Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban12
joel80 skrev:Det var bara -2 eller nått sånt. Eldriften har funkat fint i -20 tidigare så det ska inte vara några problem. Jag förvärmde också som sagt.
Nått datamässigt stoppar.. Det var inte meddelandet om att batteritemperaturen är för låg utan om "pure är inte tillgängligt p.g.a begränsningar i hybridsystemet." eller nått sånt.
Och som sagt.. Efter en omstart funkade det direkt igen.
Nått är märkligt.. Tycker jag fått fler sånna här incidenter efter uppdateringen som skulle förhindra just sånt.

Är det -20 så kan du glömma eldrift utan att köra bränslevärmaren på auto. Jag känner igen det du säger och det är konstigt tycker jag också. Kört till statoil och sedan när jag ska iväg igen så kan jag inte köra på el, och det går inte över på el på orimligt lång tid kan jag tycka. Då har jag startat om bilen och då har det fungera igen på el.

Så det är konstigt. Var till verkstaden idag och gjorde ett rep på grenröret som hade lossnat lite och då gjorde dem en uppgradering på ECU och även TCM tror jag det stod i VIDA.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag körde eldrift utan värmaren på auto flera gånger i -20 till -26 för nån månad sen. Hade förvärmt via el nån gång och då fick man inte många plusgrader innana avfärd i kupén. (fortfarande is på rutorna efter 40-45min värmning) Och då tog det ca 1km innan elen kom igång.
När jag istället värmde med "utomhus" inställt så dieselvärmaren gick igång innan blev det varmt i kupén, och ungefär hälften av gångerna kunde jag starta på el... Och hälften tog det 0.5-1km innan det gick igång. Sen la den av i mitten av färden nån gång och körde på diesel några km. Men vet inte om det berodde på kylan för det "felet" har jag haft i plusgrader också.
av Robban12
joel80 skrev:Jag körde eldrift utan värmaren på auto flera gånger i -20 till -26 för nån månad sen. Hade förvärmt via el nån gång och då fick man inte många plusgrader innana avfärd i kupén. (fortfarande is på rutorna efter 40-45min värmning) Och då tog det ca 1km innan elen kom igång.
När jag istället värmde med "utomhus" inställt så dieselvärmaren gick igång innan blev det varmt i kupén, och ungefär hälften av gångerna kunde jag starta på el... Och hälften tog det 0.5-1km innan det gick igång. Sen la den av i mitten av färden nån gång och körde på diesel några km. Men vet inte om det berodde på kylan för det "felet" har jag haft i plusgrader också.

När du inte kör värmaren på auto, får du någon värme i kupén. Jag får absolut ingen värme i bilen när man kör i Pure läget vilket jag inte tycker är så bra.
Användarvisningsbild
av joel80
Om jag går ifrån ecoklimat kommer det lite värme. (tryck på auto-knappen så går den över i autoklimat.. Sen kan man fimpa ACn om man vill spara lite...)

Sen kör jag med rattvärme och stolsvärme.. (drar såklart energi det också. Men inte lika mkt som att värma upp hela kupén.) Då tycker jag det inte gör nått om det inte blir så himla varmt.
av Robban12
joel80 skrev:Om jag går ifrån ecoklimat kommer det lite värme. (tryck på auto-knappen så går den över i autoklimat.. Sen kan man fimpa ACn om man vill spara lite...)

Sen kör jag med rattvärme och stolsvärme.. (drar såklart energi det också. Men inte lika mkt som att värma upp hela kupén.) Då tycker jag det inte gör nått om det inte blir så himla varmt.
Tycker det är dåligt att det inte kommer värme från PTC värmaren när man kör i Pure läget, möjligheten tycker jag ska finnas om man inte vill köra bränslevärmaren på auto.

De andra bilfabrikaten har så och största anledningen för dom är nog att de inta finns bränslevärmare som i volvo.
Användarvisningsbild
av joel80
Men om man manuellt trycker på auto-knappen för klimatanläggningen ändrar bilen från ecoklimat till autoklimat. (alltså inte auto-värme från värmaren utan klimatanläggningen). Då går också AC igång, vilken man kan stänga av om man inte har användning för den.
I det läget verkar det ge värme, om än rätt lite.
av Robban12
joel80 skrev:Men om man manuellt trycker på auto-knappen för klimatanläggningen ändrar bilen från ecoklimat till autoklimat. (alltså inte auto-värme från värmaren utan klimatanläggningen). Då går också AC igång, vilken man kan stänga av om man inte har användning för den.
I det läget verkar det ge värme, om än rätt lite.

AC är en kompressor som skapar kyla, den går inte om det inte ska tillföra kyla, det problemet fins bara på sommaren.

Hur som helst, helt värdelöst att det inte tillför någon värme alls till kupen med PTC värmaren även om den vill ha lite el. Hur tror du bmw gör som inte har någon bränslevärmare alls.
Användarvisningsbild
av joel80
Som sagt.. Om man väljer "auto" på klimatanläggningen efter man valt pure-läget startar elvärmaren. Ger inte supermycket men lite.. Samt att räckvidden på el blir lite sämre.

ACn jobbar även vintertid... Fast inte lika hårt. Men den torkar luften och det måste ju gå åt energi för det också. (Är man blöt och snöig när man dätter sig i bilen, och kanske lite varm/svettig, så är det stor skillnad på att köra med AC eller utan.)
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Det blir också stor skillnad om man kör acn på auto när man kör värmaren på auto, men som Joel säger så blir det faktiskt varmt av auto på acn utan dieselvärmaren. Jag tycker dock den drar rätt mycket av batteriet...
av SibirCrow
joel80 skrev:Det var bara -2 eller nått sånt. Eldriften har funkat fint i -20 tidigare så det ska inte vara några problem. Jag förvärmde också som sagt.
Nått datamässigt stoppar.. Det var inte meddelandet om att batteritemperaturen är för låg utan om "pure är inte tillgängligt p.g.a begränsningar i hybridsystemet." eller nått sånt.
Och som sagt.. Efter en omstart funkade det direkt igen.
Nått är märkligt.. Tycker jag fått fler sånna här incidenter efter uppdateringen som skulle förhindra just sånt.
Hej

Jag upplever samma sak. Då och då vil inte Pure-mode funka. Hittills har det funkat omm jag tar en omstart - men i söndags var det inte så. Noll grader, hadde kört ung. 25 km då jag ville köra Pure i nån långa tunneler på våran E39:a (Söder omm Trondheim/NO). Pure mode inte tilgj pga midlertidig begrens i hybridsystemet.

Jag förvarmar aldrig - bilen står i varm garage och ute har det varit ung noll grader i hela vinter.

Jag ser alla kommenterar att värme måste stå på "auto". Talar ni då omm själva kupe-värmeanlegget, eller förvarmaren? Omm det er sista - hur setter man förvarming på Auto? (Ja - jag er noob och måste fråga :) )

Bh
Ola
---
V60 TE Ltd ed 2016

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!