Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Voc kostar väl inget om man inte vill använda det?
av Malmstroem
Nej, men du kommer att ha en varningstext angående att abonnemang inte finns.

Så vitt jag vet är enda sättet att få bort att meddelandet visas när bilen startar att ha ett abonnemang, vilket kostar pengar när bilen blir äldre.

Kan du leva med meddelandet så är det bara att låta bli att betala. Men då vill du nog inte betala extra för att få VoC i bilen.
av Ronne
Malmstroem skrev:Nej, men du kommer att ha en varningstext angående att abonnemang inte finns.

Så vitt jag vet är enda sättet att få bort att meddelandet visas när bilen startar att ha ett abonnemang, vilket kostar pengar när bilen blir äldre.

Kan du leva med meddelandet så är det bara att låta bli att betala. Men då vill du nog inte betala extra för att få VoC i bilen.
Enligt denna artikel ska meddelandeproblemet vara åtgärdat: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... eddelandet
Lövet skrev:
prahna skrev:Köp med VOC, bilar utan lär enl vissa säljare vara stendöda på andrahandsmarknaden
Vad säljare säger ska du inte förlita dig nämnvärt på. Jag har sålt 3st V60 och en V70 utan VOC och jag fick inte ens frågan om det fanns nångång.

Generellt råder jag TS att köpa T3 eller T4 för varken partikelfilter eller dieselvärmare mår bra av ditt tilltänkta användningssätt.
Fast nu var det en säljare som gav bra argument till mig.
Jag velade mellan diesel o bensin.
Fick förklarat för mig att felet många gör är att köpa en diesel för att köra korta sträckor. Det skulle tydligen inte motorn må bra av. Antagligen inte så illa att den rasar inom 10 000mil.
Då vi har två bilar där den nya går 8mil/dag så blev det till slut en D5:a som ramlade in när jag satt o specade en ny bil :D

Så med denna lilla historia kan jag bara hålla med Lövet. Låter som bensin är rätt bil för er.
av tobbee
Lånar tråden..
v
Jag övergav Volvo för ca 7 år sen, men det hör egentligen inte hit :)
Kör VW i dagsläget, Golf sportscombi -14, älskar den bilen men har lessnat.. pga rost. Var likadant med min förra Passat -13.

Jag gillar designen på V60, ska kolla på några idag.
Kör ca 4000 mil/år så diesel är ett måste.
Hur är automatlådorna i Volvo, är det en DSG låda? Dvs Dubbelkopping, direktväxlande eller en gammal hederlig rackare?
Drar även en hel del husvagn så vad för typ av krokar finns? Tänkte om de tex är elektriskt infällbara.
Finns det backkamera och elektrisk baklucka?
Hur funkar fyrhjulsdriften?
Är Volvo snåla? Tänkte på framförallt memllan 150-200 hk eller vad de nu har för hästkraftsantal, endast diesel som är intressant.

Har jag för höga krav ang V60? Möter V70 mina krav bättre?
Diesel 150hk +
Automat
Fyrhjulsdrift
Backkamera
Elbaklucka
Värmare
Xenon
Sportstolar (nån form av det iaf)
Infällbar dragkrok (el eller manuell) dvs INTE avtagbar
Användarvisningsbild
av MartinS
En V60 D4 AWD skulle göra jobbet för dig... Det är en konventionell automatlåda, perfekt för släpdragande.

Skall du ha en bagagnad är det nog svårt att hitta en med backkamera, tror inte det är så vanligt. Elbaklucka vet jag inte ens om det finns på V60, det kanske det gör?

Volvo har ingen infällbar krok förutom på nya XC90, alla andra är fasta eller delbara.
av Lövet
Powershift (=DSG) är det på V70 T4 och V70 D2/DRIVe. Jag skulle vara försiktig att dra tunga släp med den kombinationen. Även om Powershift verkar hålla mycket bättre än DSG är det i alla fall en känsligare typ av låda.

D3, D4, D5 är Volvos klassiska femma och den håller ihop alldeles utmärkt för det mesta.

V70 har antingen fast krok eller avtagbar. Det finns inga fällbara varken manuellt eller elektriskt.
av JimmyK
Lövet skrev:Powershift (=DSG) är det på V70 T4 och V70 D2/DRIVe. Jag skulle vara försiktig att dra tunga släp med den kombinationen. Även om Powershift verkar hålla mycket bättre än DSG är det i alla fall en känsligare typ av låda.

D3, D4, D5 är Volvos klassiska femma och den håller ihop alldeles utmärkt för det mesta.

V70 har antingen fast krok eller avtagbar. Det finns inga fällbara varken manuellt eller elektriskt.

Från My 16 finns ingen power shift, alltså dubbling kopplingslåda. Alla har nu "vanlig" automat 6 eller 8 stegad beroende på motor.

T4, d2, d3, d4 och d5 alla dessa är Volvos nya 4 cylindriga vea från my16 är bara awd bilarna som har Volvos "gamla" 5 cylindriga 2.4l motor. I nya xc90 är alla vea även de med awd.
Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots a[…]

Atomat

huvudbromscylinder kass?

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Upptäckte en kväll att ett handtag inte […]

12 voltsuttag krånglar

Är det oberoende av vad du stoppar in i det, […]