Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

TommyP86 skrev:Ang styrning så avser det s/v60 med nya helektriska styrningen (kom med VEA-fyrorna 2014) innan varden helt annorlunda.
Aha så på en ny V60 skulle du rekommendera den progressiva servon?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Yes. Jag har en utan själv, och den är inte speciellt trevlig från ca 190-200. Mycket känslig runt mittenläget. Det är inte "katastrof" men mej veterligen kostar det inte mycket att få progressivt, och ska du köra fort oftare än 2-3ggr om året är det värt det.
Värt att sägas är att det är en helt ok styrning upp till 170-180, där är det inget att klaga på.
TommyP86 skrev:Yes. Jag har en utan själv, och den är inte speciellt trevlig från ca 190-200. Mycket känslig runt mittenläget. Det är inte "katastrof" men mej veterligen kostar det inte mycket att få progressivt, och ska du köra fort oftare än 2-3ggr om året är det värt det.
Värt att sägas är att det är en helt ok styrning upp till 170-180, där är det inget att klaga på.
Tack för inputen. Jag brukar hålla mig under 180, så jag får se hur jag gör. Men det var inte jättedyrt med den servon, så den kanske slinker med.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Ja det viktiga för dig är att provköra ordentligt, som sagt få tag på en XC60 R-design med D4 utan AWD.
Huruvida det är med vindbruset i XC60 i högre farter vet jag inte, men den är väl i normala fall iaf tystare än en V60 (inte direkt känd för o va tyst)
Jag väljer ju XC60 så fort jag får möjlighet om vi ska åka lite längre. Man sitter högre o regn o rusk påverkar inte alls likadant. Dessutom sitter man ju riktigt gott.
av spuzz
Jag har gått från att äga två V60 till att nu köra XC60. Baserat på de senaste 3000 milen så skulle jag inte gå tillbaka till V60. Jag gillar verkligen känslan att man kommer upp och slipper krypa in i bilen varje gång (då är jag trots allt ändå bara 170cm lång....).

Rent körmässigt är det svårt att jämföra de bilarna jag ägt då det var olika motorer och årsmodeller. Upplever inte XC60n som gungig eller styrningen som nervös, fast å andra sidan så kör jag sällan snabbare än 130-140 längs E6/E4. Det jag upplever med båda bilarna är att det är svårt att se ut genom bakrutan. Upplever inte alls kupen som brusig, tvärtom med den nya D4:an som rullar i 110-120km/h i varvtal en bit under 2000 i jämförelse med min gamla 5-cylindriga D4.

Jag ångrar att jag inte tog backkamera på min XC60. Svårt att upptäcka barn trots att jag har parkeringsvarnare...

Oavsett val kommer du bli nöjd!
av titanum
När jag senast skulle byta så stod valet mellan en BMW 3-serie och V60, men vid besöket hos Volvohandlaren började jag titta lite mer på XC60. Den oerhört trevliga säljaren som jag hade "turen" att träffa erbjöd mig att låna en XC60 ett dygn och efter det var valet givet. Har inte ångrat valet en sekund.

Precis som spuzz skriver så rekommenderar jag också att du tar backkameran. Den ingår i Bus. Propaketet men kan även adderas separat. Reservhjul för 700 kr är ett smart tillval, för design och viss praktisk nytta rekommenderas tonade rutor.

Även om du med XC60 och lite utrustning får något högre förmånsvärde så tror jag att du kommer att tycka att det är värt varenda krona. Hellre ett tillval för mycket än för lite på en så härlig bil :wink:
Användarvisningsbild
av Blixnabb
För min del V60, stabilt på autobahn i 200 med full packning och 4 pers, xenonljus är värt varenda krona, du vill inte ha vanliga när du väl provat. Laminerade rutor är ett bra tillval.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Den såkallade progressiva styrningen är helt värdelös. Det är ingen skillnad mellan de 3 lägena.
Det har skrivits om det här. 3000 kr är utkastade.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]