Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Perra83 skrev:
mikebike skrev:Underhållsservice (cirka 1100 mil sedan förra servicen) = 4911,38 braBil i Vallentuna. Dyrt.
Vad ingick i servicen?
Från Min Volvo:

Basservice
Utförs minst en gång per år

Yttre belysning: kontroll
Strålkastare/dimljus: kontroll/justering
Signal: kontroll
Torkare/spolare: kontroll/justering, nivå
Växelreglage automat: kontroll startspärr
Bilbälten: kontroll
Parkeringsbroms: kontroll/justering
Däck: kontroll slitage, mönsterdjup
Däck exkl. reservhjul: kontroll/justering ringtryck
Draganordning (delbar): smörjning
Motorolja/filter: byte
Bromsbelägg: kontroll/slitage
Motor: kontroll, utvändig täthet/renhet
Växellåda/slutväxel: kontroll, täthet/nivå vid läckage
Motorrum: kontroll/justering, olje- och vätskenivåer

Underhållsservice (Basservice plus slitagekontroller)

Batteri: kontroll, nivå, fastsättning, rengöring -2009
Drivaxlar: kontroll gummibälgar
Broms/bränsleledning/bränslefilter: kontroll, skador/reglage
Styrning/framvagn: kontroll/slitage
Bakvagnsupphängning: kontroll/slitage
AWD bakväxel, vinkelväxel: kontroll/täthet
Drivknutar: (kardanaxel, stödlager AWD) kontroll/slitage

Han bytte torkarblad, men kostnaden för dessa är inte inräknad.
Blev dan före julafton en underhållsservice rikare dock 3795kr fattigare!!! Det kändes högt. Men vad gör man inte för sin pärla :P
Hur kan bra bil vallentuna då nästan ta 5000kr för samma service? Men en R-design kanske är mer tidskrävande vs momentum, därav prisskillnaden.
Fick följande prisförslag för en 8000 mil basservice på närmaste auktoriserade verkstad. 7298 kr. Inkluderade byte av bromsvätska för 995, så 6303 kr för enbart servicen.
Är detta rimligt eller rekommenderar ni något annat ställe i Stockholmsområdet?

Upplandsmotor skulle ha en tusenlapp extra och Bilbolaget ett par hundralappar. Åker gärna en liten bit om det skulle skilja i pris...

Prisförslaget:
https://i.imgur.com/rsBHQte.png
Ca 1900 SEK är luftfilter och bränslefilter. Luftfilter borde du kunna byta själv mkt enkelt och även köpa in det till annat pris. Bränslefilter är inte lika lätt om du inte har lite mekvana.

Då är du nere på ca 4400 för resten som för mig är en "standard basservice". Personligen tycker jag det är i högsta laget men det är kanske vad det kostar i Stockhlom.
ugh.. priserna är galet överprisad.. men det är Stockholm vi snackar om :x
Om jag vore dig hade jag hellre beställt hem
autodoc.png
autodoc.png (25.78 KiB) Visad 2145 gånger
-- går även att få det lite billigare om du använder autodocs appen(idag är det 31% rabatt) men efter midnatt kan det vara från 30-37%). bara Olje-, multi/kupéfilter, bränslefilter, luftfilter(här har du sparat minst 400-500kr på just materialet). Bromsoljebytet är rimlig pris känns det som, vare sig i Stockholm eller på mindre städer så det hade jag kunnat låta vara kvar). Motoroljan tar verkstad 217.25kr/l --- medans du kan köpa från t.ex. https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... ct_id=4311 - som kostar 119kr/l som är 5L dunk + 1L av samma märke 129kr/l. (här sparar du ytterligare runt 300-450kr?) så i runda svängar ~1000kr. Att rengöring av kameran på insidan kostar 530kr(vilket skämt)
@Coalan, Det låter väl saftigt. Hör med Mechanum samt andra en bit utanför, hade inte förvånat mig om du kan ta en tripp till Norrköping eller så och spara en hacka. 995 kr för bromsoljan var dock rätt realistiskt, av någon anledning betalar folk gärna de 1600 kr Volvo ÅF ofta tar för detta lilla jobb
Coalan skrev: tor 12 nov 2020, 14:34 Fick följande prisförslag för en 8000 mil basservice på närmaste auktoriserade verkstad. 7298 kr. Inkluderade byte av bromsvätska för 995, så 6303 kr för enbart servicen.
Är detta rimligt eller rekommenderar ni något annat ställe i Stockholmsområdet?

Upplandsmotor skulle ha en tusenlapp extra och Bilbolaget ett par hundralappar. Åker gärna en liten bit om det skulle skilja i pris...

Prisförslaget:
https://i.imgur.com/rsBHQte.png
Det är ingen Basservice, det är en Underhållsservice.
Min gamla bil servade jag i Norrtälje som ofta låg lägre i pris (Bilbolaget, fd Roslagsbil), men nuvarande blir på Bilia här i Nacka av flera orsaker.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]