Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:Om man får en bra deal, typ från några tior upp till en hundring i månaden eller så tycker jag det är bra. Skall man betalar nästan fullpris (typ 250-250kr/mån) är det ingen ide, då är man för uppbunden, bättre att betala vid varje tillfälle.
Jag är van vid att en service kostar 4000-4500kr/år på 1500mil, så 250/mån blir 3000/år.
Skall höra med verkstaden vad dom tar. Skall bli spännande att se vad dom tar för min V60.
250-350kr per månad menade jag.

Man kan spara några kronor på ett serviceavtal till fullpris, men jag tycker inte det är värt det då man blir bunden på ett sätt jag inte är så förtjust i. Men visst, det verkar ligga i tiden att man skall binda sig för allting, en del köper ju inte ens bilarna utan lånar dom mot fast kostnad i tre år.
För mig var det inte ett alternativ att binda upp mig på 3 år för ett leasingavtal. Jag vill ha lite utrustning mm i min bil och den skulle bli svindyr per månad med all den utrustning jag vill ha.
Däremot ett serviceavtal skulle jag kunna tänka mig. Jag har köpt min första dieselbil efter haft körkort och kört bensinbilar i över 30 år. Det blir en ny upplevelse :D
Jag måste tänka mig för när jag skall tanka så jag inte tar fel bränsle.
MartinS skrev:Men man blir låst och uppbunden med serviceavtal, och övermil kan bli dyrt. Man är mycket mer fri utan avtal, och om man inte tjänar stora pengar på det finns det ju ingen anledning att ha det. Själv fick jag gratis serviceavtal i 3år/9000mil när jag köpte min V40CC, det är ju dumt att tacka nej till :)
Man blir inte så låst.. Jag avslutade mitt avtal på förra bilen efter andra servicen då jag skulle sälja innan den gått 3k mil igen. Fick en sista betalning på fakturan med typ en halv månad eller nått som slutfaktura. Hade kunnat blivit mer om nån av servicarna jag gjorde hade varit en extra dyr. (då det ju slås ut på 3 servicar.)

Övermil behöver man inte betala egentligen. Man köper ju egentligen ett visst antal servicar (vid 3k mil/år är det en service per år man får på dieselbilarna..) Skulle man köra mer blir servicen tätare ihop men summan för de tre blir densamma.

Man får billigare service än om man köper dem kontant, och som motprestation binder man sig i några år (där det som sagt gick att avbryta avtalet för mig i förväg.)
joel80 skrev:Övermil behöver man inte betala egentligen. Man köper ju egentligen ett visst antal servicar (vid 3k mil/år är det en service per år man får på dieselbilarna..) Skulle man köra mer blir servicen tätare ihop men summan för de tre blir densamma.
Njae, man betalar för den service som behövs inom avtalstiden. När man tecknar avtalet beräknas vilka servicear som skall göras under de tre åren, baserat på den uppskattade körsträckan. MEN, om det blir andra servicar eller om fler servicear får du betala för dessa.

4500mil/3år bör resultera i två oljeservicear och en vanlig, det är billigt.

6000mil/3år bör vara 2 "vanliga" och en med 6000mils intervalltillägg.

9000mil/3år bör bli samma som 6000mil/3år, om det inte är några ytterligare intervalltillägg vid 9000mil.

12000mil/3år så är det fyra servicear, varav två med 6000resp. 12000mils intervalltillägg.

Har du då vid tecknandet av avtalet sagt att du kör 3000mil/år, men sedan kör 4000mil/år så kommer du få betala retroaktivt för den fjärde servicen. Avtalet säger inget om att du kan avbryta det pga ändrad körsträcka, där står bara att det kommer kosta dig...
MartinS skrev:
joel80 skrev:Övermil behöver man inte betala egentligen. Man köper ju egentligen ett visst antal servicar (vid 3k mil/år är det en service per år man får på dieselbilarna..) Skulle man köra mer blir servicen tätare ihop men summan för de tre blir densamma.
Njae, man betalar för den service som behövs inom avtalstiden. När man tecknar avtalet beräknas vilka servicear som skall göras under de tre åren, baserat på den uppskattade körsträckan. MEN, om det blir andra servicar eller om fler servicear får du betala för dessa.

4500mil/3år bör resultera i två oljeservicear och en vanlig, det är billigt.

6000mil/3år bör vara 2 "vanliga" och en med 6000mils intervalltillägg.

9000mil/3år bör bli samma som 6000mil/3år, om det inte är några ytterligare intervalltillägg vid 9000mil.

12000mil/3år så är det fyra servicear, varav två med 6000resp. 12000mils intervalltillägg.

Har du då vid tecknandet av avtalet sagt att du kör 3000mil/år, men sedan kör 4000mil/år så kommer du få betala retroaktivt för den fjärde servicen. Avtalet säger inget om att du kan avbryta det pga ändrad körsträcka, där står bara att det kommer kosta dig...
Jo du kan avbryta avtalet när du vill. Och du har rätt angående retroaktivt, om man kört mer än 500 mil mer än vad man avtalat om.

I avtalet står det bl.a:
1.
a) Avtalsperioden är 36, 24 eller 12 månader. Därefter kan avtalet förnyas med en ny 12-månadersperiod till dess Fordonet har rullat 45 000 mil.
b) Kunden har rätt att säga upp avtalet, förutsatt att Kunden skriftligen informerar Volvohandlaren om uppsägningen.
c) Om avtalet upphör i förtid har Kunden ej rätt att få tillbaka erlagda avgifter. Volvohandlaren har i sådana fall rätt att kräva in eventuellt underskott av Kunden.
Man kan alltså inte få tillbaka något, och är det ett underskott på vad man betalat in mot för vad man tagit ut i form av servicar kan man behöva betala. Jag sa upp mitt efter andraservicen och behövde bara betala en del av den faktura som då kom.

När det gäller övermil säger avtalet såhär:
Volvohandlaren har rätt att justera månadsavgiften för avtalsperiodens återstående månader om fordonets verkliga mätarställning överstiger beräknad mätarställning med mer än 500 mil och att serviceinnehållet ändras.

Retroaktivt belopp: Kunden är alltid skyldig att betala för den körsträcka Fordonet faktiskt rullat. Det retroaktiva beloppet räknas ut enligt följande;
1) summan av hittills inbetalt belopp jämförs med summan av det belopp som skulle ha betalats in om det nya priset hade gällt från avtalsperiodens start,
2) differensen blir det retroaktiva beloppet.

e) Vid konstaterade övermil förbinder sig Kunden att betala retroaktivt belopp resp. nytt månadsbelopp framgent. För betalning av retroaktivt belopp samt nytt månadsbelopp gäller punkt 3 e) och 3 f).

f) Vid konstaterade undermil (jfr punkt 4 c) skall Volvohandlaren på motsvarande sätt betala tillbaka eventuell differens till Kunden.
Att det blir dyrare om man ska göra fler servicear är väl inget som nån tycker är konstigt? Det är väl inget som man behöver "akta sig för" i avtalet precis. Har du inte avtalet behöver du också betala mer om du ska göra fler servicar. Då oftast mer pengar då man som sagt har en rabatt (och är skyddad mot prishöjningar) om man har ett serviceavtal. Volvo i sin tur har som motprestation för rabatten att man betalar i förväg (efter ett år har man ju betalat in för första servicen innan man gjort den.) och att man i allafall delvis (även om man alltså kan säga upp avtalet) låst sig till deras verkstad.
Det var bra att man kunde säga upp det, det hade jag missat. Men oavsett hur det är så är man ju friare utan dessa avtal. Så om man betalar "normalpris" för serviceavtalalet ser jag ingen anledning till att teckna det för att spara en tusenlapp eller så på tre år.

Min bror har blivit debiterad för övermil, trots att antal servicear och dess innehåll är oförändrat. Själv mer eller mindre väntar jag på en faktura då jag kör cirka 700mil mer per år än beräknat med min V40CC, men jag har inte sett någon ännu, framtiden får utvisa. Nu var mitt serviceavtal på 9000mil/3år gratis, så oavsett blir det ju en bra deal för mig. Men hade jag betalat 250-350kr/mån för det hade jag inte varit lika nöjd tror jag.
Hur kan antalet servicar och dess innehåll vara desamma om man får så pass mycket övermil så att man hoppar upp ett snäpp? Priset på avtalet baseras på enbart servicar och dess innehåll. Om inte det ändras ändras inte priset. Så fick jag reda på från säljaren, när jag uppskattade att jag skulle köra ca 2800mil/år och han sa att det då var samma pris om han satte 3000mil/år då det blev samma antal servicar.

Hur var förhållandena för din bror?
Man blir inte debiterad mer om man inte får ut mer... om man inte blir svindlad eller nått.
Jag minns faktiskt inte i detalj hur det var för brorsan, det var något eller några år sedan det inträffade. Men det jag minns är att vi båda tyckte det var mycket märkligt då han i praktiken skulle få exakt samma servicear, men för en större peng pga att han kört lite mer. Det var för övrigt en begagnad bil om det kan spela någon roll i sammanhanget att man inte börjar med 0 som mätarställning vid avtalets ingång.

Men fundera på den här. Du köper en ny bil och tecknar avtal på 9000mil/3år. Sedan kör du 4000mil första året, vilket enligt avtalet skall resultera i övermil och ett nytt månadsbelopp skall räknas fram. De två följande åren kör du 3000mil enligt avtal. Hur kommer man hantera det? Servicearna kommer ju vara de samma.

Det jag vill ha fram är bara att det alltid är enklare att betala servicen när man behöver göra den. Men som sagt, sparar man stora pengar på serviceavtal kan det vara värt det, men om man sparar runt 10% mot fullpris så tycker iallafall jag att det är skönare att ha friheten och slippa eventuella överaskningar.
Då kan nog jag räkna med få en extra avgift. 99kr/mån för max 1500mil. Förmodligen räknades det på att det då ska göras två anpassade servicar och en basservice på tre år 4500mil. Vi kör minst 2000mil/år.
Blir det då dyrare än om jag skulle "betala" för servicen då säger jag upp serviceavtalet. Köper ja en bil för nästan 500k har jag råd med service för 3000kr en gång om året.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]