Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Mycket lovande. Halogen hör nästan inte hemma på en bil längre.

Kul med utförliga svar!! Skulle nästan kunna ha varit min bror som skrivit. Han vet mycket om det mesta.
Användarvisningsbild
av P210
Det är inte lampan som bestämmer ljusbilden utan reflektorn, om vi inte pratar projektionslinser.
En rätt utformad LED har ju ljuskällan positionerad likadant som motsvarande halogenlampa, och skickar med andra ord ljuset ut i reflektorn på samma sätt, dvs ingen skillnad i ljusbilden.
Bild
P210 skrev:Det är inte lampan som bestämmer ljusbilden utan reflektorn, om vi inte pratar projektionslinser.
En rätt utformad LED har ju ljuskällan positionerad likadant som motsvarande halogenlampa, och skickar med andra ord ljuset ut i reflektorn på samma sätt, dvs ingen skillnad i ljusbilden.
Stämmer nog när det gäller halvljus och en H4-lampa. Där sitter en "reflektor" precis under glödtråden för att styra ljuset upp i reflektorn och ner på vägen, inte uppåt då detta skulle blända mötande.
När det gäller helljus så sitter där ingen "reflektor" vid glödtråden, och då blir lampan rundstrålande. Detta kanske inte påverkar så mycket när det sitter en strålkastare som är dedikerad till att endast användas vid helljus. Men jag skulle nog vilja att det satt minst fem dioder riktade i olika riktningar. Då tror jag ljusbilden skulle bli mer lik originalet. Fast då hamnar dioderna inte i centrum som en enkel glödtråd gör, och kommer då att sprida ljuset mer.
Bara lite funderingar. Det blir väl som vanligt då. Att testa och se.
Användarvisningsbild
av P210
Har också noterat detta, de första LED som dök upp hade en motstående diod om det var H4:or,
H7/H8/H9 kunde ha en enda diod på ena sidan ??:-/, som den till längst upp till höger i blåa rutan på bilden nedan.
om en diod sprider lika mycket ljus åt sidan som framåt borde lampan bli rundstrålande, annars blir det ju bara två sektorer..
Men det verkar komma varianter med mer jämt fördelade dioder, se ett axplock från Ali i röda rutan:
Bild
Fast en H9 halogenlampa borde ge mer ljus med sina 2100 lm. H8 och H11 är normalt för dimljus och liknande och ligger normalt på 800 resp 1350 lm ca.
P210 skrev:Blev också sugen, idag har Aliexpress någon 11/11 special, hittade för 484kr, ser ju rätt gedigna ut!
Bild
http://www.aliexpress.com/item/Newest-p ... .17.tjauyI
verkar nice med sina 3000 lm !
Jag undrar om H9-varianten får plats i ljusinsatsen. Och utan att smälta plasten :)
av perhall
Intressant diskussion men en del förenklingar.
Det finns halogen och xenon med lins och det finns såväl halogen som xenon och LED med reflektor.
jag tycker xenon är en mycket bra lösning. BMW tillhör de som fått till ett riktigt bra halvljus.
Kvaliteten på LED varierar kraftigt... kan tänka mig att xenon kan lysa bättre i extraljus. LED-ramper brukar inte ge så bra ljus som antalet lumen indikerar...
PH
Användarvisningsbild
av ER
Om man har V/XC70II så är dessa i H7 utförande inte kompatibla med deras xenonstrålkastare pga diametern på kylflänsen. Tur i oturen så är det aluminiumflänsar så det går att såga bort det som tar i höjdregleringen och gör den inkompatibel. Nackdelen är garantin åt skogen, men hälften vågat...
Sen 3000 lumen är ju ren propaganda/RAW värden som vanligt med LED från tvivelaktiga säljare som bara anger RAW utan skrupler, ligger mera runt 1900-2000 lumen effektivt/användbart och skall ger bredare ljusbild än halogen iaf. men kanske mindre WOW effekt på bilar med 65W helljus än med 55W. Detta är enda fallet jag anser 6500K är bättre än 4300K då film på lampan alltid ger sämre utbyte även om 4300K har mera punsch i ljuset så förtas detta av att det mixtras med naturliga ljustemperaturen för ljuskällan.

V70 2.4 -07 B5244S får meddelande om att hal[…]

Motorproblem

Någon som haft samma?

D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]