Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Läste om en kille här på forumet som bytte från 5" till 7"-skärm som han köpt på skroten. Han fick den dock aldrig att funka trots uppdatering av mjukvaran. Den stängd automatiskt ner sig hela tiden. Det pratades då om ngt stöldskydd som Volvo har på prylarna. Sitter det ngt liknande i mätarna tro?

Beg mätare går för övrigt att köpa för runt 3500 på skroten.
Senast redigerad av 1 benny10, redigerad totalt 0 gånger.
Favazza skrev:Tack för infon.
Byta själv är ju inte aktuellt. Det skulle vara om handlaren tog det på sig, men tror ändå det kan vara dyrt.
Inte bara en mekanik del som ska in. På något vis ska detta fungera också :)
Apropå "mekanik". Om du menar att instrumentet är mekaniskt hela vägen, dvs med vajer ned till vxl-lådan, tror jag knappast det förekommer längre på bilar av idag, varken på Volvo eller andra märken. Att hastighetsmätaren har mekanisk visare istf en bildskärm, betyder inte att det är dåligt på något sätt. Jmf tekniken med vanliga armbandsur. Flesta är digitala, och har en kvartskristall som svänger med hög frekvens som sedan stegas ned i elektroniken och påverkar en stegmotor som förflyttar visarna för att ge den analoga visningen. En teknik som jag tror överlever ett bra tag till trots digital visning eller urtavla som t ex Apple Watch, men de drar lite för mycket ström ännu och får laddas ofta. Annars, det nya roliga med digital instrumentering är tycker jag att det finns olika teman för hur det ska presenteras på bildskärmen.
Senast redigerad av 1 spaceuser, redigerad totalt 0 gånger.
Favazza skrev:Jag förstår. Mekanisk var kanske fel ord.
Menar bara att det förmodligen är mer än att bara byta en del. Måste vara mer kablage/kopplingar/mjukvara...eller?!
Inte nödvändigtvis, men nu spekulerar jag bara.
Bilarna skulle väl möjligen kunna vara "bastarder" som har rullat på VPS Volvo bil. Förklaringen är ev att de inte specas på samma sätt som hos ÅF. Finns nog mer trådar om uddafåglarna.

Som titeln antyder. Den har småkrångla[…]

Då du tydligen är i trakten: Har du fr&[…]

Det verkar som om V60 Cross Country är vä[…]

Insåg precis att jag har ett körtillst&[…]