Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1106782
Jag är tämligen övertygad att det bara är mjukvara, annars borde man läst om det tycker jag.
Användarvisningsbild
av bjornw
#1106831
Det skiljer i hårdvara men inte bara i själva kopplingen. Drivaxlar mm tål högre moment i Polestar-bilarna vilket gör att haldex-kopplingen kan släppa på mer och hårdare bak.
Momentbegränsningen styra av mjukvara och är en av de stora skillnaderna mellan olika bilar med "samma" haldex gen5 koppling i sig.
Antalet lameller i kopplingen kan också variera, XC90 fick man uppgradera antalet i samband med lanseringen eftersom man insåg att den inte klarade att låsa hårt nog och länge nog.

Överlag funkar dock gen 5 bra. Den är långsammare i ingreppet än gen 4 men det kompenseras delvis med mjukvaran som är mer "på". Det är fortfarande diff-bromsarna som är den svagaste punkten vad det gäller drivning.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1106936
bjornw skrev:Det skiljer i hårdvara men inte bara i själva kopplingen. Drivaxlar mm tål högre moment i Polestar-bilarna vilket gör att haldex-kopplingen kan släppa på mer och hårdare bak.
Menar du att det är en annan haldexkoppling i P* bilarna alltså?
Användarvisningsbild
av bjornw
#1106987
Det beror lite på vad du menar, som jag fattat det är det samma koppling i grunden i alla bilar. Däremot kan det skilja på detaljer som tex antal lameller och momentbegränsning. Tyngre och kraftfullare bilar behöver fler lameller och grövre drivaxlar, knutar, vinkelväxel, diff osv för att klara de ökade belastningarna.

Det som sagts officiellt är att antal lameller ökats på XC90 jämfört med ursprungsplanerna. I de lättare S/V90 har man säkert färre lameller, det minskar förbrukning och kost.

Det är också något som varierat i tidigare gen av Haldex. Tex hade XC60 2010 fler lameller än 2012 gen 4. XC bilarna kunde flytta 90% av momentet till bakaxeln, Passat 70%, trots att det är "samma Haldex". Det beror på tillämpningen i bilen hur det exakt har utformats. Någon annan del i drivlinan begränsade Passaten.

I P* bilarna så säger man att de lägger mer moment bak, alltså skiljer mjukvara och då troligen mer saker i drivlinan och kanske också i kopplingen. Annars skulle grejerna inte hålla ihop.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1107005
bjornw skrev:I P* bilarna så säger man att de lägger mer moment bak, alltså skiljer mjukvara och då troligen mer saker i drivlinan och kanske också i kopplingen. Annars skulle grejerna inte hålla ihop.
Jaha, jag tolkade det som att du visste att det var annan hårdvara i P* bilarna, men så var det inte alltså? För att bara låsa bakdelen lite mer aggressivt lär man inte behöva stadigare hårdvara.
av Schmoyoho
#1107022
LazerHawke skrev:jag hade AWD på en V70 T6 2008 märkte aldrig av spinn på den utan hade fullt grepp hela tiden runt om :)
Då hade den bilen nog generation IV eller rentav III. Jag har trean och den är också helt förträffligt bra, enda gångerna jag spunnit loss har varit när jag gasat massor på blankis eller kört sommardäck lite för länge.
XC90_Executive skrev:Undra hur AWD i S/V60 Polestar skiljer sig mot övriga. Om det är någon hårdvaruskillnad eller bara mjukvara.
MartinS skrev:
bjornw skrev:I P* bilarna så säger man att de lägger mer moment bak, alltså skiljer mjukvara och då troligen mer saker i drivlinan och kanske också i kopplingen. Annars skulle grejerna inte hålla ihop.
Jaha, jag tolkade det som att du visste att det var annan hårdvara i P* bilarna, men så var det inte alltså? För att bara låsa bakdelen lite mer aggressivt lär man inte behöva stadigare hårdvara.
Allt är ju samma som i våra "vanliga" bilar men lite ändamålsanpassat. Det är ju samma sexa som i T6:orna men med lite biffigare grejer. Växellådan är en TF80-SC precis som i 90% av alla andra automatväxlade nyare volvos men med vassare mjukvara och smärre hårdvaruändringar (vad exakt vet jag inte men hörde det på swedespeed, har inte hittat någon mer information om det). Gissningsvis är väl haldexen lika på så sätt att det är samma haldex-hårdvara men med som bjornw säger kanske fler lameller eller lite uppskruvat oljetryck. Ytterligare större pump? Same same but different eller vad man brukar säga :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1107072
Momentum skrev:
jarkendal skrev:Här finns en riktigt bra film från Volvo som beskriver AWD Haldex gen 5

Hälsningar/ Anders
Intressant - vid ca 5.56 - "accommodates tires with uneven wear, pressure or size"

Alltså är detta med slitage fram/bak inte så viktigt längre, "systemet" anspassar sig
Ja, systemet kopplar ur sig om däcken är olika stora. På xDrive hos BMW sker det tex om det diffar mer än 1,5 % på däcken.

Sen kan ju marknadsfolk få det att låta såååååå fint.
Användarvisningsbild
av bjornw
#1107096
MartinS skrev: Jaha, jag tolkade det som att du visste att det var annan hårdvara i P* bilarna, men så var det inte alltså? För att bara låsa bakdelen lite mer aggressivt lär man inte behöva stadigare hårdvara.
Jag vet inte säkert, men misstänker att det sitter en kraftigare version av kopplingen på P* bilarna jämfört med standard V*. Allt är otroligt optimerat idag för att minska förbrukning och vikt.
Ska rota lite i det och se om jag kan få fram ett officiellt svar.

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]