt för mig.

Svårare med motor val, men blev en T5 då jag endast kör 1000-1500 mil per år och då jag har ca 8 km till jobbet så hinner en diesel motor aldrig bli varm. Jag kör extrem sällan ute i skog o mark så awd har jag ingen nytta av heller.

Tänk på att gamla dieselmotorn med awd kostar nästan 200kr mer per månad i skatt också och att den väger ca100kg mer och gör 0-100 2sekunder långsammare en nya vea dieseln. Och att den också drar ca 1dl mer per mil.

Det snackas dessutom om nån ny skattereform och då är risken stor att awd dieseln kan bli riktigt dyr i skatt och då tror jag nya vea motorerna kommer vara mer populära på andrahands marknaden.
Får väl ringa den lokala Volvo-handlaren när jag kommit hem till mamma i morgon. Förhoppningsvis har de några olika XC60 demo-bilar inne. :D

Perra83, jag upptäckte det den hårda vägen tyvärr. :(

En Summum med R-Design-utseende vore ju inte dumt. R-Designinteriören är svårslagen.
Användarvisningsbild
av Perra83
Göte skrev:Håller med om att rdesign känns lite omordernare med runda avgasrör, och varför betala så mycket extra för det och samtidigt bli av med skinnklädsel, keyless och elstol som ingår i summon. Bättre att ta en summon lägga till sportpedaler, integrerade fotsteg eller sport chassi om man gillar det. Så det valet var lätt för mig.
Jag tycker att det är bakdelen som är bland det snyggaste på en R-Design :wink:
Sen är det inte skitdyrt med skinn och två elstolar.
Användarvisningsbild
av fjohan82
pelleplutt skrev:Nackdel Summum är väl att den inte går att få i Bursting Blue som är så snyggt dessvärre. :)
R-design med den färgen är en snygg kombo :-)-)

http://www.bytbil.com/stockholms-lan/pe ... 8-10242346

http://www.bytbil.com/stockholms-lan/pe ... 2-10176790
fjohan82 skrev:
pelleplutt skrev:Nackdel Summum är väl att den inte går att få i Bursting Blue som är så snyggt dessvärre. :)
R-design med den färgen är en snygg kombo :-)-)

http://www.bytbil.com/stockholms-lan/pe ... 8-10242346

http://www.bytbil.com/stockholms-lan/pe ... 2-10176790
R-Design är jävligt snyggt! Verkligen. Det var det där med stötigheten som satte käppar i hjulen för mig. Jag har inte kört R-Design förut, måste göra det. :)
XC90_Executive skrev:Men V90 och V90 CC går att lösa för samma pengar :wink:

XC60 D4 awd är absolut ingen dålig bil eller drivlina. Det är en jättefin bil, men det är just det att drivlinan känns gammal i jämförelse med en VEA-diesel och 8-stegad automatlåda.
Jag byggde en S90 T5 Inscription nu och den landade på strax under 500-strecket, och då innehåller den allt.

Det får mig att fundera lite, hur mycket dyrare kommer nästa generation XC60 vara i jämförelse med Classic-modellen som finns nu? Om man tänker sig likvärdiga konfigurationer.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag tog en summum för jag gillar baken bättre men med sportchassi ( samma som R-design ) och den är marginellt stötigare och den är betydligt stabilare, orginalchassit tycker jag är vingligt, helst vid snabba sidoförflyttningar, men nu kör jag ochså rätt hårt, kör man mer "normallt" kanske det inte spelar någon roll.

Tog awd och auto, tog en D4a och chippade så det var menigslöst att gå på en D5a, den hade jag iaf ochså chippat och slutresultatet blir detsamma.

Men allt är nog en smaksak, jag valde tex bort safetyprylarna, bliss fniss och allt vad det nu var för jag blir bara störd av det, kanske pga mitt körsätt, vad vet jag.
av rojo8515
Jag har kört XC60 R-design i sju år nu och på släta vägar är den riktigt trevlig.

På sämre Norrlandsvägar blir den mycket stötig, med 17 tums vinterdäck går det hyfsat men redan med 18 tum sommardäck blir det värre.

Ny kör jag 95% släta vägar och jag gillar väghållningen samt att slippa SUV-gunget och den lite med direkta styrväxeln ger bra känsla. Med släp går bilen mycket stadigt också. Jag gillar designen och inredningen också.

Skulle jag köpt ny bil idag hade jag nog valt Four-C men nu väntar jag in nya XC60 så då blir det väl luftfjädring som gäller.
rojo8515 skrev:Jag har kört XC60 R-design i sju år nu och på släta vägar är den riktigt trevlig.

På sämre Norrlandsvägar blir den mycket stötig, med 17 tums vinterdäck går det hyfsat men redan med 18 tum sommardäck blir det värre.

Ny kör jag 95% släta vägar och jag gillar väghållningen samt att slippa SUV-gunget och den lite med direkta styrväxeln ger bra känsla. Med släp går bilen mycket stadigt också. Jag gillar designen och inredningen också.

Skulle jag köpt ny bil idag hade jag nog valt Four-C men nu väntar jag in nya XC60 så då blir det väl luftfjädring som gäller.
Det var ju lite tråkigt faktiskt, R-Design är grymt snygg, men det är stötigheten i min nuvarande bil på vägen till tjejen jag tröttnat lite på (dålig väg mitt ute i skogen).

Att du nämner nya XC60 är lite intressant, av de bilder jag sett på den verkar den vara lite lägre och vara mindre "SUVig" än nuvarande XC60 och nya XC90, den ser nästan mer ut som en CC modell av Vxx. XC70 ser ju mer CC ut i jämförelse med V70 än vad V90 CC gör i jämförelse med V90.

Priset på nya XC60 blir kanske en aningens högt jämfört med dagens XC60 Classic.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]