Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Xioz
Att man funderar på VOC än är som att fundera på om man ska ha däck till bilen.

VOC är så mycket mera än motorvärmaren.

Du har säkerheten som inte finns på någon annan biltillverkare?(kan ha fel)
Krockar du så ringer de bilen, om inte annars så skickar de ambulans/polis via 112.

Har du navigatorn, kan Du öppna VOC och skicka adressen till bilen.

Du ser vart bilen är om du råkat tappat bort den.

Den varnar för om du glömt låsa bilen.

Finns mera, varför krångla till det? Men köp nått eftermarknas kit så slipper man detta.
Användarvisningsbild
av paso
För min del så är det körjournalen som övertygar mest, tillsammans med möjligheten att starta värmaren från kontoret eller var helst man nu är, dit inte PCC-tillägget når.
PCC funkar klockrent om bilen står på garageuppfarten, men i övrigt gäller VOC eller för äldre bilar appen heat starter.
Argumentet med larm vid ev olycka minskas något då automatlarm vid kollision är på väg att bli ett EU-krav.
Men då jag bor och oftast åker i tjänsten där mobiltäckningen är bra nog så skulle jag aldrig välja bort VOC och definitivt inte Driver Support med full funktionalitet.
av Lövet
Jag (som köper begagnat) skulle inte bry mig ett dugg om VOC. Värmarstart utan att vara i närheten av bilen, vad är poängen? Antalet gånger per år det skulle vara relevant är väl sisådär 0,01ggr/år. Automatisk SOS visst, men där jag kör finns det andra människor på vägen rätt ofta. Typ jämt. :wink:
av Malmstroem
Behöver man föra detaljerad körjournal så kan jag se att VOC är guld värt.

Jag valde att skaffa en separat fjärrkontroll till värmaren istället. Ungefär samma kostnad som VOC men betydligt färre saker som kan strula. Speciellt med tanke på att bilen relativt ofta parkeras där mobiltelefonnätet är dåligt...

Mjukvaruuppgraderingen av nyckeln skulle räcka bra för mig. Nu fanns den inte när jag köpte min -12, så det blev en separat fjärrkontroll till värmaren.
av Mumsmums
Lövet skrev:Jag (som köper begagnat) skulle inte bry mig ett dugg om VOC. Värmarstart utan att vara i närheten av bilen, vad är poängen? Antalet gånger per år det skulle vara relevant är väl sisådär 0,01ggr/år. Automatisk SOS visst, men där jag kör finns det andra människor på vägen rätt ofta. Typ jämt. :wink:
Visar ju bara hur olika det är för oss människor. För mig är det relevant i stort sett varje arbetsdag under vintertid. I min nuvarande har jag tidur som jag ställer in men väldigt ofta är det något som ändrar förutsättningarna så att jag kommer iväg tidigare eller senare än vad jag trodde på morgonen. Då är det ju guld värt att kunna fjärrstarta värmaren. (Jag parkerar alltså inte i närheten av kontoret). Ser verkligen fram mot att få använda VOC.
av Lövet
Exakt. Jag menar inte att förringa nyttan för de som faktiskt använder funktionerna men ibland uttrycks det som att bilen i princip är oanvändbar utan VOC. Vill bara visa att det finns gott om personer som har andra förutsättningar.
av titanum
När jag började titta på konfig för nuvarande bil var det varken VOC eller Driver Support som jag prioriterade. Men efter funderande och provkörningar slog jag till på båda dessa tillval och det ångrar jag inte en sekund. Blev en rätt välutrustad Ocean Race men skulle jag tvingas välja tog jag hellre en solid, standard Momentum med VOC och DS än en i övrigt fulladdad metallicbil med värstingfälgar och panorama utan VOC och DS. Alla gör vi olika prioriteringar ;-)

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]