Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Har haft både T3 och D3 och den förstnämnda känns piggare och rappare i stan. Överlag är dieseln en ganska drööönig historia om ni förstår mitt östgötska uttryck. Dieseln känns helt enkelt seg och oengagerad. T3an finns dock inte med automat så du måste ha en T4. Bensinaren blir varm efter bara någon kilometers körning så bensinvärmare är inget behovs alls tycker jag. Många har istället elektrisk motorvärmare med kupeuttag vilket är en fördel vid mycket kortsträckor eftersom det inte sliter på batteriet. Överlag är det en massa extrakrångel med dieslarna, urladdade batterier pga dieselvärmare som i sig krånglar om de inte används på rätt sätt.

Dock är det mer vrid i en D3 vilket är en fördel om du gillar sådant. T3/T4 är ganska "tunn", kräver mer varv helt enkelt.
av ridax
Det finns två olika sätt att använda dieselvärmaren. Man kan sätta en timer så värmaren har vämt bilen och motorn när man förväntas köra iväg. Gör man på detta sätt, så gäller rekommendationen att man kör ungefär lika länge som värmaren varit igång före start, för att batteriet skall hållas laddat.

Men man kan också ha värmaren så att den sätter igång när man startar bilen, så att motorn snabbare kommer upp i rätt temperatur. Om värmaren används på detta sätt så är det inga problem med laddningen.
av andersuw
Du riskerar att få lite motstridiga råd här men det är kanske bara att förvänta. Själv har jag just köpt min första diesel någonsin (D4, VEA, 181 hk, med åttastegad automat) efter att närmast dessförinnan ha kört två T5:or (också automater) på raken. Tycker inte alls att det är några problem med gångkultur eller "drönighet" (vad det nu än kan betyda) men dieseln drar väsentligt mindre och kostar dessutom mindre i både skatt och försäkring.

När det gäller bränslevärmare (och fjärrstyrd sådan) betraktar jag det numera som en nödvändighet vare sig det är bensin- eller dieselmotor det handlar om. Har haft det på T5 nummer två och har det förstås också på D4:an. Ser man till att ha ett stort och riktigt bra batteri (helst ett AGM-batteri av största modell) och ser till att i normalfall (man kan tillåta sig enstaka undantag) köra bilen minst lika länge som värmaren fått gå är det inga problem enligt min erfarenhet även om man inte kan/vill underhållsladda batteriet. Och eftersom dessa värmare har hög effekt (ca 5 kW) behöver man sällan köra dem särskilt länge om det inte är väldigt kallt. Med temperaturer runt nollan räcker en kvart gått och väl för att få hygglig temperatur på både motor och kupé. På T5:an har jag brukat stänga av värmaren när jag startat bilen. På D4:an har jag hittills ofta låtit den vara på en stund efter motorstart för att snabbare få upp motor och kupé till rätt temperatur.

När det gäller din fråga om partikelfiltret: Nej med de motorer det här handlar om riskerar du inte att förstöra det därför att det sätts igen på grund av ditt körsätt. Om filtret är på väg att sättas igen därför att du huvudsakligen kört korta sträckor där motorn inte fått gå tillräckligt vid normal driftstemperatur för att rensa filtret kommer bilen att säga till om det och be dig köra en stund på sådant sätt att filtret blir rent. Själv har jag ännu inte fått några signaler av detta slag trots huvudsakligen korta körsträckor så här på vintern.

Mitt körmönster är för övrigt ganska lika ditt. Kör ca 1200 mil om året och det blir huvudsakligen relativt korta sträckor under vinterhalvåret. Dock kör jag ofta långt och mycket på sommaren (långkörning på sammanlagt runt 600 mil).
Användarvisningsbild
av MartinS
andersuw skrev:men dieseln drar väsentligt mindre och kostar dessutom mindre i både skatt och försäkring.

Jag kollade helt random på två V60 MY14, en D4 och en T4. D4:an kostade 1500kr per år i skatt och T4:an 1200kr. Så att bensinen skulle vara dyrare skatt vet jag inte var du fått ifrån?

Vad har du för belägg för att bensinbilen skulle vara dyrare i försäkring? Min XC60 T6 AWD är billigare än en D5 AWD iallafall, om det nu säger något i sammanhanget.
av Lövet
Hyfsat låg skatt är det bara på sena årsmodeller av diesel. Min D3 kostade 3084kr och min T3 kostade 1328kr.
Användarvisningsbild
av Rillee
Min d4 är skattebefriad i 5 år sedan är det 1103 kr per år
Användarvisningsbild
av Perra83
Lövet skrev:Hyfsat låg skatt är det bara på sena årsmodeller av diesel. Min D3 kostade 3084kr och min T3 kostade 1328kr.
D3 var förmodligen automat?
av Lövet
Ja
av andersuw
MartinS skrev:
andersuw skrev:men dieseln drar väsentligt mindre och kostar dessutom mindre i både skatt och försäkring.

Jag kollade helt random på två V60 MY14, en D4 och en T4. D4:an kostade 1500kr per år i skatt och T4:an 1200kr. Så att bensinen skulle vara dyrare skatt vet jag inte var du fått ifrån?

Vad har du för belägg för att bensinbilen skulle vara dyrare i försäkring? Min XC60 T6 AWD är billigare än en D5 AWD iallafall, om det nu säger något i sammanhanget.
Jag pratade i båda fallen om min V70 D4 -15 i jämförelse med min föregående V70 T5 -02. Men om vi jämför dina två objekt kan du få D4:an som miljöbil med skattebefrielse i fem år. Och när de fem åren är till ända gissar jag att det bara skiljer någon 100-lapp i skatt till T4:an.

När det gäller försäkring gissar jag att en ny D4 och en ny T4 kostar ungefär lika mycket att försäkra. Varför det kostar mer att försäkra en snart 14 år gammal T5:a än en nästan ny D4:a förstår jag inte men så är det hos Volvia i alla fall. Då räknar jag med helförsäkring och fullt pris i båda fallen. Just nu har jag vagnskadegaranti på D4:an och betalar därmed inte fullt pris. På T5:an har jag "nice price" med förhöjd självrisk. Därmed kommer jag ner i ungefär samma kostnad som för fullt pris på D4:an.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte