Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Derank skrev:
Perra83 skrev:
BennyL skrev:Går bara på VEA med automat om jag minns rätt...
...fast ärligt talat, en gimmick utan någon större nytta :???:
Aha så är det nog.
Så skönt att komma ut till en varm ratt och varm stol.
Först får värmaren gå i typ 30 min. Startar motorn när ja tar handduken och går till duschen. När ja kommer ut på parkeringen går motorn fortfarande.
Seriöst, tar det ens 5min att kyla ner kupén med dagens AC?

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Tar rätt lång tid. Inte kul att sitta och köra med fläkten på max som den brukar gå på ett tag innan inställd temperatur nås. Fem min tar det nog en sommardag minst.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Eller så parkerar man så solen lyser på tak/baklucka istället för på sidorna eller värst av allt, genom framrutan, det gör enorm skillnad. På sommaren backar jag in i fickan på jobbet och resterande tid "normalt" för då vill jag ha in så mycket värme som möjligt :) Fungerar även om man har sedan då bakrutan dels är mindre samt att man slipper direkt solljus på stolar, ratt och inredning. En metod jag noggrannt testat och använt i många år :) Fungerar lika bra i Sverige som på kontinenten och i Las Vegas :)

Annars är jag expert på att hitta någon form av skugga, att bara parkera räcker ju inte ;)
av Exquattro
Känns som att vissa behöver ta sej en funderare om varför det finns lagar om tomgångskörning. :( Eller om det ändå inte spelar nån roll att ens medmänniskor dör i cancer t.ex. orsakat av partiklar i luften kan väl motorn stå igång hela tiden. Då är bilen alltid i rätt temp och man slipper frysa om stackars fingsingarna eller bli lite varm i pannan några minuter. Vekheten har snart inga gränser längre. Fattar inte att Volvo som ska framstå som miljövänliga har denna "finess", utom i varma länder där det verkligen behövs.
av andersuw
ned1 skrev:Du har aldrig varit pp kontinenten på sommaren va??
Jag är på kontinenten med min egen bil varje sommar, ofta långt söderut, t.ex. Italien. Jag skulle säga att det tar på sin höjd en minut eller två av AC-körning innan temperaturen i bilen är dräglig och längre än så skulle jag inte köra motorn innan jag drog iväg. Sedan kan det kanske ta ytterligare en fem minuter innan man är nere på inställd temperatur.
av andersuw
Exquattro skrev:Känns som att vissa behöver ta sej en funderare om varför det finns lagar om tomgångskörning. :(
Tycker även lagstiftarna borde ta sig en funderare över den saken och på vilket sätt de bör utformas. På en modern bil med dagens avgasreningsteknik och använt på ett ansvarsfullt sätt tror jag inte den här finessen är något allvarligt miljöproblem. En igenisad/igenimmad bil eller en "överhettad" förare kan däremot vara ett bekymmer ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Ilduce77 skrev:Hur ser man om man har denna funktionen?

Har en xc60 2016 D4 automat med voc
http://support.volvocars.com/se/Pages/a ... 513bb61128
Användarvisningsbild
av Momentum
andersuw skrev:
Exquattro skrev:KPå en modern bil med dagens avgasreningsteknik och använt på ett ansvarsfullt sätt tror jag inte den här finessen är något allvarligt miljöproblem.
Det är just vid kallstart med efterföljande tomgångskörning det är som allra värst, då fungerar ingen avgasreningsteknik
av andersuw
Momentum skrev:
andersuw skrev:På en modern bil med dagens avgasreningsteknik och använt på ett ansvarsfullt sätt tror jag inte den här finessen är något allvarligt miljöproblem.
Det är just vid kallstart med efterföljande tomgångskörning det är som allra värst, då fungerar ingen avgasreningsteknik
Med ansvarsfull användning menar jag det jag skrev tidigare här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 3#p1071950

Under de förutsättningarna tror jag problemet är marginellt och en bil måste hur som helst genomgå en uppvärmningsfas när det är kallt ute. Uppvärmningen kan ske tidigare, om man värmer i förväg, eller senare, om man startar körningen med kall motor.

Vad beträffar det du säger om att ingen avgasreningsteknik fungerar vid kallstart och efterföljande tomgång: Menar du att partikelfiltret och NOX-fällan inte fungerar vid kallstart? Såvitt jag vet är heller inte NOX-produktionen något stort problem vid kyla och låg motorbelastning (tomgång).
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]