Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:Automat kostar centilitrar, så är det bara.
Ja fast enligt min erfarenhet blir skillnaden minimal så länge automaten inte behöver använda momentomvandlaren. Det är primärt förbrukningen i stadstrafik (där momentomvandlaren används mycket) som drar upp förbrukningen på automaterna. I landsvägstrafik (där man oftast kör med lock-up) blir det inte så mycket skillnad. Så kan man bara, som du föreslår, få automaten att rulla med lock-up mesta tiden även med släp borde det inte behöva skilja mycket.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
andersuw skrev:Jag tror nog inte att TS missförstått diskussionen. 8:an går i vid ungefär den hastighet TS talar om. Det är troligen optimalt om man inte har släp på kroken. Men om växlingsprogrammet fortsätter att lägga i 8:an även med släp på kroken är det troligen inte längre optimalt. Bättre att ligga på en något lägre växel där bilen orkar hålla farten uppe även med lite motlut och med bibehållen lock-up.
Håller med, har inte kört med husvagn bakom V70:in än men med 9-5:an körde jag i M-läge (dock 5-stegsautomat).
Min erfarenhet av samma bilar fast med en hyfsat stor släpkärra är att D2an fick fnatt bara jag nämnde ordet släpkärra medans D4an hade en knappt märkbar höjning av förbrukningen i farter runt 80-90km/h, men det är med en vanlig lite större kärra inte med husvagn.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Jag är mycket nöjd med vår V70 D4 med 8-växlade lådan. Vi har en fullbredd 1600kg vagn som dessutom är ganska hög. Jag brukar lägga i 6an manuellt och sätta den adaptiva farthållaren på 85 km/h. Minns inte exakt vad den drar men strax under litern om det inte är tokmycket backar.
Fisch skrev:Jag är mycket nöjd med vår V70 D4 med 8-växlade lådan. Vi har en fullbredd 1600kg vagn som dessutom är ganska hög. Jag brukar lägga i 6an manuellt och sätta den adaptiva farthållaren på 85 km/h. Minns inte exakt vad den drar men strax under litern om det inte är tokmycket backar.
Är väl så man får göra, ska experimentera lite med att växla mauellt som du, och köra på adaptiva farthållaren.
Jag är för tillfället inte Volvoägare och har inte detaljkunskap om dessa motorer, allmän kommnentar:
Kan bero på vilken avgasrening respektive motor har.
Euro6- motorer utan Adblue kan ha en tydlig belastningsgräns där förbrukningen ökar. Du kan ha kommit över denna gräns med släp efter.
Fenomenet är känt från andra bilar t.ex. BMW, där i princip samma motor för vissa modeller levereras med Adblue och för andra utan.
Deras 30D-motor utan Adblue drar betydligt mer diesel med släp efter än samma motor med Adblue.
Varvtalsmätare Volvo 240 -88

Nu är problemet löst. Varvräknaren […]

Volvo 240 klocka

Nu är problemet löst. Det som händ[…]

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jp[…]

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]