Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Normalt 2, 1 i Stockholmstrafiken (= låg hastighet och kö).

Jag har aldrig fått kollisionsvarning med adaptiv farthållare aktiverad.
av andersuw
BennyL skrev:Det är 1,5 sek på första strecket, sedan 0,5 sek per streck
Inte enligt manualen. Som jag skrev tidigare är det ca en sekund på första strecket och därefter ytterligare 0,5 sekund per streck.
av andersuw
Persvante skrev:
BennyL skrev:Det är 1,5 sek på första strecket, sedan 0,5 sek per streck
4 streck då, om man ska hålla på 3-sekundersregeln?
Nej, fem.
av andersuw
andreas 80 skrev:Men om man kör lite fortare än övrig trafik på motorväg så tar jag hellre 1 för att inte bilen skall börja bromsa så tidigt och man kan göra "kortare" omkörningar.
Behövs egentligen inte. Bara att slå på blinkers lite tidigare så låter bilen bli att bromsa när man inte vill det men håller samtidigt ordentligt avstånd när man vill det.
Användarvisningsbild
av keroan
Ja eller så kan man lägga foten bara lite lätt på gaspedalen då bromsar inte bilen heller. På så sätt kan man komma lite närmare bilen framför innan man påbörjar omkörningen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Om man inte vet hur långt avstånd man skall hålla till bilen framför skall man nog börja med att lära sig det innan man använder ACC känner jag...
av Lövet
Det går inte att köra så exempelvis runt Stockholm. Kortaste läget är 2-3 ggr större avstånd än vad som hålls normalt. Du får in en bil framför nosen direkt om du håller den luckan.

Rätt eller fel men så är det.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Kan bara hålla med. På kortaste läget är variationerna förstora. Den framför accelerar, din bil hinner inte med och nån ser sin chans i mellanrummet
av iRobert
Normalt sett 1 streck, 2-3 vid blött/moddigt väglag, beroende på hastighet. Motorväg i regel alltid 2 streck. Fler streck är säkrare, inget snack kring teorin där, men bjuder samtidigt in på tok för många idioter att slänga sig in direkt framför en. Upplever körningen som mycket mer ryckig och får inte alls samma flyt med fler streck. ACC tendens att bromsa hårt är jag inte heller så förtjust i (kollisionsvarnaren stängdes f.ö. av för all framtid efter den kickat in första gången.)

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]