Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Perra83 skrev:Dett gäller ju äldre bensinmotorer :wink:
Äldre? Typ 2015? :shock:
MB77 skrev:Mycket konstigheter här nu, skulle det vara så att man behöver "köra in" en ny bil så hade väl biltillverkarna sagt det? Mej veterligen så är det ingen som säger det. Som sagt, det är bara tuta och åka Bild
Det går ju säkert bra men skadar ju inte om man kan tygla sig de där första 100 milen och kanske inte verkligen spöa motorn den tiden. Att låta motorn bli varm är ju inget som är unikt för just när den är ny. Vet inte vad exakt som är tänkt ska ske under inkörningstiden, antar motorn ska få "slita in sig" på något sätt?
av Lövet
Det står i instruktionsboken just att inte åka på konstant varvtal och belastning första 100 milen. Åtminstone i de jag har haft.
av sju4ti
Inte segdra på hög växel, men inte heller varva för mycket de första hundra milen. Ta gärna en riktig långtur så det inte blir en massa kallstarter oxå.

Mitt tips.
av AdrianH
Stort tack för alla tips, känner mig lite klokare nu.

Men kan någon förklara varför man inte får åka med konstant varvtal?
Användarvisningsbild
av Nexus
Inkörningen är redan förstörd då bilen lämnat fabriken. Grabbarna på motortransport smyger inte direkt med bilarna.
Har sett många gånger då nya bilar kommer och sen synat bilar efter skador då jag jobbade på verkstad.
Användarvisningsbild
av Derank
Nexus skrev:Inkörningen är redan förstörd då bilen lämnat fabriken. Grabbarna på motortransport smyger inte direkt med bilarna.
Har sett många gånger då nya bilar kommer och sen synat bilar efter skador då jag jobbade på verkstad.
Nä. De kör säkert rally med bilarna då de lossar och lastar dem, eller hur.......

De är ju dessutom spärrade i transportläge.
av Schmoyoho
Derank skrev:Nä. De kör säkert rally med bilarna då de lossar och lastar dem, eller hur.......

De är ju dessutom spärrade i transportläge.
Inte första gången jag hör om att bilarna handskas ovarsamt under leveransen men inget jag sett själv. Vad innebär transportläge?
av Lövet
Att bilen inte kan varva över X antal rpm eller gå fortare än Y km/h
av KrilleW
Jag har personligen sett hur de kör med bilar som kommer med båt till Sverige. Och det är ju inte söndagsåkning direkt...
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]