Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Skillnaden 0-200 lär vara milsvid mellan D5 och T6. Det är iallafall över 150km/h som det händer grejer på riktigt med T6:an medans dieslarna brukar vara tämligen trötta.
Användarvisningsbild
av Derank
Chippa d4an då drar den gött upp emot 180, ochwrparten här ligger ju iaf på max 90 [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]
Användarvisningsbild
av Perra83
MartinS skrev:Skillnaden 0-200 lär vara milsvid mellan D5 och T6. Det är iallafall över 150km/h som det händer grejer på riktigt med T6:an medans dieslarna brukar vara tämligen trötta.
Inte milsvid men kanske någon enstaka sekund.
En T6 AWD är ca 100kg tyngre än en D5 VEA automat.
Tack vare 8-steg och VEA svarar D5 väldigt snabbt. Äldre V60 med 6-steg är inte alls lika kvicka.
Omkörningar går väldigt snabbt. Saknar inte alls mina gamla överladdade bensinfemmor.
En manuell låda är inte att tänka på när när 8-steg auto finns.

233hk och 500Nm levererar faktiskt. Finns inte många likheter med gamla 5-cyl motorerna även fast det är diesel. Tyvärr är vi inte många som äger eller ens har provkört en V60 D5 VEA. Tror det bara är jag och en till på detta forum med den motorn.
D4 VEA har original 190hk och 400Nm. 43hk och 100Nm gör mycket faktiskt.

Jag skulle säkert lovorda T6 om jag hade en men det blev ingen denna gång.
Användarvisningsbild
av MartinS
Perra83 skrev: 233hk och 500Nm levererar faktiskt. Finns inte många likheter med gamla 5-cyl motorerna även fast det är diesel. Tyvärr är vi inte många som äger eller ens har provkört en V60 D5 VEA. Tror det bara är jag och en till på detta forum med den motorn.
D4 VEA har original 190hk och 400Nm. 43hk och 100Nm gör mycket faktiskt.
96hk upp från D5 till 6-cyl T6 AWD'n gör rätt mycket också:)

Men visst, D5:an är ganska kvick, men uppe i fart när den är uppe i varv är den inte så rask jämfört med en varvvilliga bensinsexa.
av Schmoyoho
Om det nu står mellan tre VEA-motorer, D5, T5 och T6, så är det ju knappt motorn som skiljer bilarna åt, iaf T5 och T6 emellan (utan resp med kompressor tror jag?). D5 är 0,1 s "långsammare" till 100 än T5:an men 20 hk extra kommer väl till sin rätt ovan det.

Fast halva grejen med en T6:a är ju just att man har en T6:a, lite som motsvarande att ha en V8 i de bilar där det erbjöds. Andra halvan är effekten och tredje halvan är, om det nu blir en T6 AWD 6-cyl, motorljudet, som även är den viktigaste halvan.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det svåra är kanske att hitta en T6 AWD 2014 med allt rätt. En ny från fabrik då blir allt rätt.

Den T6 AWD 2014 ja ringde på flera gånger som hade alla rätt lyckades en annan säljaren än den jag pratade med sälja mitt framför snoken på mig. Även en D5 AWD som var reserverad trodde vi men det hade blivit någon miss. Då tröttnade vi och beställde en ny.
V60 T6 AWD 2014 den var verkligen fin.
Användarvisningsbild
av EjS
Efter drygt 3 veckors semester har jag inte kommit vidare, tvärtom.

Har använt AWD mycket på semestern og jag gillar kraftigt den långa fjedervandringen i XC70 som gör att det går fint och komfortabelt i fart i skogar, grusväger, på stranden osv. Samtidigt är jag förtjust i V60 R-design som ser grym ut. Efter massor kalkylor gick begagnad T6 som privatbil ut - en ny T6 som tjänstebil blev beräknat - och kostar så mycket mer än T5 att det blir ointressant. Dessutom går det inte att pressa AWD in i en T6 spec och då räcker en T5 i alla fall när det gäller FWD.

Så just nu velar jag mellan:
- V60 D5 R-design
- V60 T5 R-design
- V60CC D4 AWD (275 Hk med Rica)
- V60CC T5 AWD (5-cyl som jag förstått det - och gamla Aisin lådan)

Alla med hyfsad utrustning (VOC, Intellisafe, Sensus navi osv.).

Frugan säger hon vill ha stor bil och gärna 6-sits - och då blir V90 D3 aut eller D4 man (Momentum) också intressant. Fast den är så dyr att jag inte kan få någon utrustning förutom Momentum.

Vet ni vad leveranstid är på ny V60 bensin och på V90 D3/D4??? (MY17 V60 diesel finns tillgänglig på lager i Danmark)
av valln
EjS skrev: - V60CC T5 AWD (5-cyl som jag förstått det - och gamla Aisin lådan)
Tyvärr säljs den inte i Sverige, men som jag har förstått det är det T5 VEA 4-cyl med 8-stegs automat från och med modellår -17.
Kolla det igen!
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Meeeeen! i Danmark går det att beställa T5 AWD med VEA. SUCK!
Och då är ju saken biff en V60 CC T5 AWD ska du ha :)
Service Peugeot 107 2007

Får se vad som händer nu dom närma[…]

Premium Sound - inget ljud

Starta om med hemknappen och starta om bilen.

Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]