- sön 04 sep 2016, 16:37
Undra hur AWD i S/V60 Polestar skiljer sig mot övriga. Om det är någon hårdvaruskillnad eller bara mjukvara.
Moderator: Moderatorer
bjornw skrev:Det skiljer i hårdvara men inte bara i själva kopplingen. Drivaxlar mm tål högre moment i Polestar-bilarna vilket gör att haldex-kopplingen kan släppa på mer och hårdare bak.Menar du att det är en annan haldexkoppling i P* bilarna alltså?
bjornw skrev:I P* bilarna så säger man att de lägger mer moment bak, alltså skiljer mjukvara och då troligen mer saker i drivlinan och kanske också i kopplingen. Annars skulle grejerna inte hålla ihop.Jaha, jag tolkade det som att du visste att det var annan hårdvara i P* bilarna, men så var det inte alltså? För att bara låsa bakdelen lite mer aggressivt lär man inte behöva stadigare hårdvara.
LazerHawke skrev:jag hade AWD på en V70 T6 2008 märkte aldrig av spinn på den utan hade fullt grepp hela tiden runt om :)Då hade den bilen nog generation IV eller rentav III. Jag har trean och den är också helt förträffligt bra, enda gångerna jag spunnit loss har varit när jag gasat massor på blankis eller kört sommardäck lite för länge.
XC90_Executive skrev:Undra hur AWD i S/V60 Polestar skiljer sig mot övriga. Om det är någon hårdvaruskillnad eller bara mjukvara.
MartinS skrev:Allt är ju samma som i våra "vanliga" bilar men lite ändamålsanpassat. Det är ju samma sexa som i T6:orna men med lite biffigare grejer. Växellådan är en TF80-SC precis som i 90% av alla andra automatväxlade nyare volvos men med vassare mjukvara och smärre hårdvaruändringar (vad exakt vet jag inte men hörde det på swedespeed, har inte hittat någon mer information om det). Gissningsvis är väl haldexen lika på så sätt att det är samma haldex-hårdvara men med som bjornw säger kanske fler lameller eller lite uppskruvat oljetryck. Ytterligare större pump? Same same but different eller vad man brukar säga :)bjornw skrev:I P* bilarna så säger man att de lägger mer moment bak, alltså skiljer mjukvara och då troligen mer saker i drivlinan och kanske också i kopplingen. Annars skulle grejerna inte hålla ihop.Jaha, jag tolkade det som att du visste att det var annan hårdvara i P* bilarna, men så var det inte alltså? För att bara låsa bakdelen lite mer aggressivt lär man inte behöva stadigare hårdvara.
Momentum skrev:Ja, systemet kopplar ur sig om däcken är olika stora. På xDrive hos BMW sker det tex om det diffar mer än 1,5 % på däcken.jarkendal skrev:Här finns en riktigt bra film från Volvo som beskriver AWD Haldex gen 5Intressant - vid ca 5.56 - "accommodates tires with uneven wear, pressure or size"
Hälsningar/ Anders
Alltså är detta med slitage fram/bak inte så viktigt längre, "systemet" anspassar sig
MartinS skrev: Jaha, jag tolkade det som att du visste att det var annan hårdvara i P* bilarna, men så var det inte alltså? För att bara låsa bakdelen lite mer aggressivt lär man inte behöva stadigare hårdvara.Jag vet inte säkert, men misstänker att det sitter en kraftigare version av kopplingen på P* bilarna jämfört med standard V*. Allt är otroligt optimerat idag för att minska förbrukning och vikt.
Som fastighetsägare gäller förbudet[…]
Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]
Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]