Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Derank skrev:En lite konstig rekomendation det där tycker jag, jag kan inet påminna mig att jag hört någon som fått problem med bromsarna pga att man inte bytt bromsolja. Det längsta jag kört med sama olja är 9år ( bilen var i min ägo i 9år oljan kan ha varit älldre ) Förra bilen var 4år, den dessförinnan hade samma olja i8år.

Jag tycker rekomendationen är rätt så flummig och om den var så livsviktig borde fler ha haft problem, nu menar jag de som aldrig byter, för det gör de flesta garanterat inte. Och ännu konstigare är väl att en rekomendation inte ingår i serviceprogrammet.....
Bromsvätskan är hygroskopisk, det vill säga tar upp vatten med tiden. Om det finns tillräckligt med vatten i vätskan kan det leda till att den delvis förgasas om den blir riktigt varm, vilket den kan bli om man använder bromsarna mycket, särskilt i varmt väder. Och om man får gasbubblor i vätskan kan man förlora bromsförmågan eftersom gas i motsats till vätska kan komprimeras. Sedan kan förstås också vattnet orsaka korrosionsangrepp inne i systemet.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... effekt-414

Jag tror knappast att risken för utebliven bromsverkan är särskilt överhängande i Sverige med tanke på våra måttliga backar, måttliga farter och måttliga utomhusvärme. Jag har i likhet med dig slarvat med bromsvätskebyte på en del tidigare bilar (inte dem jag har nu) och inte råkat ut för några problem till följd av det. Men det kan ju bero lite på var i världen man befinner sig och hur man kör.

Hur det står till med vätskan man enkelt kolla själv med hjälp av bromsvätskeprovare, t.ex. den här från Biltema:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000033417/
av andersuw
Slezii skrev:Jag står inte och frågar om dem bytter olja, filter osv... utan utgår ifrån att dem är ärliga och gör just servicen som Volvo rekomenderar vid 6000 mil
Om vätskan bör bytas eller inte bestäms inte av miltalet utan av hur lång tid som förflutit sedan föregående byte. Mot den bakgrunden är det ju befogat att de frågar dig om hur de bör göra. Sedan kan jag hålla med om att det borde stå i serviceavtalet att detta inte ingår.
Användarvisningsbild
av mane
Hittade denna paragraf i avtalet, beror väl på då vad man definierar som vätskor.

"Original Service i enlighet med Volvos rekommendationer,
inklusive slitage-, funktionalitet- och säkerhetskontroller samt
milbundna intervalltillägg såsom byten av tändstift, luftfilter och
kamrem. Åtagandet innefattar såväl arbete som material, såsom
oljor, vätskor och reservdelar som ingår i ordinarie service."

Källa: http://www.volvocars.com/se/agande/serv ... rviceavtal
Användarvisningsbild
av joel80
Alltså om det inte ingår i ordinarie service så är det ju inget snack. Då ingår det inte. Man behöver väl inte byta ut den för att t.ex garantier ska gälla? Det är bara en rekommendation...
av S80_140HK
Jag har upptäckt precis samma sak och det slutade med att jag sa upp mitt serviceavtal. OK, nu är min bil äldre (-07) och gått mycket (27k), så jag kan likaväl serva själv känner jag. Jag blev dessutom ganska ordentligt skinnad på mitt avtal, köpte bilen i maj 2014 och av olika anledningar rullade den rätt mycket under några månader och framåt hösten (sept) lämnade jag in den för byte av bromsar fram. Nån vecka senare trillade det ner ett brev i lådan om övermilsjustering och bilia hade så fint räknat ut att jag körde 5500mil om året. Vilket är några tusen mil från verkligheten. Och väldigt mycket mer pengar i månaden.

Det bästa av allt var nog när kopplingen rasade och jag ställde av bilen i väntan på reparation. Dröjde någon dag innan bilia centralt ringde och ifrågasatte varför bilen var avställd och att jag bröt mot lånevilkoren där det står att bilen måste vara helförsäkrad. Tog tid innan jag fick dom att förstå att bilen var okörbar och att avställningsförsäkringen täcker det mesta utom just trafikdelen. Dessutom var bilen tvungen att repareras på auktoriserad verkstad, det var dom noga med att poängtera.

OK, kapade tråden lite, jaja... :P
av andersuw
mane skrev:Hittade denna paragraf i avtalet, beror väl på då vad man definierar som vätskor.

"Original Service i enlighet med Volvos rekommendationer,
inklusive slitage-, funktionalitet- och säkerhetskontroller samt
milbundna intervalltillägg såsom byten av tändstift, luftfilter och
kamrem. Åtagandet innefattar såväl arbete som material, såsom
oljor, vätskor och reservdelar som ingår i ordinarie service."

Källa: http://www.volvocars.com/se/agande/serv ... rviceavtal
Av den skrivningen framgår att bromsvätskebyte inte ingår. Det är ett intervalltillägg men ett tidsbundet sådant, inte milbundet.
Användarvisningsbild
av mane
frågan är då om man inte följer rekommendationen att byta broms olja, säger då verkstaden upp service avtalet eftersom man inte följer service rekommendationerna?
av Slezii
Servicen var avklarad nu, bromsvätskan bytt. Jag tog upp frågan ner jag var där och det var ett känd problem. Dem som klagar får det gratis, säger man inget så blir det inget.
Vill bara ställa en fråga till dem som tycker att det är tydligt i avtalet att bromsvätska inte ingår. Skulle Volvo bytta bromsvätska på alla dem bilarna där ägarna klagar ? Och skulle problemet vara så känd på bilia om det hade varit tydligt? Mekanikern ute i verkstaden kände mycket väl till det.
Användarvisningsbild
av Derank
Perfekt då är det bara att klaga vartannat år då så får man vätskan bytt gratis. Fantastiskt Volvo!

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Lösningen finns hos Temu för 144:-