Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Försöka ge lite av mina "observationer" efter snart 2000 mil i min V60 D5 TE.

När det gäller sträckan så kommer du såklart inte komma hela vägen. Jag kör rätt ofta (veckovis) ca 165km t.o.r (alltså 165km per resa) där jag börjar varje tur med fullt batteri. Efter runt 33-35km i 110-115km/h har räckvidden gått ner till 5km kvar. Då brukar jag slå om från pure till hybrid. Då kör bilen igång dieselmotorn i motorvägshastighet. När batteriet är lågt ändras "gränsen" för när dieseln går igång och blir lägre. När man saktar in eller kör utför en backe och kraften motorn ger minskar går det dock ibland över i batteriläge igen.

När jag närmar mig Stockholm (Sträckan jag kör är Gävle - Stockholm/Sollentuna) slår jag över till pure igen när det är ca 5km kvar (tricket är att försöka tajma så man kör så slut som möjligt tills man är framme för att utnyttja maximalt med batteridrift.) :D
Jag kommer alltså ungefär 40km på batteridrift på en sån resa... på vintern i minusgrader sjunker det med ca 5km.. ev mer om man drar på mycket värme i början av resan (då man kör i pure-läge)

Totala dieselförbrukningen på resorna brukar hamna under 5l/100km. Jag kan ladda under dagen så jag har fullt när jag ska tillbaka också.

På en resa på 65km skulle jag gissa att du kommer hamna på ca 2,0-2.5l/100km.. lite beroende på temperatur och hastighet du håller. Är det mycket trafik kan du komma längre på el.. ryckig trafik drar inte alls speciellt mycket el då man får tillbaka skapligt mycket vid inbromsningar.
Kör du kortare resor hemmavid ibland sjunker såklart också snittet.. Min senaste tankning låg på 3l/100km, då jag också kör lokalt i Gävle och då oftast enbart på el.

Man kommer ju aldrig behöva göra ett batteribyte... Batterierna håller länge, och även om de efter 30k mil skulle vara nere på bara 50-60% räckvidd (vilket inte är troligt med tanke på andra hybrider och elbilar) så är vinsten från elmotorn tillräckligt stor, och "vinsten" av att byta batteri rätt liten. Batterier sjunker för övrigt rätt ordentligt i pris nu.
Den här bilden är nått år gammal och redan inaktuell:
Bild
http://c1cleantechnicacom.wpengine.netd ... ctions.png

Tesla har nu en produktionskostnad på under $190/kWh och GM har avslöjat att i deras avtal med batteritillverkaren LG Chem har dom fått ner priset till $145/kWh. (Vilket LG Chem är lagom glad över att dom avslöjat...)
http://www.hybridcars.com/gm-ev-battery ... l-falling/

Priset på batterier har gått ner väldigt snabbt, som ni ser på grafen var det bara några år sen det var dubbla priserna.

Gällande service kan jag inte säga mer än att mitt serviceavtal på 3 år och 9000 mil kostar mig 189kr/månad. Men det kan ju hända att det kommer nån dyrare service vid 10 eller 12k mil.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Derank skrev:
~Kalle~ skrev:453k D4 AWD Polestar R-design ,
Twin Engine D5 AWD 530k
- 20k ,miljöbilspremie
Skattefri 5 år (3500*3år=10500kr)
Samt 2000kr lägre bränslekostnad per månad om man huvudsakligen kör på el (2000*36=72000kr)
Då är vi nere på 447500kr för Twin engine... Samt ett betydligt högre andrahandsvärde på hybriden efter 3 år, eller har jag räknat helt galet :D Och dieselpriset lär inte bli lägre :roll:

Var själv och provkörde en V60 Twin engine i veckan och det är helt klart framtiden, glida runt helt ljudlöst med en bränslekostnad under 2 kr/mil 8)

Blir väl rätt så svårt att bara köra på el eller? hur mänga tusen mil kör du per år då du räknar med att "sänka" kostnaden med 2000sek i månaden?

sedan drar väl servicarna iväg efter ett par tre år. och andrhandsvärdet käns väl rätt tveksamt idag.
Ja, det stämmer att servicen är dyrare, serviceavtalet jämfört min D4 AWD är 120 kr högre/månad för hybriden över 36 mån/9000mil.( efter rabatt)
Ordinare pris på serviceavtal för Twin engine är 583 kr /månad. Blir snitt 7000kr/service :shock:

Kör nu ca 3200 mil /år *0,65l/mil * 13kr/liter det blir 2250 per månad i bränslekostnad. Jag har 40 km till jobb så den sträckan bör gå på el i stort sett hela vägen med hybriden :)
av S60761
Volvo är väldigt konservativa i använda det av batteriet i sina hybrider. De nyttjar endast 71% av kapaciteten, vilket borgar för att batteriet kommer hålla mycket längre än resterande del av bilen. Verkligheten ligger troligen närmare 15% förlust eller mindre vid 30000 mil. Oroa dig istället för förbränningsmotorn, som kommer dö långt innan batteriet är nere i 50%. Tesla nyttjar mycket mer av batteriet och hittills verkar försämringen av kapaciteten för de ägarna att vara små även efter 25000 mil.

Man hoppas att Volvo kommer med en uppdatering som ökar nyttjandegrad av batteriet, med tanke på erfarenheter ifrån bilindustrin. Skulle kunna få ytterligare 5 km verklig räckvidd.

En annan sak som jag märkt efter 2500 mil i min D5 TE är att jag använt el till mer är 50% av dessa mil, vilket spar otroligt mycket på alla mekaniska komponenter i bilen som bromsar, växellåda, förbränningsmotor mm.
Användarvisningsbild
av joel80
Just bromsarna har jag lärt mig att använda lite då och då! Man får helt enkelt tvinga sig att bromsa lite hårdare nån gång ibland så skivorna inte får för mycket ytrost!Det går nämligen rätt fint att köra till stor del på enbart regen-broms om man har lite framförhållning.

Jag kör ca 3000mil per år.. Förut låg sopparäkningen på 2000-2500kr per månad... Nu på runt 1000kr/månaden. Då kör jag ändå ofta 6-8 resor per månad mellan Gävle - Stockholm. Ungefär hälften av mina mil går på el.. Utam mina frekventa långresor skulle jag kunna minska det kraftigt.

Inköpspriset för mig blev 445k efter premien. Motsvarande V60 med allt extra jag tog med skulme gått på ca 420k med 10% rabatt.
Jag skulle säga att jag i allfall inte förlorat nått på att välja hybriden. Att bilen gör 0-100 på 6.9sek gör det inte tråkigare heller. ;)

Jag skulle väl säga utan att själv veta exakt, att det enda orosmomentet skulle vara servicekostnaden efter dom första 9k milen (som är billigare än på tidigare V70!). Men precis som på andra modeller varierar det nog från verkstad till verkstad.
av superpin
Har du provkört? Jag velade lite men efter att ha testat så kunde jag inte motstå, det fick kosta lite mer än jag tänkt mig. Ta det som ett tips eller en varning, det är valfritt! :D
Jag tycker nog att batteriet fungerar oförskämt bra efter 3 år och det verkar som om den tappar mest i början. Här är min tråd om det : http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=127674 . Och även om man tappar 5% linjärt per 3 år så lär man aldrig behöva byte batteri.

PS. Kolla gärna graferna som det länkas till.
Användarvisningsbild
av Psycho2
Jag läste denna tråd och sedan knep jag en V60 D6-13 med dryga 9000 mil på mätaren. Jag var egentligen ute efter en V60 Bi-fuel. Jag är även helt ny på Volvo, har senaste 30 åren kört Mercedes. För mina behov med dryga milen till jobb och pendling till barnens aktiviteter så kommer jag att klara 80% av mina mil på el. Kommer just nu 40km på el vilket jag är mer än nöjd med för en bil med nästan 10000 mil på mätaren. Är riktigt nöjd med den "upplevda" kvaliteten i detaljer, här har Volvo verkligen gjort en resa de senaste 5 åren.
Min största farhåga är Helmia(Karlstad) och en servicetekniker? Någon här som kan rekommendera någon bra? Eller ska man dra till Kristinehamn i stället?
Psycho2
Användarvisningsbild
av joel80
Det är bra.. ingen märkbar försämring av räckvidd.. Kan säga att man inte kommer så mycket mer vid "normal" körning på en ny V60 hybrid heller.. idag kom jag ca 42km... landsvägskörning i runt 90km/h.. ett par omkörningar. Min har gått 2000 mil nu.

Körde resa på ca 15 mil och fick total förbrukning på 4,3l/100km enligt färddatorn.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]