Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Det finns över 60 begagnade Volvo laddhybrid på Bytbil.com. Där kan man få en uppfattning om vad begpriset hamnar.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Grymt att ha förmånen att via företaget få köpa ett fordon i den prisklassen.
Vad som talar mot är väl att själva bilmodellen + motor/låda i sig är "gammal" och kommer kännas desto äldre om ex 2-3 år.
Nu finns det ju inte, tycker jag, så mycket alternativ i PHEV, förutom Vw bredsida. Men som sagt där får man ju fortfarande fler gråa hårstrån än att jobba på radiotjänst - eller vänta, det kanske var samma sak :)
av Gralq
Strebern skrev:
Gralq skrev:Ska läsa om den och fortsätta ha lite ångest tills jag kommer fram till ett beslut då. =)
Har kört en D6 (den med D5 + elmotor, och det var en av de tidigare (typ 2 år sedan)), och det var ingen trevlig upplevelse FÖR MIG.
Det var för mycket av och på med el och diesel om vart annat, och det var en märklig upplevelse.
Så jag köpte en T6:a istället.

Så jag säger bara en sak: Provkör! Bara då du kan veta om du gillar den eller ej. Smaken är som baken....

Andrahandsvärdet kommer sannolikt vara gott då volvo alltid ser till att hålla priserna uppe, se bara till att den är vettigt utrustad från början och ingen snikversion. Det kommer sannolikt inte ske något regimskifte vad gäller teknik de senaste åren heller som gör att den bilen skulle bli iskall.
En provkörning är inbokad över helgen av en D6 TE, så jag bör få ett hum då, och har jag förstått rätt så är som väldigt mycket vana om hur man ska köra. Trampa lite för hårt på gasen så hostar dieseln igång, så det känns som en vanesak som kommer med tiden.

Just nu tittar jag på lite olika alternativ kring utrustning, antingen Momentum med IntelliSafe (kanske inkl Teknikpaket) och drag eller Summum med Intellisafe/Teknikpaked och drag. Det gör ca 10% för månadskostnaden mellan de två alternativen.
av Gralq
W.A.P.E. skrev:Grymt att ha förmånen att via företaget få köpa ett fordon i den prisklassen.
Vad som talar mot är väl att själva bilmodellen + motor/låda i sig är "gammal" och kommer kännas desto äldre om ex 2-3 år.
Nu finns det ju inte, tycker jag, så mycket alternativ i PHEV, förutom Vw bredsida. Men som sagt där får man ju fortfarande fler gråa hårstrån än att jobba på radiotjänst - eller vänta, det kanske var samma sak :)
Mm, ju mer jag tittar och jämför destå mer inser jag att det är en sjukt bra förmån. =)

Jag har väldigt inne tidigare på Passat GTE iom att den lastar mer, men den har "lite" andra problem.. Tex att den inte har eldrift under -10 och att bilen inte startar alls vid -27.

Här i Umeå blir det extremt sällan -27, men åker man lite innåt landet är det inte alls ovanligt. Och att hela tiden kolla vädret på vintern för att se om bilen går att använda eller inte är inte acceptabelt.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Jag har en D6:a My 14 uttagen juli -13. Jag har inget problem med att den byter imellan, tycker det fungerar bra. Hade dock gärna sett en annan diesel i den, den är ju inte direkt ny. Det är väl kanske mest att den växlar "fel" enligt mitt tycke, men där är ju eldriften bra då den inte växlar alls :-).

Andrahandsvärdet är ju det som är svårt, men listpriset på min (summum + diverse man vill ha, men inte extra allt) var 600 tkr, efter rabatt från handlare och staten så blev det netto 500 ink moms. Den har nu gått 6000 mil och jag får 270 tkr i inbyte i sommar, gissar att man då ganska lätt kan få 300 om man säljer den på annat sätt (=40% på 3 år, inte dåligt tycker jag!). Bilpriser.se säger typ att den kostar 350 tkr hos handlare, 320 privat vilket då kanske är lite högt, men stämmer väl hyfsat.

Jag tänker dock ha den kvar lite till, räckvidden är fortfarande väldigt bra och nu när värdeminskningen minskar så spar man ju en del på bränslekostnaden (jag spar typ 10 tkr per år netto). Största hotet mot andrahansvärdet är väl att det kommer ut ett gäng nya bilar med bra batterier och som är billigare i inköp, då åker ju andrahandsvärdet nedåt en bit.

Här är lite siffror från förra året :http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=118473
av Gralq
FSandstrom skrev: Andrahandsvärdet är ju det som är svårt, men listpriset på min (summum + diverse man vill ha, men inte extra allt) var 600 tkr, efter rabatt från handlare och staten så blev det netto 500 ink moms. Den har nu gått 6000 mil och jag får 270 tkr i inbyte i sommar, gissar att man då ganska lätt kan få 300 om man säljer den på annat sätt (=40% på 3 år, inte dåligt tycker jag!). Bilpriser.se säger typ att den kostar 350 tkr hos handlare, 320 privat vilket då kanske är lite högt, men stämmer väl hyfsat.

Jag tänker dock ha den kvar lite till, räckvidden är fortfarande väldigt bra och nu när värdeminskningen minskar så spar man ju en del på bränslekostnaden (jag spar typ 10 tkr per år netto). Största hotet mot andrahandsvärdet är väl att det kommer ut ett gäng nya bilar med bra batterier och som är billigare i inköp, då åker ju andrahandsvärdet nedåt en bit.
När jag kollar på begagnatpriserna på blocket/bytbil så blir jag inte riktigt klok.. Jag tycker bilarna ligger på tok för högt. Bra för mitt "business case" men svårt att förstå.

Den jag tittar på mest nu har listpris 490k vilket blir i runda slängar 420k efter rabatt (utan statens subvention). Och om de redan nämnda begagnatpriserna står sig så känns det inte så mycket att fundera på.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja det blir spännande med restvärdet, men jag tror det håller sig rätt bra.. Speciellt eftersom trycket på att ha en bil med eldrift ökar stadigt. Jag köpte min för 445000kr efter rabatt och premie. En D5 med motsvarande utrustning hade vara varit ett tiotal tusenlappar billigare. Att få 55% vid inbyte efter 8-9000 mil ser jag inte som omöjligt.

Vore jag dig skulle jag om du har möjlighet, vänta några månader och se var V90 T8 kommer hamna.
av Gralq
joel80 skrev: Vore jag dig skulle jag om du har möjlighet, vänta några månader och se var V90 T8 kommer hamna.
Tyvärr tycker jag att V90 är sjukt ful. ;)

Iaf på bild..
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tror det är en vanesak.. ;)

Har du förresten testat att bygga en likvärdig V60 utan elmotorn. Alltså typ en D5:a (även om den är slöare än hybriden) med samma utrustning som du ska ha.

Jag hamnade på runt 50-60k billigare när jag gjorde det innan jag köpte. Plus att man inte kan välja till AWD på D5:an...
Efter supermiljöbilspremien (jag fick min innan årsskiftet) så blev skillnaden bara ca 20k. Det kör jag in i bränslebesparing på 1,5 år.. Plus att jag är rätt övertygad om att andrahandsvärdet ändå blir bättre än för en vanlig D5:a.

Sen begärde jag två offerter på olika bilar, från två olika handlare, varav en var en VEA D4 och den andra hybriden. Båda handlarna gav mig större rabatt på hybriden än på VEAn.. Så skillnaden blev ännu lägre efter det. (8% totalt på VEA och 10% på hybriden)
Användarvisningsbild
av Perra83
D5 VEA är halvsekunden snabbar 0-100km/h än D5 TE. D6 är lite piggare.
Synd som tusan att TE modellerna har gamla motorn och lådan.
Nästa V60 får säkert bensinare i hybriderna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Tips få ut ABS givaren fram

Jo larmet va sensor höger fram. Köpte en[…]

Flödar förgasare

Kan vara själva flottören som är f&[…]

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]