Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av x74
Derank skrev:
KrilleW skrev:
Derank skrev:Dessutom visar VOC för lite, VOC säger 0,92 på 1200mil för mig, i verkligheten ligger snittet på ca 1,1. mycket småkörningar gör att förbrukningen snabbt hoppar upp men även i landsvägsfart runt 70-90 ligger jag runt 0,90 om jag håller konstant fart utan omkörningar osv.

Men 0,70 el 1liter milen på 2000mil per år gör ju detsamma, för mig iaf, det är småpengar i det stora hela.
Om bränslet kostar 13,50kr/litern så är det ju ändå strax över 8000kr mer i bränslekostnader per år. För de flesta är det inte småpengar :)

självklart är 8000 pengar det med, men med tanke på vad en bil för 400k kostar att äga per månad i värdetapp osv så är det ju inte den extra sexhundringen i månaden som avgör, inte för mig iaf.
alla resonerar vi olika :o själv tycker jag att det är roligt att åka snålt och skönt att inte behöva ständigt åka å tanka, att åka 65mil på en tank eller 95mil, gör för mig skillnad :-)-) och just tappet på värdeminskining så varför skjuta på den kostnaden ännu mer på en törstig bil?
av KrilleW
XC90_Executive skrev:Menar du att din XC60 D4/D5 awd drar 0.94 vid 90% landsvägskörning?

Grejen är den. Just den gamla dieseldrivlinan och automat dricker ganska mycket. För några år sedan hade jag en MY15 XC60 Black-R (D5 P* aut) med 20" i ca 2 år och körde 4000 mil, 95% motorväg i 120km/h. Den låg på 0.94 i snitt över alla tankar, uppmätt vid pump.

Min erfarenhet är att de äldre, motorstarkare bensin-drivlinorna är lättare att köra på samma eller lägre förbrukning än vad som uppges. Om man jämför med D4/D5 awd. De som är snåltrimmade är svåra att komma i i förbrukning.

Att du har start och stopp (som är bra för utsläpp/förbrukning på papper) gör ju 0% vid alla annan körning än stadskörning.

Ang bränslekostnader så är det strunt samma. Tycker ni att 8000kr per år i soppakostnad är mycket så räkna inte på värdeminskningen! :lol: :wink: Min förra, relativt billiga, V40 T5 tappade jag 7800kr på per månad i ett år. Då fick jag ändå ett väldigt bra inköpspris när jag köpte den ny.
Derank skrev: självklart är 8000 pengar det med, men med tanke på vad en bil för 400k kostar att äga per månad i värdetapp osv så är det ju inte den extra sexhundringen i månaden som avgör, inte för mig iaf.
Nu har jag ju iofs aldrig skrivit att den ökade soppakostnaden är den största utgiftsposten på en bil. Jag är fullt medveten om att värdeminskningen tar den rollen. Jag anser dock fortfarande inte att skillnaden på 8000kr i drivmedel är småpengar, om annat än i sammanhanget med bilens totala kostnader. Om man resonerar på det sättet är det ju skit samma om bilen kostar 1000kr eller 5000kr i vägskatt, och om bilen kostar 12000kr att försäkra istället för 7000kr, att servicen kostar 8000kr istället för 3000kr etc. etc.
av Lexington
Precis, en D4 AWD aut.
O ja 90% har varit på 100-väg.
Det som förbryllar är att A3an låg i snitt på 0,55 milen o kördes allt annat än lugnt (ni vet Audi-ägare, fyra nollor i grillen o en bakom ratten). Vilket också verkar stämma med vad den borde dra!
XC60 har nog inte legat över hastighetsgränserna någongång de två veckor vi ägt den.
Får väl mäta manuellt ett par ggr också!
Senast redigerad av 1 Lexington, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Alla kostnader gör givetvis att det kan bli en stor summa. Men det är många som köper en diesel (som ofta är dyrare i inköp) för att spara några tusenlappar per år i bränsle. Jag köper hellre en roligare motor :wink:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det hade varit intressant om du hade kunnat byta till en ny T6 awd och köra samma sträcka. Är ganska säker att förbrukningen hade varit mindre.

XC60 som är lite högre drar dock lite mer än många andra bilar. Men det är en skön bil! :-)-)
av Göte
En A3 har mycket lägre luftmotstånd än din xc60 så inte konstigt att den drar mindre. Men många säger att deras nya bilar drar ca1dl mindre efter att den gått runt 1000mil och blivit inkörd.
av KrilleW
Kollar man på spiritmonitor.de som jag anser vara en bra fingervisning så verkar de flesta ligga strax över 0,8.
av KrilleW
XC90_Executive skrev:Alla kostnader gör givetvis att det kan bli en stor summa. Men det är många som köper en diesel (som ofta är dyrare i inköp) för att spara några tusenlappar per år i bränsle. Jag köper hellre en roligare motor :wink:
Ja, det är ju faktiskt lite naivt. Jag ska beställa en XC60 i veckan och det blir en D4 AWD av ekonomiska skäl. Helst av allt vill jag såklart ha en T6, men med de kampanjer som finns på D4 så blir prisspannet mellan dessa två nästan exakt 100,000kr vilket är på tok för mycket bara för motorn. T5 hade blivit utmärkt den med, men jag behöver awd med tanke på hur jag brukar min bil.
Användarvisningsbild
av joel80
Tänk på att siffrorna i VOC samt uppgivna siffror inte räknar med att man kör bränslevärmaren.. Vare sig under färd eller som förvärmning. Och de flesta som klagar på hög förbrukning kör ofta med viss moms på hastighet.. Då pajar man det direkt... ;) Även om man inte kommer hela vägen ner till deklarerad förbrukning även om man kör lugnt så kommer man i allafall bra mycket närmre.
av Lexington
Göte skrev:En A3 har mycket lägre luftmotstånd än din xc60 så inte konstigt att den drar mindre. Men många säger att deras nya bilar drar ca1dl mindre efter att den gått runt 1000mil och blivit inkörd.
Självklart har den lägre luftmotstånd, men det måste man väl ha tagit hänsyn till när man anger uppgifterna?
Det var väl någonstans runt höga 0,70 låga 0,80 jag förväntade mig att det skulle ligga, men det ger sig kanske om ett halvår o 1000 mil :)

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]