Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

JHg: Har för mig det står i instruktionsboken att man kan trycka och hålla in handbromsknappen även under färd. Det är ju ändå två elmotorer som skjuter på bromsbeläggen mot skivan och även om de hade haft nog med kraft för att låsa bakhjulen i 110 km/h (vilket jag inte tror) så ska bilen kunna bromsa ner på så sätt, så att du ändå har ett oberoende bromssystem från färdbromsen precis som förut. Inget jag känt för att laborera med själv dock. Men nä, jag vet inte vad som händer utan ABS. Risken för att du låser bakhjulen finns väl men då man skrev just tryck och håll in så antar jag bromsen släpper om du släpper knappen så länge bilen rullar.
Saxat ur instruktionsboken för V70 MY15:

Nödbroms
I nödfall kan parkeringsbromsen ansättas när
fordonet är i rörelse genom att trycka och
hålla på parkeringsbromsreglaget. Bromsförloppet
avbryts när reglaget släpps.

Om bilen står stilla när parkeringsbromsen
ansätts verkar den endast på bakhjulen. Om
ansättningen sker när bilen rör sig används
ordinarie färdbroms, dvs. bromsen verkar på
alla fyra hjulen. Bromsverkan övergår till bakhjulen
när bilen nästan står stilla.

Vid nödbromsning i högre hastigheter
ljuder en signal under bromsförloppet.
av para
Nödbroms? Är man så sjuk i diabetes eller dålig på att köra bil så man behöver en bisittare med sig för att dra i nödbroms tycker jag inte att man ska köra bil över huvud taget.
av Droopy
Men snälla ni, det angår ju ingen av oss varför TS vill ha nödbroms, och han har ju inledande skrivit att ni inte behöver spekulera i varför han vill ha det så respektera det då för guds skull.
Testade detta på min nu när det var halt ute. Körde ganska sakta och tryckte in knappen till handbromsen. Blev en ganska brutal inbromsning, men funkade gjorde det ju. Blev lite nyfiken på att testa i högre fart också.
Behöver man få stopp på bilen från passagerarplan så kan man ju ganska enkelt stoppa motorn också. Såvida man inte ligger och sniffar nån i baken.
av svedan
Svaret är, att på xc60 (och de andra) är knappen till vänster om ratten. Den fungerar som nödbroms för föraren (med ABS och hela alltet). Och man når knappast knappen från passagerarsidan, och skulle man nå den klarar man knappast att hålla den intryckt om det är full broms runt om.
Användarvisningsbild
av joel80
TobbeViktor skrev:Testade detta på min nu när det var halt ute. Körde ganska sakta och tryckte in knappen till handbromsen. Blev en ganska brutal inbromsning, men funkade gjorde det ju. Blev lite nyfiken på att testa i högre fart också.
Behöver man få stopp på bilen från passagerarplan så kan man ju ganska enkelt stoppa motorn också. Såvida man inte ligger och sniffar nån i baken.
Stoppar du motorn går rattlåset in om man försöker svänga.. Inte så bra idé.

Funderar lite på det här med nödbroms inför att barnen ska börja övningsköra.. Nu är det typ 13-14 år dit minst.. Men ändå. Vettigast vore nog att installera dubbelkommande.. :)
joel80 skrev:
TobbeViktor skrev:Testade detta på min nu när det var halt ute. Körde ganska sakta och tryckte in knappen till handbromsen. Blev en ganska brutal inbromsning, men funkade gjorde det ju. Blev lite nyfiken på att testa i högre fart också.
Stoppar du motorn går rattlåset in om man försöker svänga.. Inte så bra idé.

Funderar lite på det här med nödbroms inför att barnen ska börja övningsköra.. Nu är det typ 13-14 år dit minst.. Men ändå. Vettigast vore nog att installera dubbelkommande.. :)
slår inte låset till när man drar ur nyckeln?
Mitt rattlås, med keyless, går ju in först när man öppnar dörren efter att bilen stängts av.
Känns som om det vore en dum idé att rattlåset går in bara för bilen stängs av. Med bara en knapp så kan det ju hända att den trycks in under färd.
Vet inte hur det funkar utan keyless.
Med vanligt tändningslås, så går ju rattlåset i först när nyckeln dras ur.
Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]

Volvo S80 Automat (Oljeläckage) !!

Hejsan gruppen / forumet. Jag ska försö[…]

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra al[…]

Bytt kamrem (Continental) på pärlan, […]