Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

35k USD är ju det som är sagt, svenska priset är inte tillgängligt ännu enligt min vän som bokat en model 3. Men man kan ju alltid höfta.
joel80 skrev:Vid minusgrader händer det lite då o då att dieselmotorn startar för att värma upp batteriet. Imorse hade min D5 TE stått ute under natten och det var ca -5. Jag körde värmare ca 40min men utan diesel värme. (alltså bara elvärme)
De två första km gick dieselmotorn, sen kunde jag slå över i pure-läget.
Hur fungerar det om man förvärmer med dieselvärmaren, och låter den gå under körning? Värmer det även batterierna så att man kan köra i PURE direkt? Känns som att det borde spara en del diesel på att enbart köra dieselvärmaren istället för att dra igång motorn. :)

/Kalle
~Kalle~ skrev:Hur fungerar det om man förvärmer med dieselvärmaren, och låter den gå under körning? Värmer det även batterierna så att man kan köra i PURE direkt? Känns som att det borde spara en del diesel på att enbart köra dieselvärmaren istället för att dra igång motorn. :)

/Kalle
Finns ingen aktiv värmning av batteriet med dieselvärmaren i D5/D6 TE. Dieselvärmaren värmer kupe och motor.
joel80 skrev:Skulle då absolut kolla på nån av de ovan som mycket väl kan bli lika bra eller bättre än Model III.
De är alla ganska små bilar och ingen av dem finns med fyrhjulsdrift. Här uppe halkar vi omkring på is halva året, en elmotor med maxvrid från 0 trivs nog bäst med drivning på alla fyra.
En elbil kan faktiskt ha bättre och effektivare antispinnsystem. Elmotorer svarar betydligt snabbare än en ottomotor. Så även om vridet är bättre är förutsättningarna för effektiv antisladdsystem.

Angående prioriterad eldrift så kan man väl säga att hybrider normalt inte har det. T.ex i hybridläget som automatiskt är det som Volvos hybrider startar i väljer bilen drivning beroende på t.ex temperatur i kupén, gaspådrag (vid acceleration där man tycker pedalen lite hårdare går dieseln igång, man ser på en mätare hur mycket kraft man kan ge med enbart el.. Kör man i pure-läget tillåts lite mer gas innan dieseln slår igång.)
I högre hastigheter kan bilen också välja dieseln, speciellt om det går lite uppför eller om batterladdningen börjar gå ner till lite lägre laddning (från 20km räckvidd kvar upplever jag att man inte längre kan hålla 120km/h på plan mark på eldrift i pure-läget).

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]