Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Felvisningen har varit jämn på mina senaste bilar. Alltså att det är t.ex 3 eller 5km/h felvisning från typ 50km/h och uppåt.

Däremot skiljer sig det någon km/h beroende på fälg/däckstorlek.
joel80 skrev:Felvisningen har varit jämn på mina senaste bilar. Alltså att det är t.ex 3 eller 5km/h felvisning från typ 50km/h och uppåt.

Däremot skiljer sig det någon km/h beroende på fälg/däckstorlek.
min visade iaf som jag skrev ovan vad jag hittills testat, maxhastigheten är en teori vilket jag inte vet om det stämmer men den diffade 3km/h dvs 117 på 120km/h enligt gps sen har jag inte kollat mer
Jag har gått upp i däckstorlek och enligt GPS visar min hastighetsmätare jäkligt korrekt nu (ca -0,5 km/h i 100). Men ni menar att min tripp-/vägmätare nu istället visar fel?

En annan skum grej var att jag fick åka med i en XC upp till toppfarten. Alla XC är spärrade till 210 km/h men på mätaren gick det upp till nästan 220. Kanske det är som så att bilen vet exakt hastighet men filtrerar den visade?
Skulle tro det.. Kan faktiskt testa det om man har Volvo on call. Man kan då efteråt ta fram hastighetsdata där man ser hur snabbt man kört. Jag ska ta en liten testtur och hålla jämn hastighet en sträcka för att sen kolla i appen om den registrerat gps-hastigheten eller hastighetsmätarens.
joel80 skrev:Skulle tro det.. Kan faktiskt testa det om man har Volvo on call. Man kan då efteråt ta fram hastighetsdata där man ser hur snabbt man kört. Jag ska ta en liten testtur och hålla jämn hastighet en sträcka för att sen kolla i appen om den registrerat gps-hastigheten eller hastighetsmätarens.
Gör så :)
Körjournalen via mobilen, gå in på en resa och tryck sen på pilen åt höger som finns till höger om adresserna för start och mål.. Eller finns inte det om man inte har hybriden? Jag kan se hastighet, elförbrukning, bränsleförbrukning och regenerering vid inbromsning/frihjul.
Ah.. Ok.. Ja jag kan i allafall bekräfta att i den är det GPS-fart. Jag låg med farthållare på 124km/h på 120-sträckan mellan Gävle-Stockholm och i appen är det samma som på GPS-en, d.v.s 120-121km/h.
Bild

Hej, en földfråga samma bilmodell, kam[…]

Stänkskydd

Personligen tycker jag att det saknas något […]

Tips få ut ABS givaren fram

Jo larmet va sensor höger fram. Köpte en[…]

Flödar förgasare

Kan vara själva flottören som är f&[…]