Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan rekomendera Polestar till -11:an, min V60D5AWD blev mycket rapp efter uppgraderingen, klar skillnad.
Har BSR I fruns Focus, fungerar också bra och har 3 års maskingaranti med BSR om jag inte missminner mej.
av Tenn
V60D5AWDPolestar skrev:Kan rekomendera Polestar till -11:an, min V60D5AWD blev mycket rapp efter uppgraderingen, klar skillnad.
Har BSR I fruns Focus, fungerar också bra och har 3 års maskingaranti med BSR om jag inte missminner mej.
Den blir rappare i både vanligt läge och sportläge då va? Eller finns inte sportläge i 11-orna?
Nån skillnad på växlingsbeteende?
förbrukning?
av mikebike
Tenn skrev:
V60D5AWDPolestar skrev:Kan rekomendera Polestar till -11:an, min V60D5AWD blev mycket rapp efter uppgraderingen, klar skillnad.
Den blir rappare i både vanligt läge och sportläge då va? Eller finns inte sportläge i 11-orna?
Bara motorns mappning ändras på "gammelbilarna".
Tenn skrev:
förbrukning?
Snabbare respons, maffigare vrid, snabbare växlingar. Större skillnad än vad jag väntat mej med 20+Hk.... Oförändrad förbrukning,
om jag inte gasade 8)
av Tenn
Gjorde en Polestar uppgradering på min AWD XC60 D5 -12, automat och tänkte dela med mig av mina första reflektioner.
Har kört den en knapp månad, dock mest kortkörning så inte provat så mycket landsväg/motorväg än..

Mina förväntningar var inte jättestora då jag läst blandade erfarenheter från de som säger att de inte märkt nåt till de som säger att de fått en ny bil.

Så här efter några mil kan jag säga att första turen märkte jag inte så stor skillnad. Det var dock i rusningstid i Stockholm och körningen blev minst sagt begränsad. Några turer senare så kom jag på en påfart ut på motorväg och tänkte (gick ca 70-80) att nu ska vi se om det händer nåt. Och jävlar det gjorde det!! måste säga att den stack iväg som en spjut jämfört med vad den gjort tidigare i den hastigheten. Gjorde även en omkörning i samma hastighet och fick dra lite på smilbandet för det märktes att det var nåt som hänt med bilen.
Har även märkt att den gärna varvar upp till 4000 rpm och bara skjuter iväg på ett helt annat sätt än den gjorde innan, när man trycker ned pedalen snabbt och låter den växla ned. Alltså i princip kick down för att växla ned å gasa på snabbt.
En tredje reflektion är att den vid mellansnabbt gaspådrag gärna växlar upp snabbt och använder vrider för att få iväg bilen. Jag tycker det är ganska påtaglig skillnad vid nämnda körningar.
Där jag inte märkt någon större skillnad är vid start från stillastående vid t.ex. stoppljus. Det är samma "slit" på kopplingen och den drar iväg lite sådär... Har iof inte provat någon särskilt aggressiv start från stillastående. Kanske händer mer då.

Störst skillnad hittills är helt klart vid 70-80 när man vill gasa på mycket och låter den växlar ned. Där är det en ny bil.
Näst störst är vid långsammare acc runt 1600-2000rpm då den nyttjar vridet bättre.

Så hittills har det varit värt det och jag märker klart en skillnad.

Jag tänkte återkomma med en till uppdatering när jag kört lite mer långkörning och gärna mer på motorväg. Vill testa mer omkörningsacceleration från 100-120 och se om jag märker nåt på förbrukningen över distans.

Återkommer nästa år men jag skulle nog våga rekommendera polestar utifrån min erfarenhet än så länge och till det rabatterade priset enligt AWD kampanj (6900:-).

God Jul och Gott nytt år!
Användarvisningsbild
av EjS
Tenn: det är präcist så jag känner också.

Även med Polestar är den begränsad i 1:an och 2:an - så det märks ingen skillnad där.

När du åkt ett tag vänjer man sig gasa så att lådan använder vridet optimalt. Mycket mer avslappnad körsätt och känns som en större motor helt enkelt.

Blir samma sak om du växlar manuellt - bara att hålla lågt varv och gasa på.

Ju mer last du har i bilen / släpet - ju mer märks skillnaden.
av stavas
AndreasThn skrev:
RSJ80 skrev:
AndreasThn skrev:
Personer i min närhet har haft problem med BSR och efter titt i sw så har jag förstått att man skall hålla sig därifrån.
Vad var det som utmärkte sig i sw:n?
Ett flertal säkerhetsfunktioner i sw som var avslagna som inte känns särskillt proffsigt.
Vet du vilka säkerhetsfunktioner som var avstängda?

Skönt att veta lite mer, så att man bara inte går på rykten.
stavas skrev:
AndreasThn skrev: Ett flertal säkerhetsfunktioner i sw som var avslagna som inte känns särskillt proffsigt.
Vet du vilka säkerhetsfunktioner som var avstängda?

Skönt att veta lite mer, så att man bara inte går på rykten.
Vet att det var flera och att en av de var knackdektekteringen.

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]