Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Göte
ansjo skrev:Jag är supernöjd med min T5, men saknar AWD...idag hade jag nog beställt en T6 AWD då T5 inte har detta.
Var bor du, Göte?
Bor i Sthlm. Vad har du för snittförbrukning på din T5:a om du kollar på färddatorn idag, och vad snittar den på vid lugn motorvägskörning?
av ansjo
Göte skrev:
ansjo skrev:Jag är supernöjd med min T5, men saknar AWD...idag hade jag nog beställt en T6 AWD då T5 inte har detta.
Var bor du, Göte?
Bor i Sthlm. Vad har du för snittförbrukning på din T5:a om du kollar på färddatorn idag, och vad snittar den på vid lugn motorvägskörning?
Min snittar 0,93 på färddatorn, och jag kör ändå relativt lugnt. Skulle tippa på 50% stadskörning med kallstarter kontra landsväg. På motorvägen i 110 ligger den runt 0,8, helt ok siffror för en såpass stor bil och motor. Även om man inte använder alla hästar, så vill de ändå ha mat :lol: ...
av Göte
ansjo skrev:
Göte skrev:
Var bor du, Göte?
Min snittar 0,93 på färddatorn, och jag kör ändå relativt lugnt. Skulle tippa på 50% stadskörning med kallstarter kontra landsväg. På motorvägen i 110 ligger den runt 0,8, helt ok siffror för en såpass stor bil och motor. Även om man inte använder alla hästar, så vill de ändå ha mat :lol: ...
Låter grymt bra tycker jag för att vara en bensinare, polarn kör sin xc60 awd på 0,8 blandad körning enligt hans färddator. Jag är nöjd om det ligger under litern.
av ansjo
Ja, och definitivt om man jämför med min förförra Xc70 3,2 som jag kom strax över 40 mil på en tank :lol:
Men jag saknar AWD trots att det inte är så ofta det behövs, men saknar man det en enda gång så är det värt det. Jag funderar starkt på den nya XC60 som visas i början på året, som troligen får både T5 och T6 med awd.
av Göte
Har aldrig haft awd men valde bort det, och istället tog jag T5:an. Jo visst var det mycket snö förra veckan men tog mig fram med 2 wd och sommardäck, tycker det bara är ett fåtal gånger per år då man snabbare kan komma fram med 4wd, Valet att tjäna 1-2 minuter per år vid extrem snö mot att behöva köra året runt med 100kg extra resten av året var lätt..

Jag kör släp ofta oxå men bara vår till höst med trädgårdsavfall.bor inte på landet så jag kör ingen grusväg heller.
av ansjo
Ett skäl som är gott, använder inte AWD heller så ofta men då jakt är ett av mina huvudintressen är det ofta i anslutning till detta jag saknar det. Trodde faktiskt när jag beställde bilen att det inte skulle vara några större problem med FWD, men i vissa lägen så.... 8)
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]