Försöka ge lite av mina "observationer" efter snart 2000 mil i min V60 D5 TE.
När det gäller sträckan så kommer du såklart inte komma hela vägen. Jag kör rätt ofta (veckovis) ca 165km t.o.r (alltså 165km per resa) där jag börjar varje tur med fullt batteri. Efter runt 33-35km i 110-115km/h har räckvidden gått ner till 5km kvar. Då brukar jag slå om från pure till hybrid. Då kör bilen igång dieselmotorn i motorvägshastighet. När batteriet är lågt ändras "gränsen" för när dieseln går igång och blir lägre. När man saktar in eller kör utför en backe och kraften motorn ger minskar går det dock ibland över i batteriläge igen.
När jag närmar mig Stockholm (Sträckan jag kör är Gävle - Stockholm/Sollentuna) slår jag över till pure igen när det är ca 5km kvar (tricket är att försöka tajma så man kör så slut som möjligt tills man är framme för att utnyttja maximalt med batteridrift.) :D
Jag kommer alltså ungefär 40km på batteridrift på en sån resa... på vintern i minusgrader sjunker det med ca 5km.. ev mer om man drar på mycket värme i början av resan (då man kör i pure-läge)
Totala dieselförbrukningen på resorna brukar hamna under 5l/100km. Jag kan ladda under dagen så jag har fullt när jag ska tillbaka också.
På en resa på 65km skulle jag gissa att du kommer hamna på ca 2,0-2.5l/100km.. lite beroende på temperatur och hastighet du håller. Är det mycket trafik kan du komma längre på el.. ryckig trafik drar inte alls speciellt mycket el då man får tillbaka skapligt mycket vid inbromsningar.
Kör du kortare resor hemmavid ibland sjunker såklart också snittet.. Min senaste tankning låg på 3l/100km, då jag också kör lokalt i Gävle och då oftast enbart på el.
Man kommer ju aldrig behöva göra ett batteribyte... Batterierna håller länge, och även om de efter 30k mil skulle vara nere på bara 50-60% räckvidd (vilket inte är troligt med tanke på andra hybrider och elbilar) så är vinsten från elmotorn tillräckligt stor, och "vinsten" av att byta batteri rätt liten. Batterier sjunker för övrigt rätt ordentligt i pris nu.
Den här bilden är nått år gammal och redan inaktuell:
http://c1cleantechnicacom.wpengine.netd ... ctions.png
Tesla har nu en produktionskostnad på under $190/kWh och GM har avslöjat att i deras avtal med batteritillverkaren LG Chem har dom fått ner priset till $145/kWh. (Vilket LG Chem är lagom glad över att dom avslöjat...)
http://www.hybridcars.com/gm-ev-battery ... l-falling/
Priset på batterier har gått ner väldigt snabbt, som ni ser på grafen var det bara några år sen det var dubbla priserna.
Gällande service kan jag inte säga mer än att mitt serviceavtal på 3 år och 9000 mil kostar mig 189kr/månad. Men det kan ju hända att det kommer nån dyrare service vid 10 eller 12k mil.