Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bakrutetorkaren på V60 är faktiskt ännu sämre än den på XC60. Ingen märkbar förbättring efter byte av torkarblad.
Vindrutetorkarna är något mindre dåliga.

Främsta orsaken till att jag vill ha bort automatiken är att jag (faktiskt) vill bestämma själv när bakrutetorkaren skall gå. Detta borde gå att välja bort i bilens egna inställningar, precis som automatisk bakrutevärme.
Har faktiskt bara råkat ut för "fultorkning" bak någon gång eller så, bakrutetorkaren går ju bara automatiskt vid backiläggning om man samtidigt har torkarautomatiken på, och när det slaskar kör man ju sällan med automatiken.

Hade för mig att det gick att stänga av i nån meny, men det kanske inte är så, det mesta andra går ju att ställa om i menyerna.
Strebern skrev:Kuggfråga: Brukar ni strunta i att skrapa is med?
Brukar aldrig behövas som tur är (med tanke på reprisken), kupevärmare stavas det... På den nya lilla bilen har jag bränslevärmare, VOC och eluppvärd framruta, allt för att man aldrig skall behöva repa rutorna med isskrapan.
Strebern skrev:Du får spola och torka oftare för att hålla rutan ren....
Kuggfråga: Brukar ni strunta i att skrapa is med?

Är det skitigt ute går det åt en tank spolarvätska på 20-40 mil, det får man räkna med, snåla inte med trafiksäkerheten.
Jag har inte skrapat en ruta sedan sist. Minns inte ens när det var. Sambon hade en Clio för många år sedan den skrapade vi nog.
I värsta fall kan ja skrapa en vindruta för den räknar jag ändå med att få byta om ett stenskott tar illa.
Jag varmkör så isen smälter och kör med torkarna FRAM. Har det snöat en decimeter åker ja till tvätthallen och spolar bort snön. Använder tryckluft och en annan luftblås om det är fin pudersnö på bilen.
Strebern skrev:Du får spola och torka oftare för att hålla rutan ren....
Kuggfråga: Brukar ni strunta i att skrapa is med?

Är det skitigt ute går det åt en tank spolarvätska på 20-40 mil, det får man räkna med, snåla inte med trafiksäkerheten.
Vad har sikt genom bakrutan med trafiksäkerhet att göra? Det är inte ens krav att ha bakruta... Jag har kört många mil i pickuper/skåpbilar och liknande fordon som inte har någon sikt bakåt annat än i de yttre backspeglarna och har aldrig saknat sikten bakåt...?
mikebike skrev:Bakrutetorkaren på V60 är faktiskt ännu sämre än den på XC60. Ingen märkbar förbättring efter byte av torkarblad.
Vindrutetorkarna är något mindre dåliga.

Främsta orsaken till att jag vill ha bort automatiken är att jag (faktiskt) vill bestämma själv när bakrutetorkaren skall gå. Detta borde gå att välja bort i bilens egna inställningar, precis som automatisk bakrutevärme.
Bakrutetorkares armatur har ju uppdaterats under MY16 men när det gjordes exakt vet jag ej. Om det blivit bättre eller sämre kan jag inte svara på heller för jag använder aldrig torkaren pga av det som skrivits tidigare (repar rutan, fastfrysen).

Gamla
Bild

Nya
Bild

Till TS så åk tillbaks och be dom kolla bättre för det GÅR att ta bort meddelandet "ingen bältad bak", har gjort det på min förra V60 MY11 och även på den nya MY16.

Med vänlig hälsning
Per
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19