Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tjocken
#1063151
Perra83 skrev:LED ramp funkar i alla fall på en V60CC med fronten full av sensorer. Ser inga problem att montera en på en TE.
Bild
Ja, att det funkar på modellen i sig vet jag. Men jag tänkte mer med strömstyrka och sånt om det räcker till i bilen eller hur det blir så?
Användarvisningsbild
av joel80
#1063175
Haha.. Ja det ska nog till en jävligt kraftig ramp om det ska ha så stor verkan. :) Kör man i säg 90km/h kommer man 4.5 mil på 30 min.. Det är typ vad man klarar. Med förbrukning på ca 2kwh/mil blir det ca 18kwh på en timme... d.v.s 18000wh.
Om lamporna drar säg 200w (det är en rätt saftig led-ramp tror jag.) så har man på 30min gjort av med 0.1kwh. Man har då minskat räckvidden med runt 500meter..

Och det är alltså om du haft hellyset på hela resan!!
av tunnis
#1063358
Vore interesant å höra vad han tyckte om Passaten, A3 och V60.
av Tjocken
#1063398
tunnis skrev:Vore interesant å höra vad han tyckte om Passaten, A3 och V60.
Ska försöka mjölka honom på lite info och sen redogöra här!
av Tjocken
#1064541
En ytterligare fråga har dykt upp som någon kanske har svar på. Min ÅF håller på att ta reda på svaret.

Om det är tomt batteri, funkar då AWD eller är det enbart framhjulsdrift då? Eller finns det något litet nödbatteri som skickar på kraft om det behövs på bakaxeln. Pappa har 2 mil motorväg och 2 mil skogsväg/landsväg till jobbet, på vintern är det sällan plogat/saltat när han åker till jobbet, om han då kört slut på batteriet på motorvägen pga ren eldrift där, vad händer då med AWD på landsvägen?
Jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter.
Användarvisningsbild
av joel80
#1064603
AWD funkar även när batteriet är tomt.
Dieslemotorn går med lite extra varv (ej märkbart ljudmässigt/synligt förutom att förbrukningen ökar) och laddar upp batteriet så man har kraft på bakhjulen också.

Finns också en "save"-knapp i bilen som man kan använda om man vill spara batteriet till senare, så han skulle även kunna köra på den på motorväg och ha typ allt batteri kvar när han kommer till skogsvägen... men som sagt behövs det inte. :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1064918
Precis konstaterat att elvärmaren, inklusive det den använder för att värma batteriet ligger på ca 1200w.

Med fulladdat batteri drog jag igång den och ser via vår laddbox (Som installerades förra veckan :) ) att den drar ca 5A.
Bild

Efter ett litet tag gick den ner till strax över 3,5A.. gissar att den kanske känner av yttertemp, som nu ligger på runt +7, och kanske inte går för fullt. (Även om den borde det då det ju är rätt klent med 1200w. :)
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#1065058
Jag blir lite fundersam för jag tycker att jag inte har fulladdat batteri direkt efter värmning. Något som känns igen? Får testa igen en morgon...
Användarvisningsbild
av joel80
#1065060
Hur märker du det isåfall? Jag har inte reagerat på nått sånt... Vore ju märkligt om den tog extra från batteriet när den har typ 10A till att ta ut från uttaget..

Vart står det att den stått i garage[…]

Hej, slangen läker och måste bytas vilk[…]

Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]