Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av apox
Jag gick själv nyss från att äga en V60 Drive Momentum från 2012 till att privatleasa en Skoda Octavia RS 2015 med DSG-låda och lite annat godis, såsom Canton ljudsystem m.m. . Inte riktigt jämförbar med en kittad V60 T5, men absolut inte långt därifrån.

För den bilen med 4500 mil betalar jag 2795 :- i månaden i 36 månader, inklusive service men exklusive försäkring (300 kr / mån på mig, 26 år, i Göteborgsområdet) och vinterhjul. Bilen jag plockade ut listade ca 290 000 så att få pröjsa nästan dubbla för en bil som kostar 350-400' att köpa verkar för mig väldigt högt.
Användarvisningsbild
av VolvoLarry
Jag har beställt en V60 CC D4 AWD Momentum BE med klimat paket, Tonade Rutor och 6000 mil för 5100 kr i månaden på privatleasing. Får den i slutet av denna månaden.
Användarvisningsbild
av leiwi
Privatleasing skrivs det ju mer ock mer om ,men vad kostar det att lämna tillbaka bilen
Vad jag förstår så tillämpas ju "garanterat restvärde" och "normalt slitage" lite olika och att försöka förstå villkorens snåriga text är verkligen svårt om man inte vill tolka på ett euforiskt sätt för att nå drömbilen.
Här är ett litet ex

Privatleasing bilens skick vid återlämnandet
Kom ihåg att det är du själv som ansvarar för hur din leasingbil sköts. Tar du väl hand om din bil har du möjlighet att undvika onödiga extra kostnader när det är dags att lämna tillbaka den. Underhåll och vårda bilen med regelbunden skötsel både ut- och invändigt.

Säkerställ att bilen servas i enlighet med tillverkarens serviceplan och alltid hos auktoriserad märkesverkstad. Se vidare information i ditt serviceavtal.

När du återlämnar bilen ska den vara tvättad och rengjord, både ut- och invändigt.
Fordonshandlingar finnas tillgängliga (Registreringsbevis, bilprovningens besiktningsprotokoll, instruktionsböcker och servicebok.
All utrustning som levererades då bilen var ny ska finnas med och vara intakta. Exempel: alla nycklar, nyckel till låsbara hjulmuttrar, varningstriangel, reservhjul eller motsvarande utrustning, verktygssats, domkraft, ev skivor till navigator etc. Sommar- respektive vinterhjul placeras i bilen tillsammans med tillhörande hjulmuttrar och hjulsidor.
Eventuella dekaler, klistermärken eller logotyper skall avlägsnas innan återlämnandet.

Efter återlämnande besiktigas din bil och du får en skriftlig rapport. Den anger eventuella skador som har konstaterats och som inte är att hänföra till normalt slitage samt kostnad för att åtgärda dessa. Kostnaden för dessa skador samt eventuella kostnader för övermil enligt leasingkontraktet ska regleras när bilen återlämnas.
Användarvisningsbild
av MartinS
Personligen känns det som jag sover lugnare med privatägd bil än privatleasad....
Användarvisningsbild
av Perra83
MartinS skrev:Personligen känns det som jag sover lugnare med privatägd bil än privatleasad....
Samma här!
Ja o sambon började sätta in en stor del av våra löningar på ett servicekonto. Förr gick mycket pengar gick till onödiga saker. I början av varje månad har alla räkningar och amortering på huset dragits. När man ser va snabbt pengarna växer är det inte svårt att köpa en ny bil :wink:
Användarvisningsbild
av leiwi
MartinS skrev:Personligen känns det som jag sover lugnare med privatägd bil än privatleasad....

Jo visst är det så!! :D
av Malmstroem
Gäller det även med billånet uppsatt på 84 månader och en bil som är värd mindre än vad lånet är på?

Jag sover också lugnt med min privatägda XC70 -- som är obelånad. Jag ser ändå privatleasing som ett säkrare sätt att ha tillgång till ny bil eftersom det vanligtvis ingår garanterat restvärde. Restvärdet är den största ekonomiska risken vid nybilsköp. I princip allting annat är du försäkrad mot.
av Lövet
Restvärdet må vara garanterat på en viss nivå men det förutsätter i princip att du lämnar tillbaka en oanvänd bil. En kollega på jobbet lämnade precis tillbaka en VW Golf -13 och den hade nån lite skrapad fälg, ett litet skav på stötfångaren och däck med tror jag 4mm på. VW krävde 14.000:- vid återlämnandet.
av Malmstroem
Betalade din kollega 14.000:- i slutändan?

Varenda gång jag har värderat en bil för inbyte har jag fått liknande avdrag för eventuella skador på bilen.

Bara för att du äger bilen själv så betyder det inte att den inte minskar i värde vid lackskav och skrapade fälgar...
Användarvisningsbild
av MartinS
Malmstroem skrev:
Gäller det även med billånet uppsatt på 84 månader och en bil som är värd mindre än vad lånet är på?
.
Det kallar jag inte att äga en bil....
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]