Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanO2
Om du har råd med lite högre bränsleförbrukning så skulle jag definitivt satsa på T5 Aut istället. 245hk är ju aldrig fel att ha ;)
av UltrAslan
JohanO2 skrev:Om du har råd med lite högre bränsleförbrukning så skulle jag definitivt satsa på T5 Aut istället. 245hk är ju aldrig fel att ha ;)
Hej , hur mycket är "lite högre"? Frugan är väldigt duktig på att köra lugnt men går det köra en T5vea snålt under rusningstrafik.

Kanske någon har erfarenhet av T5vea Aut och svara på angående bränsleförbrukningen och hur det känns med 245hk på bara framhjulen. Vill att bilen ska kunna köras lugnt och komfortabelt och inte att bilen blir nervös av minsta lilla beröring på gaspedal.
av JE Jr
Det är lite lurigt det där med effekt :)

Det är 350Nm i maxvrid på både D3 och T5. Mellan 1500-2500rpm på D3, och 1500-4800rpm på T5. Dvs varvar man mellan 1500 och 2500rpm så märks istort ingen skillnad (även om T5:an blir lite starkare för den varvar lite mer för en given hastighet.)

Ovanför 2500rpm drar dock T5:an ifrån rejält!

...så för mycket hjulspinn pg.a. T5:a tror jag inte du behöver oroa dig för!
av JE Jr
Blir det för mycket pengar med hela Driver Support skulle jag iallafall försöka trycka in "Driver Alert System" för 4900:-

Vägskyltsavläsningen som ingår avfärdar man nog ofta först som en gimmick, men det är sjukt vanebildande! 8)
Användarvisningsbild
av volvobrasse
JE Jr skrev:Blir det för mycket pengar med hela Driver Support skulle jag iallafall försöka trycka in "Driver Alert System" för 4900:-

Vägskyltsavläsningen som ingår avfärdar man nog ofta först som en gimmick, men det är sjukt vanebildande! 8)
Tycker den är bra. Men det är obegripligt att man inte får mer en diffus blinkning av små siffror när den läser av skylten. Hade önskat två saker:

1. Varningsljud (som man sätta av på) om man kör över angiven hastighet.

2. Att adaptiva farthållaren anpassar sig till hastighetsskylten (om man vill).

Skumt nog lirar alla dessa system parallellt men inte ihop?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
volvobrasse skrev: 1. Varningsljud (som man sätta av på) om man kör över angiven hastighet.

Då är nya XC90 bilen för dig :wink:
Användarvisningsbild
av Zanders
UltrAslan skrev:
titanum skrev:
Spoiler »
Hej, DriverSupport verkar vara toppen bra och billigt för vad man får. Men jag tror det är mera värt om man kör mycket landsvägar och använder bilen i sitt yrke. Min fru kommer köra i Stockholmstrafiken oftast krypkörningar och på helgerna inom länet.

En premiumbil utan skinnsätena och elmanövrerad förarstol tycker jag är snålt.Försökte endast välja det för att få ner priset men vart tvungen att välja summum+Neso 18 tums för att det vart billigare.

Tack för din synpunkt/kommentar.

Mvh
Dock så är det ju där ACC verkligen gör sig bäst, i köer och krypkörningar, slippa sitta och gasa/bromsa hela tiden.
Är ni väldigt olika långa så ni måste ändra sätet varje gång ni byter kan elstolen vara skön kanske men annars hade jag inte lagt 8 papp på den..
Låna en bil över dagen och prova är helt klart att föredra så får ni bilda er en egen uppfattning.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
XC90_Executive skrev:
volvobrasse skrev: 1. Varningsljud (som man sätta av på) om man kör över angiven hastighet.

Då är nya XC90 bilen för dig :wink:
Hehe jaha så det finna på XC90 allts? Skumt dock att det inte enas gå få till en signal som varning på dom övriga bilarna dock :)
av UltrAslan
JE Jr skrev:Det är lite lurigt det där med effekt :)

Det är 350Nm i maxvrid på både D3 och T5. Mellan 1500-2500rpm på D3, och 1500-4800rpm på T5. Dvs varvar man mellan 1500 och 2500rpm så märks istort ingen skillnad (även om T5:an blir lite starkare för den varvar lite mer för en given hastighet.)

Ovanför 2500rpm drar dock T5:an ifrån rejält!

...så för mycket hjulspinn pg.a. T5:a tror jag inte du behöver oroa dig för!
Tack för informationen, min faster köpte en peugeot 307 Aut med bmw motor den bilen gick inte köra lugnt/komfortabelt. Så fort man rörde gasen vart det som kick down och så vill jag inte att bilen ska bete sig.

Mvh
av UltrAslan
JE Jr skrev:Blir det för mycket pengar med hela Driver Support skulle jag iallafall försöka trycka in "Driver Alert System" för 4900:-

V60 cc blir vår första Volvo någonsin, blir vi nöjda med allt så har vi planer att byta till en dom Nya Volvo Suvarna om några år. Detta bilköp vart mer lite mer akut då Frugan vart trött på att vår 13 år gamla audi A4 S-line börjar kosta mer än det smakar Bild.

Jag försöker hålla ner priset så vi inte förlorar allt för mycket när det är dax för bytet men samtidigt så klarade jag inte bygga bilen utan Summum och Neso 18 fälgarna Bild

Mvh
Vibrationer bakvagn vid inbromsning.

Byt hjul mellan fram och bak? När du bromsar […]

Startar ej, V90 D4 -17

Symtom? Det vill säga - går startmotorn[…]

Jag hade liknande problem, men bara vänster s[…]

Vad är den värd?

Finns nog en särskild sida på forumet f[…]