Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ju trevliga siffror, och tro mig jag förespråkar också bensinbilar för körupplevelsens skull. Diesel är ett lastbilsbränsle för mig.

Men... Med samma körsätt som du hade kanske hade resulterat i 0.4-ish med en diesel VEA. Om man sätter det i det sammanhanget är det ändå inte så imponerande tycker jag.

PS. Grattis till nya bilen, dom är grymma!
Den drar ungefär samma som en MY16 XC90 D5 Inscription! Som är en VEA-diesel :wink:

Överlag drar den ca 1-1,5dl mer än en V40 T5 P* Carbon Edition. Vilket jag tycker är imponerande för 6 cyl, awd, 350hm/500Nm rullandes på 20".

Givetvis köpte jag inte den för att snålköra. Jag vill bara visa att en stor bensinmotor inte behöver vara megatörstig! :D Det är en helt underbar bil! Går som *^?# och låter helt sinnes i sportläget! Trots det går det att köra lugnt, med underbara stolar och alla bekvämligheter man kan tänka sig.
av Schmoyoho
Lövet skrev:Högre utväxling på sista växeln?
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications
Exakt samma utväxlingar och slutväxel, blir ju konstigt om man börjar mecka med utväxlingarna också.
frejo1 skrev:50 % större motorvolym kanske...
Det är ju exakt samma motor, bara att polestar-bilen har lite biffigare grejer. Båda bör ju ha massor av effektmarginal vid landsvägskörning, alltså inte alls vara särskilt ansträngda.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Vea är inte så imponerande precis, i verkligheten drar den mer på landsväg än gamla 5-cyl dieseln (manuell) även deklarerade förbrukning är högre på vea trots sämre effekt. De nya motorerna ger långt ifrån premiumkänsla, den senaste 6-cyl T6an är riktigt bra varför inte utveckla den mer?? Volvo bara tappar sin karaktär mer och mer. Och hos Volvo drar man i snålsnöret för att maximera lönsamheten bl.a med dåligt rostskydd, sämre tunnare hårda stolar osv. Färre valmöjligheter på paneler & utförande på klädsel & sämre läderkvalite som standard.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
TommyP86 skrev:Lite OT, men varför i hela världen har volvo inte med snitthastigheten i körstatistiken? Den är ju med i alla andra bilar
Det blir strax över 62 km/h i snitt. Om jag kör min T3:a med en snittfart på någonstans mellan 65 och 70 så hamnar jag under 0,5 l/mil. Detta på färddatorn och vid pump så får jag lägga på 0,02. Det blir ungefär 0,5 l/mil.

Sen kan man ju försöka att köra T6 med Polestar på det viset en längre tid. Det lär vara OMÖJLIGT!!!!!
Att köra en T3:a lugnt och fint är däremot inga problem........ :oops:
Har svårt att tänka mig att du skulle hamna på under eller vid 0,5 på samma sträcka med en T3. Har nämligen en V40 T3 i familjen och den är inte snålare än en T5 P* vea automat. :wink: Kan dock tillägga att det är med 18" på en T3. Den blir säkert snålare med mindre hjul.
av Rudolfs
Nu får du ju skärpa dig karl! Börja skryta om att polestaren går snålt... Snart ser jag till att dem tar tillbaka bilen om du fortsätter köra sådär oansvarigt sakta! :D

jag har fått ner min på 0.89 till jobbet, men så sjukt tråkigt att köra då :P
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]