Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
AllramEest skrev:Kan bara nämna att det verkar ha hjälpt med uppgradering av mjukvara. Nu släpper bilen bromsen efter någon sekund utan att man behöver röra gasen. Har väl provat något hundratal gånger nu och det har inte felat….ännu... :wink:
Inge vild!!! Nähä! :lol: Skönt att det löste sig.
Brukar förekomma för mig med, fast bara då jag har krypkört en längre tid för att parkera. Aldrig när jag kör full fart mellan stoppen. Kan det vara så att bromsskivorna och klossarna jobbar på annat sätt vid krypkörning än fullfart?
Jag fattar verkligen ingenting. Vad är det för någon autobroms som går in? Och det är alltså en automat det gäller? De har väl ingen hill assist start utan det är väl en funktion för att underlätta i manuellt växlade bilar. En automat ska ju aldrig rulla bakåt (även om det förstås också kan hända).

Om man stått stilla jättelänge med spaken i läge D så undrar jag om inte neutralkontrollen går in. Någon har påstått att den försvann för länge sedan men jag är hyfsat säker på att jag efter ett längre rödljusstopp själv fick dutta på gasen innan bilen kom i rullning. Läste lite i VIDA och då handlade det om längre stopp i D och med ett visst bromstryck, där motorn inte belastades mer än si och så mycket osv.
Schmoyoho skrev:Jag fattar verkligen ingenting. Vad är det för någon autobroms som går in? Och det är alltså en automat det gäller? De har väl ingen hill assist start utan det är väl en funktion för att underlätta i manuellt växlade bilar. En automat ska ju aldrig rulla bakåt (även om det förstås också kan hända).

Om man stått stilla jättelänge med spaken i läge D så undrar jag om inte neutralkontrollen går in. Någon har påstått att den försvann för länge sedan men jag är hyfsat säker på att jag efter ett längre rödljusstopp själv fick dutta på gasen innan bilen kom i rullning. Läste lite i VIDA och då handlade det om längre stopp i D och med ett visst bromstryck, där motorn inte belastades mer än si och så mycket osv.
Bromsarna ligger på trots att man släpper bromsen, även på planmark. Har inte hill assist. Jag måste gasa för att de ska släppa, och hör att de släpper genom att de gnisslar precis när de släpper. Och just när man gasar så måste man bromsa lika fort igen för att bilen lätt hinner ett par dm på den tiden.
Det finns väl ändå ingen funktion som håller kvar bromsarna efter du släppt pedalen? Tänkte säga att något ok kanske tjorvar men då hade det väl dels blivit rätt varmt och dels inte släppt särskilt tvärt utan legat på, antar jag.
knappen11 skrev: Bromsarna ligger på trots att man släpper bromsen, även på planmark. Har inte hill assist. Jag måste gasa för att de ska släppa, och hör att de släpper genom att de gnisslar precis när de släpper. Och just när man gasar så måste man bromsa lika fort igen för att bilen lätt hinner ett par dm på den tiden.
Så är det inte på min XC60 MY14. Släpper jag upp bromsen några millimeter så börjar den glida framåt, man riktigt känner hur det "drar" i bromsskivan/bromsoken.
Släpper jag den helt så drar bilen iväg på tomgång.
Schmoyoho skrev:Det finns väl ändå ingen funktion som håller kvar bromsarna efter du släppt pedalen? Tänkte säga att något ok kanske tjorvar men då hade det väl dels blivit rätt varmt och dels inte släppt särskilt tvärt utan legat på, antar jag.
Jo det finns det - HSA (Hill Start Assist) se tidigare i tråden
Momentum skrev:
Schmoyoho skrev:Det finns väl ändå ingen funktion som håller kvar bromsarna efter du släppt pedalen? Tänkte säga att något ok kanske tjorvar men då hade det väl dels blivit rätt varmt och dels inte släppt särskilt tvärt utan legat på, antar jag.
Jo det finns det - HSA (Hill Start Assist) se tidigare i tråden
Jag såg det, men det är väl en funktion för att underlätta start i backe med manuella lådor. Har man automatlåda har man väl inte och behöver väl inte någon sådan funktion?
Så här är det: Bilen är utrustad med adaptiv farthållare med full autobroms. I köer så följer bilen trafiken framför och sköter gas och broms själv även till stillastående (kö-assistenten). Alltså är bromsarna ihopkopplade med en massa automatik. När man bromsar till stillastående så känner man efter någon sekund att automatiken hjälper till och håller på bromsen. När man släpper bromsen utan att röra gasen tar det ca en sekund innan bilen släpper bromsen och börjar rulla igen.
Problemet jag hade var att ibland vägrade bilen att släppa bromsen hur länge jag än väntade. Det enda sättet att få rull på den var att trycka till på gasen vilket i vissa trånga lägen var opraktiskt. Men som sagt - felet verkar ha blivit fixat med hjälp av diverse mjukvaruuppgraderingar.
Hakan975 skrev:
knappen11 skrev: Bromsarna ligger på trots att man släpper bromsen, även på planmark. Har inte hill assist. Jag måste gasa för att de ska släppa, och hör att de släpper genom att de gnisslar precis när de släpper. Och just när man gasar så måste man bromsa lika fort igen för att bilen lätt hinner ett par dm på den tiden.
Så är det inte på min XC60 MY14. Släpper jag upp bromsen några millimeter så börjar den glida framåt, man riktigt känner hur det "drar" i bromsskivan/bromsoken.
Släpper jag den helt så drar bilen iväg på tomgång.
Det är så jag skulle vilja ha det. Som på vanliga gamla automater… Har du också VEA + 8-vxl låda??
Vibrationer bakvagn vid inbromsning.

Byt hjul mellan fram och bak? När du bromsar […]

Startar ej, V90 D4 -17

Symtom? Det vill säga - går startmotorn[…]

Jag hade liknande problem, men bara vänster s[…]

Vad är den värd?

Finns nog en särskild sida på forumet f[…]