Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pak7
Har irriterat mig en stund på detta problem så jag kollade lite på pedalen nyss.
Fjädern hade inget med ljudet att göra. Däremot så var det friktionen mellan pedalen och stången som trycks in bakom pedalen som lät. Så fram med 556 och spruta en skvätt i urgröpningen där stången tar emot så blir det tyst :)
Stången syns litegrann på bilden ser jag. Enklare att känna bakom pedal bara.
Hoppas att det varar en stund så bilen känns lite fräsh igen.
av dannesk
Jag löste det på min V70 genom att 1-2ggr om året smörja returfjädern samt smörja axeln/bussningen till kopplingspedalen med WD40 då slutade det att knäppa.
av Doraso
dannesk skrev:Jag löste det på min V70 genom att 1-2ggr om året smörja returfjädern samt smörja axeln/bussningen till kopplingspedalen med WD40 då slutade det att knäppa.
Tack för svar. Smorde med lithiumfett igår på själva fjädern men det hjälpte inte tyckte jag. Vart på fjädern är det jag ska smörja? Samt vart sitter Axel och bussning? :P Ledsen är så jäkla dålig på bilar. Bifogar en bild. Vilka delar är det?
GR-292483.jpg
GR-292483.jpg (72.65 KiB) Visad 813 gånger
av dannesk
Jag smörjer själva fjädern samt glidytorna på densamma samt axeln den sitter på. Sedan smörjer jag även där jag kommer åt på själva axeln där pedalen sitter i pedalstället. Sitter en plastbussning som glider emot axeln och denna kan glappa lite och orsaka knäppljud. Lite bökigt att komma åt. Lägger man sig på rygg och tittar upp under instrumentpanelen och samtidigt rör pedalen så ser man om den glappar lite när den släpps upp, det är då knäppljudet uppstår.
2019-03-29 08_42_25-Foton.png
2019-03-29 08_42_25-Foton.png (119.56 KiB) Visad 803 gånger
av Doraso
@dannesk,

Tack så mycket för tips. Den där bussningen du pratar om är det den som ser ut som ett vitt skruvhuvud i plast? För den känns inte som den är intryckt hela vägen. Sitter inte precis emot pedalen utan sticker ut 2mm typ. Går det bra att smörja med lithiumfett?
av flygsfors
Intressant! Jag har samma problem på min V60 D5-12 Knarrar då o då mest när det är varmare. Ett bestående fix hade ju varit najs då wd-40 o 556 känns som ett "för stunden fix", gjorde det på min V70 -06 o det tystnade med wd40 men jag vet inte hur länge det kunde hålla då en älg tyckte att vägen var hans så det blev skrot av den bilen...

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ett sätt att minimera riskerna för damm […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]