Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eseaese
Tycker Volvos blad till framrutan blivit väl dyra och provade Biltema denna gång och blev helnöjd.
För bakrutan har jag använt Biltema (58305-12) länge då Volvos blad inte torkade högst upp vilket Biltema klarar galant.
Användarvisningsbild
av Perra83
eseaese skrev:Tycker Volvos blad till framrutan blivit väl dyra och provade Biltema denna gång och blev helnöjd.
För bakrutan har jag använt Biltema (58305-12) länge då Volvos blad inte torkade högst upp vilket Biltema klarar galant.
Samma här, Biltema bak på V60.
av III
eseaese skrev:Tycker Volvos blad till framrutan blivit väl dyra och provade Biltema denna gång och blev helnöjd.
Volvos torkade inte hela vägen upp under en period. Numera funkar bakrutetorkarbladet bra. Köpte original fram för et år sedan, börjar bli lite sisådär. Tidigare har Volvos torkarblad fungerat i många år. Denna vända byter jag nog efter ett år. Kanske värt att pröva Biltemas nästa gång om dom är så mycket billigare. Testade för några år sedan och då var dom katastrof. Så dåliga att jag reklamerade dom. Köpte efter att innan använt de med grafit i på en tidigare bil och dom var utmärkta. Finns dock inte i flateblade version tyvärr.
av Tjocken
Jag har sista åren alltid lyckats byta bil så ofta så jag sluppit att byta torkarblad. Så jag har ju alltid haft Volvo original. Vilket jag tycker funkat riktigt bra. Ibland lite is på bladen och då torkar ju dom dåligt av förklarliga skäl. Men då jag vet att det finns risk att dom kommer bli hårda av is, då ställer jag dom alltid mitt på rutan och ser till att värmaren har jobbat när jag kommer till bilen. Då är både bilen och bladen isfria. Vet inte om det är så himla bra för bladen i längden. Men har inte behövt byta som sagt. Bak kan jag inte uttala mig om då jag aldrig använder den. Har hundbur och saker i vägen så ser ändå inte ut genom den rutan! :-)
av Provocative77
Än så länge har jag torkarna som satt på vid köp. Men annars kör jag uteslutande på Biltemas då jag ändå alltid byter i samband med att vinterdäcken åker på. Finns ingen anledning att köpa dyrare för min del då Biltemas håller den tid jag använder dem.
Användarvisningsbild
av EjS
Jag byter ett par gångar pr vinter pga. att danska vägverket pissar ut salt som vi andra pissar ut Carlsberg.

Har åkt med Volvo original (så där), billiga Valio (suger) - och äntligen Bosch Aero Twin (fantastiska i alla avseenden) som jag hade på i Vemdalen (-15C).

Stannar med Bosch helt enkelt. Enda problem är att de inte tar saltfilmen längst upp i höger sidan på framrutan.

Alla andra märken är också hemska när du viper i +160 kmh där de "simmar" över vattenfilmen istället för att torka.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Bosch-bladen är bra men alla de jag sett är med fel typ av fäste, så armarna kommer högre upp och så går vinden mellan blad och "fäste" (iallafall på v60 11-13). Lite jobbigt att sitta och lyssna när det visslar.
Användarvisningsbild
av mikeman
Jag fick rätt dåliga torkarblad från fabrik förra året tycker jag. Antingen hade framrutan redan en film av smuts/olja eller så var torkarna redan smutsiga för speciellt rent blev det inte. Baktorkaren tog inte översta 5 cm, surprise, surprise. Bytte till Wipers egna och det blev mycket bättre resultat, särskilt bak där den torkade allt. Nyligen lät jag volvohandlaren byta torkarblad på servicen och de är ännu bättre fram. Torkarna fram ser ännu lägre ut än wipers så de stör inte siktfältet lika mycket när de går. Osäker på om jag inbillar mig men jag tror inte det.

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]