Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Härligt med så mycket hjälpsamma svar!

Ska förtydliga och fylla på lite i mina tankar kring köpet:

Vi planerar att köpa en begagnad V60, vi vill inte lägga ut de pengarna en ny bil ligger på i dagsläget och värdeminskningar på bilar gör en mörkrädd. Så en 2011-2013 som gått runt 7000-9000 mil är det som är intressant vad det gäller prisklass. En maskinskadeförsäkring som någon nämnde skall vi absolut titta på (Tack för tipset), vad lite generellt brukar en sådan täcka?

Tankar att det inte kommer bli en ekonomisk vinning att uppgradera börjar även gå upp för mig, men det gör inget. Att ha en schysst och trevlig bil att pendla och resa med är alla fall mycket intressant. Bra input där! Vi bytte nyligen två hjullager på V50 så det går att ha ett normalt samtal i bilen, men komfort för bakdelen och öronen är hög prio så det är kul att höra att V60 levererar.

Något nämnde något om automat, jag tycker det sitter mycket körglädje i manuella lådor och är inte riktigt trött på att vispa runt armen än för att tänka mig att byta.

Är det stor skillnad mellan paketen på bilarna? Tänker på Kinect och momentum?
Riddleo skrev:Är det stor skillnad mellan paketen på bilarna? Tänker på Kinect och momentum?
Den största skillnaden (finns såklart fler skillnader), är xenonljusen som ingår i Momentum vilket många uppskattar.
Kollar ni på en från 2014 så finns även den digitala instrumenteringen på vissa exemplar.

http://www.bytbil.com/jonkopings-lan/pe ... 6-10062300
Ja kan i alla fall lovorda en automat efter att ha kört enbart manuell i 15år.
Ser inte mycket körglädje längre med alla fartkameror och plötsliga hastighetssänkningar från 100 till 70 och upp till 100 igen. Det är skönare att bara köra bilen med ratten och använda + och - på knapparna för att reglera farten.
av Göte
Perra83 skrev:Ja kan i alla fall lovorda en automat efter att ha kört enbart manuell i 15år.
Ser inte mycket körglädje längre med alla fartkameror och plötsliga hastighetssänkningar från 100 till 70 och upp till 100 igen. Det är skönare att bara köra bilen med ratten och använda + och - på knapparna för att reglera farten.
Håller med, vet inte om det beror på att jag blivit gammal och lat eller om det beror på att dom nya 6-8 stegs automaterna är så mycket bättre än vad automat lådorna var förr. Vid rödljus race så märker man att manuella bilar försvinner när dom växlar. Och tidskillnaden att tima optimalt varvtal trycka ner kopplingen och dra i växelspaken mot att dutta till på gaspedalen för att få en snabb nedväxling är enorm.

Körde vår manuella bil in till Stockholm stad i somras och hade kramp i vänsterbenet av allt kopplingsslirande under ca 45 min köande från Solna till Södermalm, automat o adaptiv farthållare är underbart.

Riddleo kör du runt 1500mil samt 10 mils sträckor med jämna mellanrum så skulle jag satsat på en diesel, och en D4 borde vara hyfsat kvick I den bilen.
Göte skrev:
Perra83 skrev:Ja kan i alla fall lovorda en automat efter att ha kört enbart manuell i 15år.
Håller med, vet inte om det beror på att jag blivit gammal och lat eller om det beror på att dom nya 6-8 stegs automaterna är så mycket bättre än vad automat lådorna var förr. Vid rödljus race så märker man att manuella bilar försvinner när dom växlar. Och tidskillnaden att tima optimalt varvtal trycka ner kopplingen och dra i växelspaken mot att dutta till på gaspedalen för att få en snabb nedväxling är enorm.

Körde vår manuella bil in till Stockholm stad i somras och hade kramp i vänsterbenet av allt kopplingsslirande under ca 45 min köande från Solna till Södermalm, automat o adaptiv farthållare är underbart.

Riddleo kör du runt 1500mil samt 10 mils sträckor med jämna mellanrum så skulle jag satsat på en diesel, och en D4 borde vara hyfsat kvick I den bilen.

Jag är helt och hållet med dig vad gäller automatlådor. Jag skulle personligen aldrig köpa en manuell låda idag.
Däremot så undrar jag hur du resonerar kring att diesel är ett bättre alternativ om man kör 1500 mil per år och till vardags kör ett par min om dagen och att det händer då och då att man kär 10 mil?
av Göte
Tycker 1500 mil är gränsfall för diesel, men om man kör lite längre sträckor ibland så borde det funka då det är bra för partikelfiltret med långkörningar atmonståne då o då vad jag hört.

En besinare speciellt inte en T5 kör man inte snålt, åtminstone inte om man kör 1 mil till jobbet och hem igen, och TS verkade vara mån om förbrukningen. Tror att med tung fot kall motor och morgon stress så får man nog räkna med en förbrukning på ca 1.3 med en T5a. Det är ifall vad jag räknat med för den jag har beställt.

Tycker xc60 awd D4 är pigg och väldigt stark vid stadskörning och ok på motorvägen.
Tror som du säger Göte att T5 är utesluten pga bränsleförbrukningen, riktigt så stark motor är jag inte i behov av. Som det ser ut nu är det T4 och T3 det står mellan, med minst momentum paketet. Jag håller span på diverse sidor, dock har jag krav på drag och motorvärmare vilket smalnar ned utbudet rejält. Men så är det när man bor i Norra Sverige och dessutom ska dra skoter på släp.

Kan tillägga att jag har p-plats med elskåp så motorn kommer köras varm alla fall på morgonen.
T3 och T4 är exakt samma motor och känns precis likadana under 4500 rpm. Endast toppeffekten skiljer. Leta alltså hellre efter "rätt" exemplar utrustningsmässigt.
Riddleo skrev:Tror som du säger Göte att T5 är utesluten pga bränsleförbrukningen, riktigt så stark motor är jag inte i behov av. Som det ser ut nu är det T4 och T3 det står mellan, med minst momentum paketet. Jag håller span på diverse sidor, dock har jag krav på drag och motorvärmare vilket smalnar ned utbudet rejält. Men så är det när man bor i Norra Sverige och dessutom ska dra skoter på släp.

Kan tillägga att jag har p-plats med elskåp så motorn kommer köras varm alla fall på morgonen.
Om du nu skulle hitta en V60 som inte har drag och motorvärmare så går det alltid att lägga till, men då får man räkna med att "inköpspriset" ökar med cirka 20kKr
Tror dock att det går att lösa om man letar runt lite och inte bara ringer Volvoverkstaden. Krok kan man ordna monterat och klart för 6-7 tusen för avtagbar och motorvärmare runt 5tkr. T4F har motorvärmare som standard om man hittar en sån.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]