Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sirvio
Har en V60CC uttagen oktober 2015. Har körmönster som liknar ditt dvs säga mest korta svängar på < 5 km. Under den kalla vintern låg förbrukningen mot 1.2l/mil trots start med elektrisk motorvärmare. Nu vid varmare väderlek ligger den strax under litern. Lite mer än jag hoppats på men inte så konstigt med tanke på körmönster! Tar jag bilen på en längre sväng > 7-10km och landsvägsliknande körning sjunker förbrukningen till 0.7 utan att köra försiktigt.

Den 8 växlade lådan är som en dröm och motorn likaså. Inget strul med att ladda batterier som kan spöka med diesel och korta körsträckor. Jag är helnöjd :-)
Användarvisningsbild
av Perra83
När det är gamla dieselmotorn och gamla automaten finns bara T5 kvar. Fattar inte varför nya D5 VEA AWD inte finns till 60-serien.
av valln
sirvio skrev:Har en V60CC uttagen oktober 2015. Har körmönster som liknar ditt dvs säga mest korta svängar på < 5 km. Under den kalla vintern låg förbrukningen mot 1.2l/mil trots start med elektrisk motorvärmare. Nu vid varmare väderlek ligger den strax under litern. Lite mer än jag hoppats på men inte så konstigt med tanke på körmönster! Tar jag bilen på en längre sväng > 7-10km och landsvägsliknande körning sjunker förbrukningen till 0.7 utan att köra försiktigt.

Den 8 växlade lådan är som en dröm och motorn likaså. Inget strul med att ladda batterier som kan spöka med diesel och korta körsträckor. Jag är helnöjd :-)
Vad har du för motor?
Aha, såg att det måste vara T5?
Bensindoft utanför bil

Angående ditt laddningsproblem, jag har samm[…]

Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]