Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
För mig ingick VOC.
Vet att det var strul för någon dag sedan men idag har allt funkat även via webben.
Användarvisningsbild
av Derank
joel80 skrev:Jag håller inte alls med.. Har haft VOC sen 2013 och vill aldrig ha en bil som inte har det eller liknande. Körjournalen har aldrig felat, använder den till varenda resa. Vid nått tillfälle har det varit strul så den inte uppdaterats direkt, men dom resorna har då kommit i efterhand. Nackdelen med körjournalen är att man bara har typ 3 eller 4 månader bakåt. Skulle gärna sett att det sparades så länge man har bilen.

Värmaren fungerar också tillfredställande.. Någon eller ett par gånger per kvartal har det strulat att få igång direktstart, vilket så klart är störande just få, men det funkar ju dom absolut flesta gångerna och den bekvämligheten uppväger starkt.

Har också blivit "räddad" många gånger av att den säger till då jag glömt låsa, och nu med hybriden säger den även till på utvalda ställen (som man alltså väljer) om man glömt sätta i laddkabeln.

Och den har väl aldrig kostat några 12900kr! I det priset är värmare och tidut med.. Tar du det separat får du betala minst 9k.

Du är väl egenföretragare och måste redovisa din köring ovh då kommer såklart körjurnalen till nytta, men för svensson är den ju inget att betala ett abb för. Tror 99% använder VOC till att starta värmaren och inget annat. Sedan får väl var och en bedömma om det är värt att betala ett abb för.

Engångskostnaden vid nybilsköp är ju strunt det samma, det är en tia extra, och märks knappast i kalkyeln. eller du betalar ju 3års abb i förväg kan an säga, tror jag betalade 9900 för VOC, och vad gör det på 400k, inget.

Sedan sa jag att förbrukningen inte stämmer i VOC, inte sträckan.
Användarvisningsbild
av joel80
Att kunna ha koll på laddningen, låset, värmaren, kyla och all statistik tycker jag klart är värt en hundring i månaden sen. Kommer troligen ta och köpa ut bilen efter 3 eller 4 år och kommer självklart förlänga VOC. Jag tycker det är rätt okej pris.. Inte billigt, men inte dyrt heller. Inte ens två öl per månad. ;)
Användarvisningsbild
av Perra83
Eftersom VOC oftast fungerar så är det användbart. Inne på tredje bilen med VOC.
*Fjärrstarta värmaren
*Ställa tiduren
*Fjärrstarta motorn både för att kyla och för att värma vid en sen direktstart
*Fjärrupplåsning el upplåsning när nyckeln ligger någon annanstans än i fickan.

Allt är individuellt såklart. Funktioner ja inte använder ofta men som jag betalade extra för är: värme i baksätet, automatisk fickparkering, navigation, delbart drag, taklucka, Polestar, reservhjul, växelpaddlar, DAB förberedelse, elfällbara nackstöd i baksätet, värme i vindrutan, ställbart styrservo, lastgaller, backkamera. Allt används men långt ifrån dagligen och det är inget ja vill vara utan.
Användarvisningsbild
av joel80
En grej med VOC som sällan används men är extremt bra när/om det väl behövs är ju själva säkerhetsdelen. Krockar man blir man uppringd i bilen, kan man inte svara av nån anledning (singel/viltolycka utan vittnen och avsvimmad) larmas räddningstjänst med position om var man är.
av superpin
Kommer säkert att fortsätta med VOC om inte annat bara för att kunna fjärrstyra klimatet, men det verkar ju inte vara skarpaste knivarna i lådan som meckar med systemet så man får ju hoppas att Volvo svänger om och börjar fundera lite på kvalitet i största allmänhet.

Upptäckte förresten häromdagen att körjournalen inte kan addition, slår man ihop flera resor så klarar den inte att räkna ut total soppaåtgång. Inte hela världen men det säger ju en del om hur dåligt testat det är så man kan ju fundera på vilka siffror man kan lita på.
Användarvisningsbild
av Derank
joel80 skrev:En grej med VOC som sällan används men är extremt bra när/om det väl behövs är ju själva säkerhetsdelen. Krockar man blir man uppringd i bilen, kan man inte svara av nån anledning (singel/viltolycka utan vittnen och avsvimmad) larmas räddningstjänst med position om var man är.

Den har du utan VOC "Nödtjänsterna via SOS-knappen och automatiska kollisionslarm fortsätter dock att fungera"
Användarvisningsbild
av joel80
Ja absolut.. Men väljer man inte med VOC vid köp kommer det ju inte med och kommer då heller inte fungera utan abb.
Användarvisningsbild
av leiwi
Derank skrev:
joel80 skrev:En grej med VOC som sällan används men är extremt bra när/om det väl behövs är ju själva säkerhetsdelen. Krockar man blir man uppringd i bilen, kan man inte svara av nån anledning (singel/viltolycka utan vittnen och avsvimmad) larmas räddningstjänst med position om var man är.

Den har du utan VOC "Nödtjänsterna via SOS-knappen och automatiska kollisionslarm fortsätter dock att fungera"

Ja helt riktigt , fungerar i 10 år från leveransdatum

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]