Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

YngveL skrev:Jag kör på 95 oktan.

Är medveten att tillverkarnas siffror inte är rättvisande, men jag tycker i detta fall det skiljer för mycket så att säga. Den förra bilen en 2012 S60 T4 skilde det mellan Volvos siffror och verkligheten cirka 0,06, den här skiljer det 0,25-0,30.
Sen drog min ungefär 0.75 fram till ca 3000mil, efter det droppade den ner till 0.69 ungefär. Man sa att runt 2000 mil så börjar allting bli inslitet och den kan börja droppa lite. Kan vara ett sånt fenomen också.
Brukar du köra 0-50 km/h på 22 sekunder, aldrig använda klimatanläggning, radio, aldrig starta under 20 grader varmt? Om du svara nej på någonting kan du inte nå i närheten av EU-förbrukningen. Så kass är den cykeln :evil:
Det är självklart jättesvårt att jämföra men det låter som att din bil ligger högt Yngve. Jag har inga problem att gå under 0.7 vid pendling 15 km från Ullevi till Torslanda. Jag har tidigare kört T4 med 1.6 an o jag upplever T5 an snålare o så klart mkt starkare. Detta trots aut vs man.
Låter ju som den drar lika mycket som min V70N 2,5T med automat? Jag har snittat 0,93 på 3000 mil och körde tor Sthlm-gbg med full packning och AC på 0,74 vid pump i somras som exempel. Lite tycker man ju Volvo borde gått framåt på 10 år, när jag gick från en 10 år äldre 960 3.0 tappade jag 30 % förbrukning...
Din förbrukning låter ju rimlig till/från Torslanda. Jag lät min dotter som kör väldigt snällt köra Umeå-Sundsvall, höll alla hastighetsbegränsningar, inga stora gaspådrag, hon kör alltid väldigt snällt så att säga. Körde likadant hem och på de 60 milen kom hon inte lägre än 0,72. (mätning efter tankning) Dags för service på den i december så jag ska bråka på verkstaden igen om att något måste vara galet.
Min drar typ 0,72-0,74 mellan tankningarna och då är säkert 50% stadskörning och resten blandat/landsväg/motorväg
Har som bäst pressat den till 0,59, men då var det så mycket ECO-driving som jag klarar av. Lyckades passera 100 mil på en tank!
Den är grymt känslig för gasfot, ger man den minsta vink om att gasa så suger den i sig som en bjud-alkis!

Jag kör på 16" original sommar och 16" odubbade vinterdäck.
YngveL skrev:Din förbrukning låter ju rimlig till/från Torslanda. Jag lät min dotter som kör väldigt snällt köra Umeå-Sundsvall, höll alla hastighetsbegränsningar, inga stora gaspådrag, hon kör alltid väldigt snällt så att säga. Körde likadant hem och på de 60 milen kom hon inte lägre än 0,72. (mätning efter tankning) Dags för service på den i december så jag ska bråka på verkstaden igen om att något måste vara galet.
hmm låter skumt körde trollstigen etc i somras med 18" 3 vuxna plus packning kom då 89mil på den tanken och fick vid pumpen i 63L efter den körningen 89mil är ej illa med tanke på att bilen fick jobba en del körde mestadels eco+ på större vägarna kan även tillägga att jag hade norska v-power nitro i tanken på den sträckan
av Mwi
YngveL skrev:Din förbrukning låter ju rimlig till/från Torslanda. Jag lät min dotter som kör väldigt snällt köra Umeå-Sundsvall, höll alla hastighetsbegränsningar, inga stora gaspådrag, hon kör alltid väldigt snällt så att säga. Körde likadant hem och på de 60 milen kom hon inte lägre än 0,72. (mätning efter tankning) Dags för service på den i december så jag ska bråka på verkstaden igen om att något måste vara galet.
Det är ganska mycket 100/110 Km/h mellan Umeå & S-vall så håller man hastighetsbegränsningarna så är det ju inte riktigt landsvägskörning utan mer motorvägskörning, landsvägskörning är mer 75-80 Km/h.
frasse4 skrev:Låter ju som den drar lika mycket som min V70N 2,5T med automat? Jag har snittat 0,93 på 3000 mil och körde tor Sthlm-gbg med full packning och AC på 0,74 vid pump i somras som exempel. Lite tycker man ju Volvo borde gått framåt på 10 år, när jag gick från en 10 år äldre 960 3.0 tappade jag 30 % förbrukning...
Volvo har gått framåt på 10 år det är bara att titta på olika krocktester, där man blev allvarligt skadad eller dog i en V70N, samma krock idag med exempelvis en S60 så kliver du ur bilen själv.
Vill man ha en bil med lågförbrukning är det bara att köpa en lättbil med dålig säkerhet, för mig är valet enkelt. Jag prioriterar en säker bil framför bränsleförbrukningen.
Jag får tacka för allas synpunkter och tankar, är supernöjd med bilen i sig och skulle aldrig ha någon annan oavsett förbrukning. Efter jag klagat nu ett flertal gånger och haft den inne på Volvo för kontroll så blir det nu en första service där vi kommer att diskutera detta med förbrukningen igen. Men servicekillen säger han har gjort vad han kunnat, inte hittat något avvikande och bollat över till högre ort för att han också konstaterar förbrukningen är ovanligt hög. (enligt Volvos normer). Men jag gissar de kommer att säga det handlar om min körstil och som någon skrev så är den tydligen sjukt känslig för gaspådrag och om det kommer till det att jag aldrig ska kunna röra gasen så får det va. Volvo förespråkade lägre eller lika förbrukning som min T4 från 2012 och mitt körsätt är detsamma, den tiden jag körde den så hade jag lite mera långkörningar men med fulla spjäll med omkörningar på 2+1 väg upp mot 160 vid varje delsträcka varannan helg från Stockholm till Umeå året om. Låg ändå på ett snitt på totalt 0,72, känner skulle jag köra likadant med denna T5á räcker nog inte litern till. Biter gärna i det sura äpplet att har man en bil man kan gasa med så kostar det, men blir sjukt irriterad på att Volvo hävdar den ska dra mindre än en äldre T4, det går bara inte hur lite man än gasar och det skiljer deciliter inte centiliter mellan dem. Lägger en kommentar när jag fått svaret från "högre ort" på Volvo vad de anser om saken. Tack än en gång för ert engagemang. // Yngve

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]

Vilka motorer var våt kamrem?

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]